Permalänk
Medlem

debians apt-get (i ubuntu)

jag är inne på min 3:e dag i mitt poweranvändande av linux, tycker dock det är något drygt att man ska behöva googla för att veta hur man ändrar upplösning, men gratis är gott och google är till för att användas. Nu till mina frågor.

Jag sitter på ubuntu, hur får jag tillgång till debians apt-get "servrar"(!?)?

Sen undrar jag vad bootfilen heter, den som bestämmer vad som laddas när datorn startar, jag vill nämligen inte att x ska startas automatiskt.

Det är mycket möjligt att det går att få fram svar på dessa frågor online, jag har dock försökt och inte riktigt fått något vettigt.

EDIT: Jag har "hittat" boot-up manager. Men det måste ju finnas en fil som går att editera utan att behöva ha x igång.

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Re: debians apt-get (i ubuntu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
jag är inne på min 3:e dag i mitt poweranvändande av linux, tycker dock det är något drygt att man ska behöva googla för att veta hur man ändrar upplösning, men gratis är gott och google är till för att användas. Nu till mina frågor.

Jag sitter på ubuntu, hur får jag tillgång till debians apt-get "servrar"(!?)?

Debian och Ubuntu är inte kompatibla så jag avråder dig från att göra det. Se till att du har slagit igång universe http://www.ubuntuguide.org/#extrarepositories så ska du ha det mesta som finns i Debian
[QUOTE]
Sen undrar jag vad bootfilen heter, den som bestämmer vad som laddas när datorn startar, jag vill nämligen inte att x ska startas automatiskt.

EDIT: Jag har "hittat" boot-up manager. Men det måste ju finnas en fil som går att editera utan att behöva ha x igång.

[/QUOTE]

Vad som startas bestämms av de filer som ligger i /etc/rc*.d och de skript som finns i /etc/init.d du kan använda dig av update-rc.d för att ändra vad som ska startas.

Permalänk
Medlem

Re: debians apt-get (i ubuntu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
jag är inne på min 3:e dag i mitt poweranvändande av linux, tycker dock det är något drygt att man ska behöva googla för att veta hur man ändrar upplösning, men gratis är gott och google är till för att användas. Nu till mina frågor.

Jag sitter på ubuntu, hur får jag tillgång till debians apt-get "servrar"(!?)?

Sen undrar jag vad bootfilen heter, den som bestämmer vad som laddas när datorn startar, jag vill nämligen inte att x ska startas automatiskt.

Det är mycket möjligt att det går att få fram svar på dessa frågor online, jag har dock försökt och inte riktigt fått något vettigt.

EDIT: Jag har "hittat" boot-up manager. Men det måste ju finnas en fil som går att editera utan att behöva ha x igång.

Personligen skulle jag nog ha valt en annan dist om jag vill ha en crash course i linuxanvändande, och framförallt en mer pillvänlig dist (t.ex. plain debian).

Om jag var du skulle jag kolla i init-tab (/etc/inittab), men ubuntu använder säkert något annat för att sparka igång gdm.

Nåja, lycka till

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Re: Re: debians apt-get (i ubuntu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
Personligen skulle jag nog ha valt en annan dist om jag vill ha en crash course i linuxanvändande, och framförallt en mer pillvänlig dist (t.ex. plain debian).

Om jag var du skulle jag kolla i init-tab (/etc/inittab), men ubuntu använder säkert något annat för att sparka igång gdm.

Nåja, lycka till

har funderat på många andra alternativ, men ja, många rekomenderar ubuntu, så det var värt ett försök iaf

och sen säger många att "alla är i princip samma"

jag ville ju egentligen köra free bsd men får bara disk boot failure när jag kör det

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är något fel på disken, så grundar sig ditt disk boot failure på SBS

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Värt att notera är även att körnivåerna 2,3 och 5 alla har GNOME från start. En outtalad standard är att låta 2 och 3 vara utan Xfree86. För att åstadkomma detta lägger du in K01gdm (döda GNOME) och även ta bort S13GDM (starta GNOME) i /etc/rc*.d (där stjärnan är körnivån).

Men ändå, enklast är väl att lägga till en egen konfiguationsfil för Xfree86 i din hemkatalog? Ubuntu är litet speciell just där. Istället för .xinitrc så skall filen heta .gnomerc.