Permalänk
Medlem

Ubuntu frågor!

Har presis installerat Ubuntu fungerar utmärkt!

men det är en del saker som jag gärna skulle vilja veta.....

1. Finns det några Ati drivrutiner till Ubuntu , i så fall var kan man tanka dom ? och hur installerar man dom ?

2. Hur kör man .exe filer i Ubuntu ? , jag vet att det skall finnas ett program som heter wine och wineX men vet inte var man kan få tag på dessa... eller hur man installerar det...

3. Kan man se sina andra Hårddiskar man har i Ubuntu ?

ZoulE

Permalänk

ok själv e jag inte så jätte insatt i ubuntu. kör dock själv kubuntu (ubuntu med kde) och jo det finns program för att göra vissa utvalda .exe filer samt spel i wine/wineX, cedega/point 2 play dessa kan du googla fram. och ati drivruiner kan du antagligen få tag på deras hemsida? hur du instalerar dessa brukar också stå på hemsidan.. att lägga till sina ntfs hårdiskar e rätt så komplicerat om man inte e insatt i shell. men det går. hade själv problem met det.. men man får köra kommandon o mounta dom på utvalt ställe. kolla upp på google eller nått om d står nått om det. annars kolla på http://bbs.linux.se/

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invaderjohn
ok själv e jag inte så jätte insatt i ubuntu. kör dock själv kubuntu (ubuntu med kde) och jo det finns program för att göra vissa utvalda .exe filer samt spel i wine/wineX, cedega/point 2 play dessa kan du googla fram. och ati drivruiner kan du antagligen få tag på deras hemsida? hur du instalerar dessa brukar också stå på hemsidan.. att lägga till sina ntfs hårdiskar e rätt så komplicerat om man inte e insatt i shell. men det går. hade själv problem met det.. men man får köra kommandon o mounta dom på utvalt ställe. kolla upp på google eller nått om d står nått om det. annars kolla på http://bbs.linux.se/

tack för svaret

har googlat en hel del efter det där programmet wine och wineX men har inte hittat en enda sida som man kan tanka det på : / konstigt nog .... ATI drivarna har jag me kollat efter på ATI.com men Ubuntu är väl ett slags Linux så det är väl dom drivarna man skall tanka kan jag tänka mig ps stog också hur man installerar dessa.... finns ingen guide eller tutorial på hur man får fram hårddiskarna ?

skulle bli hemst taksam om någon kunde ge mig en sida som fungerar att tanka wine från ..

använder Ubuntu version 5.04 for AMD64/EM64T

ZoulE

Permalänk
Medlem

Kolla in först http://ubuntuguide.org/
och sedan www.ubuntuforums.org
Där får du svar på båda dina frågor och alla andra frågor som dyker upp senare.

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakaj
Kolla in först http://ubuntuguide.org/
och sedan www.ubuntuforums.org
Där får du svar på båda dina frågor och alla andra frågor som dyker upp senare.

tackar!

Permalänk
Medlem

Starta synaptic och sedan installerar du fglrx. Det är drivrutinerna till ditt ati kort. Du måste dock gå i xorg.conf och ändra driver från ati till fglrx för att det skall fungera. Gör samma med wine. Bara att söka i synaptic sedan installera.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Starta synaptic och sedan installerar du fglrx. Det är drivrutinerna till ditt ati kort. Du måste dock gå i xorg.conf och ändra driver från ati till fglrx för att det skall fungera. Gör samma med wine. Bara att söka i synaptic sedan installera.

Finns annars en installer för ati-drivturinerna på ati:s hemsida som fungerar fint.

https://support.ati.com/ics/support/KBAnswer.asp?questionID=1...

Permalänk

Ska bara tilägga att Cedega/Point 2play är en komersiell produkt kostar väll 50 spänn per 3 månad.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Starta synaptic och sedan installerar du fglrx. Det är drivrutinerna till ditt ati kort. Du måste dock gå i xorg.conf och ändra driver från ati till fglrx för att det skall fungera. Gör samma med wine. Bara att söka i synaptic sedan installera.

går inte att ändra "ati" till "fglrx" i xorg.conf ......

var hittar man wine i synaptic listan ? finns ju hur mycket som helst där har provat att söka men hittar inte det , är det så att det heter något annat än wine kanske ?

Permalänk

Har du kört steget "add extre resp.." som finns på ubuntuguide. Då kommer det att finnas wine.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

3. Menar du att du vill mounta en ntfs-partition i ubuntu?
I så fall kan du köra "mount -t ntfs -o umask=0222,nls=utf8 /dev/hda1 /mnt/blabla", detta skulle mounta första partitionen på första IDE-disken till mappen /mnt/blabla. Notera att du endast kan läsa från ntfs, ej skriva till..kommandot mountar även bara partitionen tills du startar om så för att automatiskt mounta den vid uppstart, kör "gedit /etc/fstab" och lägg till där..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ska bara tilägga att Cedega/Point 2play är en komersiell produkt kostar väll 50 spänn per 3 månad.

Man kan installera Cedega gratis med CVS, fast då får man inte med Point 2 Play.

Permalänk

nammn? Japp men det är ju ganska könligt, tänkte bara om trådskaparen var lite ovan. 16 kr per månad är ju inte mycket...

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Du har nog rätt

Permalänk

nammn?: Kanske, du bidrar ju till att cedega lever fortfarnde också, plus att du röstar på spel som dom ska fixa stöd till..

Om du betalar!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Filleokus:

Du verkar vara ganska kunning innom ämnet Ubuntu så jag frågar dig...

jag kan inte ändra upplösning , jag har 1024 hela tiden och kan inte ändra till högre : / samma sak med htz är hela tiden på 60 och kan inte öka det.

vad kan det vara för fel ? och hur ändrar man det ? vid installationen av Ubuntu så valde jag att jag skulle ha skrämupplösning 1280*960, vet du vad det kan vara ?

Permalänk
Medlem

Du valde också storlek på din monitor/scanranges/något liknande, eller hur?

Problemet är att du valde ett värde som säger att din monitor inte klarar av mer än 1024x768, så för att inte steka skärmen drar X ner din upplösning. Snällt va?

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg gör att du får svara på samma frågor som under installationen. Om du knappar in rätt uppgifter där kommer du att få högre upplösning.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

jag hade problemet med upplösningen när jag testade ubuntu första gången (råka pajja lite så jag orkade inte fortsätta) och då kunde jag bara köra max 1024...nu däremot när jag kör ubuntu "på riktigt" så går de plötsligt att köra 1280x960 och 1600x1200 som jag ville förut med, har då ingen förändring i hårdvara eller mjukvara :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
jag hade problemet med upplösningen när jag testade ubuntu första gången (råka pajja lite så jag orkade inte fortsätta) och då kunde jag bara köra max 1024...nu däremot när jag kör ubuntu "på riktigt" så går de plötsligt att köra 1280x960 och 1600x1200 som jag ville förut med, har då ingen förändring i hårdvara eller mjukvara :S

Kör du med 64bitars versionen?
Hade själv problem med upplösning, su, sudo, byta lösen gick inte med 64bitars.
32bitars funkar dock felfritt inga problem, så ni som nyss installerat 64 bitars och inte hunnit fixa så mycket ta och testa om 32 bitars löser era problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
går inte att ändra "ati" till "fglrx" i xorg.conf ......

Du måste öppna filen med root-rättigheter. Läs på om "sudo"...

Permalänk
Medlem

perno: nepp...asså det lustiga var ju att jag installerade samma ubuntu likadant, men bara ena gången så funkade det :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Ska bara hålla med alla andra:
På upplösning/hertz trubblet, kör # sudo dpkg-reconfigure-xserver-xorg, och välj rätt.

"Sudo nano" så kommer du in..

Lycka till..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu frågor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Har presis installerat Ubuntu fungerar utmärkt!

men det är en del saker som jag gärna skulle vilja veta.....

1. Finns det några Ati drivrutiner till Ubuntu , i så fall var kan man tanka dom ? och hur installerar man dom ?

2. Hur kör man .exe filer i Ubuntu ? , jag vet att det skall finnas ett program som heter wine och wineX men vet inte var man kan få tag på dessa... eller hur man installerar det...

3. Kan man se sina andra Hårddiskar man har i Ubuntu ?

ZoulE

1. Ja, catalyst heter dom om jag inte minns fel. Elelr blandar jag ihop dom med Wibndows-drivsarna? Aldrig haft ATI så jag är osäker.

2. sudo apt-get install wine installerar Wine.

3. Jag rekomenderar att du gör såhär (förutsatt att du inte vet vilka nummer dina diskar har)
sudo apt-get install gparted
sudo gparted
*kolla vad dina hårddiskar heter på Linux-språk dvs. /dev/hdXX*
sudo gedit /etc/fstab
*fyll i dina hårddiskar så som de andra är ifyllda*

Med detta så kommer dina hårddiskar att monteras på boot, om du bara vill se dom temporärt så skriv "sudo mount -t <filsystem> <diskens linux-namn> <vart du vill montera den (den skapar inte denna mappten själv, det måste du göra innan)>"

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)