Permalänk
Medlem

Ubuntu & fluxbox

Hejsan.

Nu har min morsas gamla dator med Win98 totalcrashat och jag tänkte lägga in Ubuntu med fluxbox på den.

Nu har jag lite frågor också såklart

Hur ska jag göra för att installera Ubuntu utan Gnome.
Och hur ska jag göra sen? apt-get install fluxbox?
Eller måsta jag lägga till repositories?

Snälla hjälp

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Tror att det går om du först installerar det med gnome, sen installerar du fluxbox, och där du loggar in kan du välja vad du ska använda, gnome eller fluxbox.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Ok. Det kan ju funka
Men jag ville ju helst ha bara fluxbox.
Nåja, jag får väl nöja mig med det då. Tack för svaret.

EDIT: Hmm, den ville inte ens installera Ubuntu. Den kan inte packa upp nic-firmware eller nåt.
Den stannar på 1% och börjar sen om på 0% om och om igen.

Ingen som vet något om detta?

Annars tänkte jag prova Damn Small Linux. Det är trots allt en gammal dator.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för burk?

Morsan körde Slackware med EDE förut, men jag ansåg att det gick för segt så hon fick BeOS istället.

Hennes är en 166 MHz (Pentium MMX) med 64 MB RAM och något Matroxkort.

Såhär ser hennes desktop ut nuförtiden:
http://xevz.mine.nu/xevz/morsans_burk.png

Belastningen på processorn gick upp till 50% när jag tog screenshotet, när den idlar ligger den mycket lägre. Perfekt OS för lata burkar.

Dessutom är det lätt för henne att använda.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Burken är ungefär som din mors. Fast det kan hända att det bara är 32 MB RAM. Vet inte riktigt.
Har aldrig kollat. Men jag tror att det är en 166 MHz:are.
Det är en Pentium 1 iaf. Ska ta reda på lite mer.

Edit: Jo det är en Pentium 166 MMX i den. Och tyvärr är där bara 32 MB RAM vilket jag fruktade
Inget graffekort whatsoever.

Tror du BeOS kan funka ändå? Win98 fungerade ganska bra.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Då kommer BeOS att fungera.

Den morsan kör är BeOS Developer Edition, jag provade först Zeta men de hade lagt in för mycket skit så det gick segt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ok.
Har kollat in DSL också. Är BeOS bättre än DSL(Damn Small Linux) för gamla datorer?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte provat DSL så jag vet inte, men jag tycker inte att det är så tilldragande. Då kör jag hellre Slackware och strippar ner det själv.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ok, men då kör jag på BeOS Hoppas det är bra då.
Hur ska man bränna det då? Det verkar lite småkrångligt.
Bränner i Linux.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

finns det något pakethanteringssystem till beos?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ok, men då kör jag på BeOS Hoppas det är bra då.
Hur ska man bränna det då? Det verkar lite småkrångligt.
Bränner i Linux.

Tanka ner Boot image och Main image. Sedan bränner du med exempelvis

cdrecord dev=ATAPI:0,1,0 -eject -v -data floppy.img image.be

floppy.img är inte korrekt filnamn, kommer inte ihåg vad den heter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
finns det något pakethanteringssystem till beos?

Ja, något liknande iaf.

Det följer med BeOS Developer Edition som standard men har glömt bort vad det heter, orkar inte gå in till morsans rum och starta upp för att kolla just nu.

EDIT: Just ja, SoftwareValet heter det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

cdrecord: Warning: Running on Linux-2.6.10-5-386 cdrecord: There are unsettled issues with Linux-2.5 and newer. cdrecord: If you have unexpected problems, please try Linux-2.4 or Solaris. TOC Type: 1 = CD-ROM scsidev: 'ATAPI:0,1,0' devname: 'ATAPI' scsibus: 0 target: 1 lun: 0 Warning: Using ATA Packet interface. Warning: The related Linux kernel interface code seems to be unmaintained. Warning: There is absolutely NO DMA, operations thus are slow. cdrecord: No such file or directory. Cannot open SCSI driver. cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'. cdrecord: cdrecord: For more information, install the cdrtools-doc cdrecord: package and read /usr/share/doc/cdrecord/README.ATAPI.setup .

Detta händer när jag försöker bränna det som du sa. Antar att DMA inte är aktiverat på brännaren.
Men jag hade för mig att jag hade aktiverat det :/

Iallafall, är det någon som vet hur man aktiverar DMA på DVD-Brännaren?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

är det developerversionen som rekommenderas? (för en gammal burk)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Löste mitt problem.
Det var inte att DMA inte var på utan det var att i ubuntu så ska man skriva /dev/hdd istället för 0,1,0
Annars hittar den inte SCSI drivisarna.

Nu har jag istället ett annat problem. När jag ska starta Mozilla som man får till, så kommer det upp en splashscreen.
Sen står den o tuggar bara. Ingenting händer.
Men det kan bero på två saker.
1. Att nätverket inte funkar, vilket det inte gör heller och den vill inte hitta nätverket.
2. Att jag inte har gjort plats på HDD för swap minne.

Måste man göra plats på hårddisken för swap? Eller fixas det automatiskt? För jag såg aldrig något där det stod så i installationen.

@tubgirl: Ja developer edition är det för gamla burkar.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Finns det inget, gammal burk som inte linux människor ska köra-dist?
Skulle vilja ha en som man kan dra in på skolans skitdatorer..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r

@tubgirl: Ja developer edition är det för gamla burkar.

jag tänkte mest vad det är för skillnad mellan personal/developer/max...?

ingår det några drivare på installeringsskivan?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag fick inte igång mitt nätverkskort i BeOS men allt annat fungerade.
Så ja, drivrutiner finns. Men inte till all hårdvara.

Jag orkade inte klydda mer med det så det får bli Win98 på den igen alt. DSL.
Får se hur jag gör.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt