AMD förvånar på HTPC-marknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD förvånar på HTPC-marknaden

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD förvånar på HTPC-marknaden</b></font> <small class="small">onsdag 31 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.redherring.com/Article.aspx?a=13369&hed=Media Center PC Shipments Up#" target="_blank" >Redherring</a> rapporterar att HTPC-marknaden har ökat lavinartat de senaste månaderna. Den största orsaken är enligt Redherring priserna, som sänkts rätt mycket på kompletta HTPC-datorer från HP, Gateway och Sony.
<br />
<br />Enligt artikeln har AMD en förvånansvärt stor marknadsandel - cirka 53 procent när det gäller processorer på HTPC-marknaden. Detta är rätt stort då Intel har så pass mycket större marknadsandelar när det gäller övriga OEM-marknader för PC. Huruvida trenden i försäljning för HTPC-datorer kommer fortsätta i denna takt återstår att se, men med Svenska tillverkare så som Network <a href="http://www.network.se/" target="_blank" >Network</a> lär försäljningen åtminstone inte minska.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mys, ökad konkurrens är alltid bra

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Eh vad betyder HTPC?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Och det finns nog en bra anledning till det också, Cool 'n' Quiet

Permalänk
Avstängd

Hur kan det förvåna?
Man behöver ingen överdriven prestanda för en HTPC alltså vad gör man? Jo man är smart och väljer den bästa processorn som uppfyller det man ska göra till bästa peng; AMD.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Eh vad betyder HTPC?

Home Theatere Personal Computer tror jag det står för...
Eller en tv-dator kort och gott...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Och det finns nog en bra anledning till det också, Cool 'n' Quiet

Finns inte det för intel system med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

jo sant alltid bra med konkurrens,så att amd driver på intels utveckling av Yonah snabbare:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
jo sant alltid bra med konkurrens,så att amd driver på intels utveckling av Yonah snabbare:-))

å hur vet du de, eller bara tycker du att de ska vara så?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, det förklarar Intels VIIV.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
å hur vet du de, eller bara tycker du att de ska vara så?

Tycker inget leker sledgehammer och länkar lite om du inte misstycker:-)

http://www.techreport.com/etc/2005q3/idf/index.x?pg=1

Synnerligen intressant läsning,men många vill väl inte läsa den rescensionen eftersom turion lyckades klå en 2 år gammal dothanteknologi:((

Men jag är relativt opartisk så här har ni den länken också:-)

http://www.laptoplogic.com/resources/articles/42/1/1/

igen:-)

MvH albanen:)

Offtopic Alle_nhovda?

Hur bra går ditt x800xl kort??

Funderar själv på ett sånt nu när jag fick nästan dubbla fps i alla fps games jag spelar efter min uppgradering till en Pentium-m:-))

Då verkar det logiska valet vara ett bättre grafikkort för att dubbla sin fps en gång till:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

amd powwahhh... nähh.. men ändå.. amd`z sempron cpu:er e nice som fan.. och de kostar inte mer än 500kr och uppåt.. ska man inte syssla med mer avancerad saker än att se på film så behövs inte mycket mer

Permalänk
Medlem

Tror mycket beror på att Amd har rätt så svala Cpu-er för tillfället och det vill man ha pga att kylningen behöver inte vara överdrivet stor =med tyst. Alla Amd modeler lämpar sig för HTPC bygge det gör även Intels men Pentium undviker man lite pga värmen. Intels M är väl den som jag skulle välja men tar hellre Turion 25w då den har mycket starkare tehnologi.
Sen så räcker det med en Celeron eller varför inte Socket A för att ha en mysig HTPC. Själv sitter jag med en HTPC låda med en Socket A ifs är den en Amd XP-M som är sval och gör sitt jobb väldigt bra. Är på väg att bygga en ny med en Turion 25w.

Hur än det blir så kan det här gynna oss som konsumenter ingen annan.

Permalänk
Medlem

Värme, Prestanda, preferens

DualCore säger det mesta. Ingenting förvånande. Utöver det faktum att AMD utvecklar betydligt minde värme än Intels Prescott (dvs. motsvarande prestandanivåer), så har väl AMD länge varit mer av en "entusiast"-processor, och vilka bygger/använder oftast HTPC...?

Vad gäller värmeutveckling, så kör jag själv en 5% överklockad Athlon 4000+ i min Accent HT-400-låda som i sin tur står i en stängd TV-bänk, tillsammans med ett lätt överklockat ATI Radeon X850XT och 1TB disk. Visst, jag kör vattenkylt (Zalman Reserator 1), men det är mest pga. att få minimal ljudnivå och det är i främsta hand pga. värmen från grafikkortet och hårddiskarna, inte processorn. Är ganska säker på att den uppsättningen hade varit omöjlig med motsvarande Intel (Prescott)-processor, just pga. skillnaden i värmeutveckling. Vore iofs. kul att bli bevisad om motsatsen...

Permalänk
Avstängd

Klart att AMD leder. AMD har ju de bästa processorerna just nu och när det gäller HTPC så är köps de ofta av personer som är lite mer insatta, eller känner vänner och bekanta som är insatta och kan hjälpa dem!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Vill helt klart ha en Turion 25W i min HTPC (kommande) tillsammans med något svalt grafikort. Borde gå att köra med endast en fläkt i nätdelen då.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Vilken sweclockare köper en HTPC från HP, Gateway eller Sony??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Hur kan det förvåna?
Man behöver ingen överdriven prestanda för en HTPC alltså vad gör man? Jo man är smart och väljer den bästa processorn som uppfyller det man ska göra till bästa peng; AMD.

Och även om man behövt högsta prestandan hade AMD varit det klara valet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Finns inte det för intel system med?

Nej.

Permalänk

Jag kommer att tycka synd om er som köpte/köper budgetprocessorer när HDTV-upplösningar blir vanligare...

Med tanke på att microsoft rekomenderar 3ghz processor... REKOMEDERAT AV ETT FÖRETAG! i själva verket betyder det att det antagligen blir väldigt svårt att spela upp filmer hackfritt med en processor på under säg 3,5ghz.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

vilken tur då att min xbox med sin "celeron" på 733Mhz klarar att spela upp 720p material i DivX HDTV format med kanske bara 10% dropouts!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

då kan du pröva spela upp en 720p film i H.264 formatet från apple och det är väl den som ska bli Standard för HD-DVD, Blu-ray, hdtv DVB och allt annat.

http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/

edit: länken

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd

Ja, inget annat format är lika roligt

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Nej.

Vad är speed step då?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49644...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är speed step då?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49644...

Inte är det Cool'n'Quiet™.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte är det Cool'n'Quiet™.

Det är väl samma sak bara intels egna teknik speedstep och amds egna cool,n,quiet?

Samma grundtanke 2 olika namn,så vad menar du egentligen eller pratar du i mössan?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte är det Cool'n'Quiet™.

Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Finns Cool n' Quiet på P4??
står iaf i hans profil att ha nhar en P4..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattias_g
De finns på min å de sitter en p4 i den..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49644...

Det var därför jag undrade nämligen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless