Installera Ubuntu tillsammans med Windows XP

Permalänk

Installera Ubuntu tillsammans med Windows XP

Hur gör jag för att ha dom båda operativsystemen på burken samtidigt? kan någon ge en enkel förklaring steg för steg så att en IQ-berfiad pojke som jag oxo kan förstå? =P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

instalera först Xp, instalera sedan Ubuntu. nu kan du välja vilket OS du vill köra vid uppstart.

Permalänk
Medlem

japp, men tänk även på att du fixar lite oanvänt diskutrymme för ubuntu, då ubuntu inte kan resiza din windows-partition...Partition Magic kör jag för de

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

stjäl tråde lite här, jag måste nog installera om XP men har Debian på en annan disk, och Windows med sitt försök till världsherravälde skriver väl över MBR? Hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

man lägger in grub eller whatever en gång till, hur man gör det vette fan dock, jag är bara nybörjare

Permalänk

hmm, tack för alla tips, men jag har en till fråga: måste ja installera om XP? =P ja orkar inte formatera datorn just nu, kan man portionera hårdisken utan att formatera datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alternativt kan du installera Ubuntu först och sedan XP (gör dock bara detta om du redan har Ubuntu installerat eller något sånt). Efter XP-installationen kommer alltså Windows XP att ha skrivit över MBR så att Windows startas automatiskt. Kör då in din Ubuntu skiva och skriv kommandot rescue, väl inne i kommando-grejen skriv "grub-install /dev/hda".

Hoppas det var lättformulerat nog.

Du komemr få fyra val eller något sånt när du kör rescue, jag tror du ska köra på den första, det gör alltid jag för att dom andra inte funkar... vet dock inte vad dessa betyder.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)