Permalänk
Medlem

Bör jag testa Arch Linux?

Tjenare. Jag har hört att Arch Linux har blivit rekomenderat väldigt mycket här på forumet nu, och jag är lite nyfiken faktiskt.

Grejen är den att jag inte riktigt vet om den är för svår för mig än så länge eller om den kanske skulle vara rätt lagom.

Just nu kör jag med Ubuntu 5.04, efter att ha testat massa olika distrubutioner har jag tillslut hittat en som jag kan hantera. Jag har kört med endast Ubuntu installerat på min dator i ungefär 2 månader nu. Jag är inte rädd för att ta upp konsollen om det är något som jag vet att jag kan hantera med hjälp av den (eller om någon guide beskriver hur man använder den, men det säger väl sig självt), enda problemet är att jag inte kan så många användbara kommandon och inte vet riktigt vart jag ska söka.

Sen har jag fått lite konsollvana genom min webbserver som kör helt utan grafik också.

Så, vad tror ni? Värt att testa?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

jo det är värt och testa.. tycker Arch är rätt okej. bygger på Crux som är skapad av en svensk..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://distrowatch.com/table.php?distribution=arch
Den verkar inte ha någon desktop hanterare, så jag antar att man får kompilera den själv. Men som Office Suite har den KOffice, vilket låter väldigt KDE, hur kommer detta sig?

Är det en väldigt installation? Med jobbig menar jag alltså något liknande Gentoo-style.

Hur tar man ner sin skrivbordshanterare när man väl kommer in i operativet? Är det wget som gäller eller?

EDIT:
Vad är skillnaden på "arch-0.7.iso" och "arch-0.7-base.iso"? Är det att base bara innehåller det absolut nödvändigaste så att man får en mer "ren installation"?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

du kompilerar inget.. du använder dig utav pacman för att lägga in program. det är färdig kompilerade filer du lägger in. du kan installera det via debian liknande gränssnit.. http://wiki.archlinux.org/index.php/Quick_Archlinux_Install.
Edit:
det var ett tag sedan jag körde Arch...
Isbjörnen Igor har jag för mig kör det. han kan nog det mycket bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahaaa, lite som apt, eller portage?
Då kan man välja skrivbordshanterare också då?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

det är mer likt apt än vad det är likt portage..
joo du kan köra vilken du vill.. det inget som bestämmer vilken du ska köra..

här kan du läsa lite mer om pacman
http://www.archlinux.org/docs/en/guide/install/arch-install-g...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser väldigt enkelt ut faktiskt, lär väl testa det inom någon vecka eller så.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

en nakdel med Arch när jag testade det var att det inte fanns så mycket program i paketsystmet.. men det var lite mer än ett år sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns rätt mycket färdig byggda paket bara man ser till att lägga till lite fler repos, de jag kör på är current, extra, unstable, community & staging.
Sen finns det ett väldigt bra system för att enkelt bygga paket själv, bara leta upp eller be om en PKGBUILD och köra makepkg så har man sitt paket.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Finns rätt mycket färdig byggda paket bara man ser till att lägga till lite fler repos, de jag kör på är current, extra, unstable, community & staging.
Sen finns det ett väldigt bra system för att enkelt bygga paket själv, bara leta upp eller be om en PKGBUILD och köra makepkg så har man sitt paket.

Bygga paket själv? Kompilera alltså?
Kan man inte bara använda GCC för det (som kommer med såg jag)?
./configure
make
make install
Så enkelt som det kan bli känns det som.

btw, kör arch med su eller root?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Bygga paket själv? Kompilera alltså?
Kan man inte bara använda GCC för det (som kommer med såg jag)?
./configure
make
make install
Så enkelt som det kan bli känns det som.

btw, kör arch med su eller root?

om du kör make install så blir det jobbigt att uppdatera och kontrollera program som är installerade använder du en PKGBUILD fil och kör makepkg så byggs programmet och packas ner i ett paket som du sen kan installera med pacman. På så viss blir det lättare att hålla koll på ditt system.

su eller root? menar du om Arch använder sudo eller inte?
su använder du för att bli en annan användare (su'a till en annan användare, t.ex. root).
Du kan använda sudo om du vill, bara köra pacman -S sudo, men det följer inte med som standard.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Aldrig hört om pakagebuild förrut faktiskt. Gör det då att om jag sedan har en senare version av programet så och pakagebuildar den så ersätter den den gamla istället för att installera sig?

Är det många program som stöder pakagebuild?

Vad jag menade med "sudo eller root" är att man i exempelvis Red Hat skriver root om man vill göra något som root, medan man i bland annat Debian skriver sudo. Och i Red Hat så funkar inte sudo (har jag för mig) och i Ubuntu funkar inte root. Jag antar att ditt svar besvarade min fråga, ville bara säga vad jag menade iallafall.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Aldrig hört om pakagebuild förrut faktiskt. Gör det då att om jag sedan har en senare version av programet så och pakagebuildar den så ersätter den den gamla istället för att installera sig?

Är det många program som stöder pakagebuild?

Vad jag menade med "sudo eller root" är att man i exempelvis Red Hat skriver root om man vill göra något som root, medan man i bland annat Debian skriver sudo. Och i Red Hat så funkar inte sudo (har jag för mig) och i Ubuntu funkar inte root. Jag antar att ditt svar besvarade min fråga, ville bara säga vad jag menade iallafall.

En PKGBUILD fil är bara en vanlig text fil som är en rad instruktioner för hur paketet ska byggas. Man sparar filen med namnet PKGBUILD i en mapp, går in i mappen och skriver makepkg. Nedanstående PKGBUILD kommer generera en fil som heter thunar-svn-1.pkg.tar.gz . Så när makepkg är klart skriver du bara pacman -A thunar-svn-1.pkg.tar.gz så har du installerat thunar
Finns mer och läsa om detta på Arch hemsida

pkgname=thunar pkgver=svn pkgrel=1 pkgdesc="a lightweighted file manager - especially for xfce" url="http://thunar.xfce.org/wiki/" groups= provides= depends=('gtk2' 'libxfcegui4') makedepends=('subversion') build() { if [ ! -d $startdir/src/thunar ]; then echo "Fetching sources..." svn checkout http://svn.foo-projects.org/svn/xfce/thunar/trunk thunar else echo "Updating sources..." svn update http://svn.foo-projects.org/svn/xfce/thunar/trunk thunar fi cd $startdir/src/$pkgname ./autogen.sh --prefix=/opt/xfce4 make || return 1 make prefix=$startdir/pkg/opt/xfce4 install }

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Aldrig hört om pakagebuild förrut faktiskt. Gör det då att om jag sedan har en senare version av programet så och pakagebuildar den så ersätter den den gamla istället för att installera sig?

Är det många program som stöder pakagebuild?

Vad jag menade med "sudo eller root" är att man i exempelvis Red Hat skriver root om man vill göra något som root, medan man i bland annat Debian skriver sudo. Och i Red Hat så funkar inte sudo (har jag för mig) och i Ubuntu funkar inte root. Jag antar att ditt svar besvarade min fråga, ville bara säga vad jag menade iallafall.

Detta gäller i Arch:
1. Användaren heter root.
2. Kommandot för att tillfälligt bli en annan användare är su, som finns med i baspaketen.
3. Kommandot för att köra ett specifikt program som en annan användare är sudo. Detta måste installeras separat.
4. Det finns inget program med namnet root.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Massa text om PKGBUILD

Ahaa, och då kan man sedan använda pacman för att avinstallera programet också? Bekvämt.
Är det vanligt att instruktioner [till makepkg-programet] för hur man gör de här paketen finns med? Är det källkod/binärer/både och som ligger i paketen?

Isbjörnen Igor:
Tack, det förklarade lite bättre.

Installerar pacman dependencies också?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Ahaa, och då kan man sedan använda pacman för att avinstallera programet också? Bekvämt.

Framför allt kan man skicka paketet till andra och få det med i olika repositories.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Installerar pacman dependencies också?

Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Framför allt kan man skicka paketet till andra och få det med i olika repositories.

Det är självklart en fördel, förutsatt att man vet någon som vill ha dom. De flesta som har egna repositories fixar väl alla program de vill ha själva anar jag?

Dom här pakage-instruktionerna är alltså en standard som inte bara är avsedd för Pacman utan för praktiskt taget alla pakethanterare?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Dom här pakage-instruktionerna är alltså en standard som inte bara är avsedd för Pacman utan för praktiskt taget alla pakethanterare?

Nej det är system som används av Arch (Tror dock Crux har ett liknande, gentoo's ebuild är lite lika men mer avancerade)
Har för mig det kallas ABS, Arch Build System.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Nej det är system som används av Arch (Tror dock Crux har ett liknande, gentoo's ebuild är lite lika men mer avancerade)
Har för mig det kallas ABS, Arch Build System.

Okej, så jag får alltså skapa dom här textfilerna själv?

Bara av ren nyfikenhet, på vilket sätt är dom mer avancerade? Vad är det för extra information man kan lägga in i "instruktionerna"?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Okej, så jag får alltså skapa dom här textfilerna själv?

Bara av ren nyfikenhet, på vilket sätt är dom mer avancerade? Vad är det för extra information man kan lägga in i "instruktionerna"?

Gentoo är i allmänhet mer avancerat än Arch, vars mål är enkelhet. Jämför en ebuild och en PKGBUILD oach kolla vilken som är mest lätläst så fattar du.

Ja antingen så skriver du en själv eller så tar du en som någon annan Arch användare skapat. Finns ett antal på aur.archlinux.org

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Gentoo är i allmänhet mer avancerat än Arch, vars mål är enkelhet. Jämför en ebuild och en PKGBUILD oach kolla vilken som är mest lätläst så fattar du.

Ja antingen så skriver du en själv eller så tar du en som någon annan Arch användare skapat. Finns ett antal på aur.archlinux.org

Ser rätt svårt ut att göra ett eget sånt script... är det bara som det ser ut eller krävs det några särskillda skillz för det?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte överdrivet svårt. Det enda du i princip gör är att automatisera "./configure, make, make install"-ramsan. Sedan påverkar ju andra saker. I exemplet ovan använder man sig av kod slangad via svn istället för en tarboll.

Andra saker som påverkar kan vara att en distribution använder sig av ett annat upplägg i filsystemet, andra initscripts, osv. som gör att filer måste flyttas runt. I Gentoos fall ska ju även mängder med stöd för USE-flaggor och fan och hans moster även läggas in.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Ah, det känns betryggande.
Ser fram emot att testa det här systemet, låter väldigt lovande. Fick dock lite problem med nätverket (finsn en separat tråd om detta).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Har också börjat intressera mig för Arch Linux. Hur svår är installationen? Närmare Debian eller Gentoo?
EDIT: Hittade installationsamnualen, http://archlinux.org/docs/en/guide/install/arch-install-guide...
Verkar vara lite av ett mellanting mellan Debian och Gentoo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Har också börjat intressera mig för Arch Linux. Hur svår är installationen? Närmare Debian eller Gentoo?
EDIT: Hittade installationsamnualen, http://archlinux.org/docs/en/guide/install/arch-install-guide...
Verkar vara lite av ett mellanting mellan Debian och Gentoo.

Jag tycker den var jättelätt. Lite krångligt med val av program bara eftersom att jag inte visste vad alla gjorde, men det gick fin-fint.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Arch, men vad är det egentligen för skillnad mellan Arch och Crux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Jag använder Arch, men vad är det egentligen för skillnad mellan Arch och Crux?

Det är ju två helt olika distros men dom har ett liknande syfte. Står lite här http://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_Compared_To_Other_Di...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Installationen var ju inte så svår, men jag får detta fel när jag väljer "install packages":
ERROR:/mnt/var/lib/pacman/ghostscript-7..97.1-5/desc:no such file or directory
ERROR:/mnt/var/lib/pacman/ghostscript-7..97.1-5/desc:no such file or directory
ERROR:Cannot resolve dependencies for "autoconf" : "mawk" is not in the package set
Package Installation FAILED.
Kör med base-skivan och försöker givetvis installera bara bassystemet.

Permalänk
Medlem

skumt, glöm inte att du måste välja "Done" när det finns som val efter att du är klar med ett steg i installationen,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Jag använder Arch, men vad är det egentligen för skillnad mellan Arch och Crux?

Några skillnader är att CRUX i första hand är såsbaserat, man kompilerar det mesta själv, även om det finns repos med binära paket och åtminstone verktyg under utveckling för att ladda ner och installera dem. Även om Arch är ett väldigt simpelt system så känns CRUX mer KISS. Det är ingenting som görs automatiskt, inte per default. Du har dock påbyggnadsverktyg som prt-get som kollar dependencies och så.

En annan skillnad är väl communityn. CRUX är lite mer tillbakalutat, det hypas inte på samma sätt. Det är skönt att slippa alla idioter på irc och mailinglistorna. Dessutom vet vi att vi ändå är bäst.

Andra skillnader som kan nämnas är småsaker som att Arch i första hand lockar till sig t.ex. gentooare som tröttnat på att kompilera eller debianer som ledsnat på utdaterade paket, medan CRUX lockar till sig gentooare och debianer som tröttnat på bloat och automatisering.

Åtminstone många av de CRUX-användare som huserar i den officiella irc-kanalen är dessutom BSD-användare i en eller annan form, de använder CRUX som desktopsystem på grund av hårdvarustöder i Linux, osv.

Det finns givetvis fler skillnader, men de båda distarna är ändå förhållandevis lika. Om man ska tipsa om vilken man bör välja så är det väl så att Arch är till för den som snabbt och smidigt vill kunna slänga upp en fullt fungerande KDE- eller Gnome-fläsktop, medan CRUX bör väljas av den som gillar att pilla och mecka.

<disclaimer> Jag är väldigt partisk, men försöker vara någorlunda objektiv. </disclaimer>

Visa signatur

> Jaså, ere så?