Creative använder sitt patent

Permalänk
Melding Plague

Creative använder sitt patent

<font style="font-size: 10pt"><b>Creative använder sitt patent</b></font> <small class="small">fredag 2 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Kommer ni ihåg Creatives patent på ett menysystem i en MP3-spelare om flera skärmar med kategorier, exempelvis en skärm där man kan välja artist som leder till en skärm man kan välja album och så vidare? Nu verkar det som att Creative kommer att använda sitt patent mot Apple, enligt New York Times. Detta skulle i värsta fall kunna innebära att Apple får använda ett annat menysystem eller betala licensavgifter till Creative.
<br />
<br /><i>Craig McHugh, president of Creative's United States operations, said on Wednesday that Apple was the only company that Creative had identified so far that was in violation of the patent, though Creative was investigating others.
<br />
<br />"We are looking at all our alternatives right now," he said. "We have always been very vigorous in our defense of our patent portfolio." </i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.nytimes.com/2005/09/01/technology/01apple.html?adx..." target="_blank">NYTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Sug ur dom på pengar bara

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fy fan avd tramisgt! lär aldrig köpa nån produkt från crative om dom ska vara så barnsliga

Möjligt vis et X-Fi men inte mer...

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Fy fan avd tramisgt! lär aldrig köpa nån produkt från crative om dom ska vara så barnsliga

Möjligt vis et X-Fi men inte mer...

Varför är det tramsigt??

Det är ju precis av den anledningen man söker patent på saker, dvs att andra som vill utnyttja tekniken ska betala för sig.

Permalänk
Medlem

Ska inte handla mer av creative.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

men jävla svinigt av Creative!!

orka jävlas med Apple

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Varför är det tramsigt??

Det är ju precis av den anledningen man söker patent på saker, dvs att andra som vill utnyttja tekniken ska betala för sig.

jo, men med tanke på hur creatives system ser ut nu, och hur apples system ser ut, så måste ju pantetet vara rätt generellt. som att ta patent på att om man trycker på en knapp så kommer en ny knapp man får trycka på. får man ta patent på så generella saker så kan man ju inte göra något.

och ja menar, har creative nu haft patentet sen 2001, varför gör de inget förän nu, 4 år senare? det är ju nästan så man misstänker att de låtit apple utvekla det o göra det populär, för att sen gå in o ta det.

förstår varför de vill ha det, men tycker det är löjligt.
förstår därmot inte va vissa har mot apple, det typiska, det är ju inte apples fel att de säljer bra ja menar, det finns ju MASSA alternativ, o ändå väljer folk ipod. så det är ju inte så att de använder sig av monopol på samma sätt som MS osv. gör.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Mjukvarupantent...heya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Mjukvarupantent...heya

Om jag har förstått rätt så är det väl inte mjukvaran som är patenterad utan strukturen och funktionen hos menysystemet.

Om det nu faktiskt är så att Creative har ett beviljat patent på detta så är det ju helt normalt att man bavakar intrång mot patentet.
Det är ju inkompetent av Apple att inte kolla mot beviljade patent innan man släpper en produkt likt iPod. Eller det kanske var det de gjorde....?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Kommer ni ihåg Creatives patent på ett menysystem i en MP3-spelare om flera skärmar med kategorier, exempelvis en skärm där man kan välja artist som leder till en skärm man kan välja album och så vidare?

Aj fan, då ligger jag risigt till. Jag har nämligen mina musikfiler ordnade i kataloger vilket innebär att jag först öppnar, t ex, katalogen "Rock", sedan katalogen "Metallica" o s v.

Permalänk

Lär väl inte var några problem att hitta prior art, och har creative ens använt deras "uppfinning"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Aj fan, då ligger jag risigt till. Jag har nämligen mina musikfiler ordnade i kataloger vilket innebär att jag först öppnar, t ex, katalogen "Rock", sedan katalogen "Metallica" o s v.

LOL, väl sagt

Hur i h-e kan en så generell funktion som detta patenteras??????

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Amerika min vän, Amerika.

Permalänk
Medlem

Gäller detta enbart på mp3-spelare? Annars ligger ju Microsoft och deras utforskare risigt till....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Ännu ett bevis för att mjukvarupatent inte fungerar...

Citat:

The patent, which the company calls the Zen Patent, covers Creative's interface for portable players, which allows users to select a song, album or track by navigating a succession of menus. The patent office awarded the patent on Aug. 9.

Hur kan ett sånt patent gå igenom egentligen? Patentverket i USA är ju helmysko.

http://apple.slashdot.org/comments.pl?sid=160922&cid=13464862
word...

Permalänk
Medlem

Jag ska ta patent på hur man installerar Windows.

Sätt i en skiva (helst en med windows på), boota från den, följ instruktionerna.

Alla som gör det, blir skyldiga att betala mig

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jag ska ta patent på hur man installerar Windows.

Sätt i en skiva (helst en med windows på), boota från den, följ instruktionerna.

Alla som gör det, blir skyldiga att betala mig

...sen så stämmer Microsoft levande skiten ur dig för att du tar royalty för att installera ETT operativsystem. För att de har lierat sig med alla hårdvarutillverkare som endast stödjer Windows.

Det håller ju om inte annat att bli så...

Barnsligt av Creative!
Men åandrasidan, så antar jag att alla känner till telefonerna med lock som man kan fälla upp och ner... För varje sådan telefon som tillverkas måste tillverkaren betala en viss avgift till Motorola som har patentet. Men åandra sidan så känns ett patent på ett menysystem LÅGT!

Hell Open-Source!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jo, men med tanke på hur creatives system ser ut nu, och hur apples system ser ut, så måste ju pantetet vara rätt generellt. som att ta patent på att om man trycker på en knapp så kommer en ny knapp man får trycka på. får man ta patent på så generella saker så kan man ju inte göra något.

och ja menar, har creative nu haft patentet sen 2001, varför gör de inget förän nu, 4 år senare? det är ju nästan så man misstänker att de låtit apple utvekla det o göra det populär, för att sen gå in o ta det.

förstår varför de vill ha det, men tycker det är löjligt.
förstår därmot inte va vissa har mot apple, det typiska, det är ju inte apples fel att de säljer bra ja menar, det finns ju MASSA alternativ, o ändå väljer folk ipod. så det är ju inte så att de använder sig av monopol på samma sätt som MS osv. gör.

Du vet att det tar tid innan man får sitt patent godkänt? De ansökte om patentet 2001.

Permalänk
Medlem

suck säger jag bara.
Vad är det här? Jag trodde stora företag hade vett nog i huvudet
att inse hur löjligt sånt här är? Jag menar, patent på ett menysystem!?!

Hade det varit något riktigt innovativt kunde man ju förstått det men
det här? jösses... Och att de ens orkar driva det är ju nästan värre.
De borde ju veta att ett gott rykte är den bästa reklam man kan få
och att sånt här skadar det...

girigheten har gått överstyr...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Man blir inte förvånad över U.S.A

Nintendo fick ju patent på mental hälsa i Spel precis i dagarna.
Har läst om fall där företag ahr tagit patent på traditionella yoga ställningar och dylikt.

Dock kan man glädjas åt att detta endast drabbar amerikanska företag och än sålänge har EU betydligt bättre patentlagar.

Mjukvaru patent och innovations patent är skit och hindrar utvecklingen.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett exempel på hur illa patentsystemet i USA fungerar.

Creative ansöker alltså om patentet 2001. Vad fan ska de andra tillverkarna göra? Låta bli att lansera sina spelare med samma gränssnitt eller? Finns ju inte direkt så många som fungerar bättre, åtminstone inte om man vill sortera dem på id3-taggar. Ingen har ju inte heller någon aning om huruvida patentet kommer gå igenom eller inte. Nej, den enda rimliga åtgärden var i det läget att lansera sin egen spelare ändå och hoppas på att den inte skulle gå igenom.

Förra månaden visade det sig då att Creatives idiotpatent hade blivit godkänt, varpå de kan hävda patentintrång av de andra tillverkarna. På det här viset kan man hålla på och ansöka om det ena löjliga patentet efter det andra och utnyttja tiden det tar innan det blir godkänt.

Patentsystemet i USA (och kanske i Sverige också) måste reformeras i grunden. Det här är ohållbart, och framförallt rent kontraproduktivt vad gäller stimulans av forskning och nya konstruktioner.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju patent på dubbelklicket. Mjukvarupatent är helt och hållet sjukt.

Visa signatur

Yeah right

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maua
Microsoft har ju patent på dubbelklicket. Mjukvarupatent är helt och hållet sjukt.

Tycker det är sjukt smart av MS.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

jag ska ta patent på att köra en bil på en bilväg, dessutom för varje möjlig hastighet som existerar. JAG KOMMER BLI RIIIIIIIIIIIIK när alla ska betala licens till mig för att köra bil på bilväg!

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk

Förstår inte det hemska, vilket företag utnyttjar inte ett patent man har? Apple är ju inte direkt kända för låta andra invadera på deras patent heller så.

Permalänk
Medlem

Försvara sina patent är väl inte fel i sig, men att ha mage att patentera såna här grundläggande funktioner och faktiskt få igenom dem är deprimerande. (Jerka uttryckte det väl här ovan i sitt sista stycke)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att det alls uppmärksammandes frånbörjan var väll för att Apple ansökte om ett patent på exakt samma grej själv, men att patentverket avslog det, pga att det redan fanns "motsvarande" patent?

Om jag inte har fel för mig var det på den bogen det började, och då tycker jag faktiskt inte det är mer än rätt, spika upp Apple på väggen, men låt alla andra använda systemet, eftersom Apple varit ute efter att försöka låsa alla andra ute. Sen är det ju inte fel att en förespråkare för mjukvarupatent faktiskt får uppleva hur deras generella patent går emot dem själva för en gångs skull.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Exakt som roger W sa, det är inget fel att försvara sitt patent, det handlar om själva patentet i sig.
Det måste dras en mycket tydligare gräns om vad man får patentera eller ej borta i staterna verkar det som. Att kunna ta mjukvarupatent är ett måste men det måste även här finnas gränser.
Att ta patent för ett menysystem som är väldigt generellt tycker iaf jag är att gå långt över gränsen. Det är som att någon tidning i världen skulle ta patent på att trycka nyheter i pappersform. Ett sådant patent skulle patentverket där borta förmodligen slänga i papperskorgen på 2 röda sekunder.

Skulle inte förvåna mig alls om det går att köpa sig vilket patent som helst där borta, släng in några miljoner extra så beviljar dom vad som helst typ...

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Inaktiv

så jävla löjligt detta... det är ju ungefär som om man skulle patentera hur en hemsida är uppbyggd.

geee, tänkte köpa en creative-spelare men efter detta går jag över till iriver igen.