Lyfta ut menyraden från fönster i Linux?

Permalänk
Medlem

Lyfta ut menyraden från fönster i Linux?

Går det att i någon WM till Linux att, som i Mac OS, lyfta ut menyraden och låta den vara låst till överdelen av skärmen och inte till fönstret?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har en WM (Window manager) hand om fönster, och var dem är placerade. Alltså inte "det grafiska gränssnittet".Man måste således göra ett program eller skriva om diverse GUI toolkits som gtk m.m så att de ritar menyn i toppen av skärmen....
men jag kan ha fel...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Man kan göra det i KDE om jag inte minns helt fel. Enda nakdelen är väl att man måste köra KDE.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

När jag testade KDE i Ubuntu så fick man det så om man valde Mac-inställningarna.
Inte rekomenderat dock eftersom att du, som Lunke sa, måste köra KDE för att använda det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Attans... KDE är inte någon favvo här heller
Då är det väll bara att dyka ner i hur KDE löst det och se om det går att porta?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Värt att notera att det bara fungerar för program skrivna för KDE, så menyerna för Firefox och Gimp hamnar inte i menyraden.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Attans... KDE är inte någon favvo här heller
Då är det väll bara att dyka ner i hur KDE löst det och se om det går att porta?

Lycka till... Du ska se hur komplext t.ex. GTK+ är: Skrivet i objektorienterad C (inte C++)...

Permalänk
Medlem

höhö, ödets ironi...
jag söker efter ljus och lykta efter något sätt att slippa den globala menyn i macos x, vi kanske skulle ta och byta preferenser med varandra zypher_x?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Lycka till... Du ska se hur komplext t.ex. GTK+ är: Skrivet i objektorienterad C (inte C++)...

Hmm... så du menar att alla GTK program kommer att ha menyn högst upp i KDE? Om jag ställt in så d.v.s. Kanske skall överväga KDE ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
höhö, ödets ironi...
jag söker efter ljus och lykta efter något sätt att slippa den globala menyn i macos x, vi kanske skulle ta och byta preferenser med varandra zypher_x?

Nädu! Jag släpper den inte Mycket behändigt att alltid veta var menyerna finns. Nu måste jag köra med allt maximerat för att känna mig hemma.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

KDE använder väl QT, inte GTK?