Vi behöver flera nya program...

Permalänk
Inaktiv

Vi behöver flera nya program...

Som sagt det behövs lite nya annorlunda program för Linux som inte redan finns, som sagt vem behöver flera hundratals olika texteditorer.

Kom med förslag på vilka kategorier av program som saknas.

Permalänk
Medlem

Vilka är "vi"?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helmutt
Vilka är "vi"?

Så petig man kan vara, nu var det budskapet i sig som räknades inte vilka ord som användes för att få fram det.

Ändrade till "det behövs" så att du blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Vi behöver flera nya program...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Som sagt det behövs lite nya annorlunda program för Linux som inte redan finns, som sagt vem behöver flera hundratals olika texteditorer.

Kom med förslag på vilka kategorier av program som saknas.

Berätta gärna själv först vad det är för program som du anser behövs. Vilka är dina behov som inte tillfredsställs som det är nu?

Permalänk
Medlem

I och för sig ser jag hellre 100 texteditorer och valfrihet än 1 dålig texteditor och 99 andra värdelösa program.
Det mesta som det finns behov av är väl gjort?

Permalänk
Medlem

Jag vet åtminstone vad som inte behövs till Linux och det är mer vaporware.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Vi behöver flera nya program...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Berätta gärna själv först vad det är för program som du anser behövs. Vilka är dina behov som inte tillfredsställs som det är nu?

Många specifika applikationer saknas ännu. Som t ex applikationer för småföretag, skolor mfl
Vad det gäller mina behov så tycker jag att det inte finns några bra musikprogram i stil med Reason.

Och jag tänker inte gå tillbaka till Windows igen, dess filsystem är direkt värdelösa om man jämför med ReiserFS, ext3 mfl

Permalänk

vet inte om det finns, men ett redigt proffsigt filmrederingsprogram

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
vet inte om det finns, men ett redigt proffsigt filmrederingsprogram

MainActor finns som är rätt bra, dock kostar det pengar - om man nu ser det som en nackdel.

Permalänk
Medlem

Att alla stora företag portar sina applikationer och spel till Linux
Naerå, kanske lite för utopiskt... men musikredigering kanske?

Permalänk
Medlem

Håller med dig noxxik. Inte för att det finns få och dåliga program till linux utan för att det känns som det är samma program hella tiden. Det behövs fler och nya program. Helst så skulle jag villja att det fanns en linux port av varenda program som finns framför allt spel.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Det som saknas är väl egentligen att de tunga grafiska programmen portas. Photoshop, Illustrator, InDesign, QuarkXpress osv. Kanske inget som jag personligen har ett stort behov av, men det skulle göra Linux än mer intressant för företag skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv

Även om Linux skall och förbli gratis i grund och botten så är det inte fel med att storföretag som Novell, Sun, IBM mfl kommer in och trycker på och ställer krav så att det händer någonting istället för att det ska trampas i samma gamla fotspår hela tiden.

Jag vet dock att många jobbar hårt inom sina områden som t ex Xorg, Freedesktop, Ubuntu mfl
Men det är alldeles för mycket hobby över hela Linux idag:

Typ många program som skapas för att utvecklarna tycker det är roligt
att skapa sådana program.

Och i fallet med texteditorer. Det är bra med valfrihet men av dessa 100 texteditorer så liknar nog garanterat en hel del varandra.

Dock säger jag inte att Linux i sig är dåligt, det händer saker hela tiden.
Kör förresten Linux på alla mina fyra datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Det som saknas är väl egentligen att de tunga grafiska programmen portas. Photoshop, Illustrator, InDesign, QuarkXpress osv. Kanske inget som jag personligen har ett stort behov av, men det skulle göra Linux än mer intressant för företag skulle jag tro.

exakt. Gimp börjar bli mycket bra, faktiskt ett seriöst alternativ till PS. men ska de invanda byta både plattform och program räcker det inte ens om Gimp skulle vara bättre än Photoshop.

det behöver fokuseras mer på att Linux är bra för att det är "gratis" och mer på att det är bra för att det är stabilare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Även om Linux skall och förbli gratis i grund och botten så är det inte fel med att storföretag som Novell, Sun, IBM mfl kommer in och trycker på och ställer krav så att det händer någonting istället för att det ska trampas i samma gamla fotspår hela tiden.

Jag vet dock att många jobbar hårt inom sina områden som t ex Xorg, Freedesktop, Ubuntu mfl
Men det är alldeles för mycket hobby över hela Linux idag:

Typ många program som skapas för att utvecklarna tycker det är roligt
att skapa sådana program.

Och i fallet med texteditorer. Det är bra med valfrihet men av dessa 100 texteditorer så liknar nog garanterat en hel del varandra.

Dock säger jag inte att Linux i sig är dåligt, det händer saker hela tiden.
Kör förresten Linux på alla mina fyra datorer.

Grejen är ju att det inte är en grupp som bestämmer "nu ska vi göra 100st editorer och inga musikprogram", det är ju helt enkelt så att folk vill skriva editorer istället för musikprogram eller PS-ersättare. Jag ser ingen som klagar på att det finns flera stycken musikprogram till Windows.
Dessutom finns det ju en del musikprogram till Linux, tex Ardour och Rosegarden.
Kan dock inte uttala mig om hur bra de står sig mot Reason mfl dock då jag inte är nån musiker.

Det jag saknar är en DVDShrink-ersättare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
vet inte om det finns, men ett redigt proffsigt filmrederingsprogram

Hrm...
http://www.apple.com/shake/

Är inte det proffsigt nog vet jag inte ut eller in.

EDIT: Jag saknar även jag en DVDShrink-ersättare. Dock är detta utanför mitt område (idag iaf), men generellt så brukar jag koda de idéer som kommer upp i huvudet.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Grejen är ju att det inte är en grupp som bestämmer "nu ska vi göra 100st editorer och inga musikprogram", det är ju helt enkelt så att folk vill skriva editorer istället för musikprogram eller PS-ersättare. Jag ser ingen som klagar på att det finns flera stycken musikprogram till Windows.
Dessutom finns det ju en del musikprogram till Linux, tex Ardour och Rosegarden.
Kan dock inte uttala mig om hur bra de står sig mot Reason mfl dock då jag inte är nån musiker.

Det jag saknar är en DVDShrink-ersättare.

Jo jag vet det där med texteditorer grejen, trodde inget annat heller.
Men det blir väl så att när företag som Adobe mfl släpper sina produkter för Linux så blir det nog ändring på detta med mera specifika program. Adobe hade väl förresten något på gång om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Hrm...
http://www.apple.com/shake/

Är inte det proffsigt nog vet jag inte ut eller in.

Det är nog så proffsigt, problemet är att det inte är ett redigeringsprogram för video

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Det är nog så proffsigt, problemet är att det inte är ett redigeringsprogram för video

http://www.apple.com/finalcutstudio/finalcutpro/

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bogg: Sen var det det där med att finnas till Linux också...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Det är nog så proffsigt, problemet är att det inte är ett redigeringsprogram för video

Oops, jag har visst läst lite dåligt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
bogg: Sen var det det där med att finnas till Linux också...

Mjo, jag vet

Men den lilla kompromissen får vi ta

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Cinerella är ett videoredigerarprogram till Linux. Vet inte hur bra det är heller

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett program för att enkelt mounta ISO och andra image filer med.
Det kan man ju iofs göra manuellt(har jag hört) men jag tycker det lät krångligt.
Och alla är ju faktiskt inte så insatta i datorer och orkar inte lägga ner tid på att försöka hitta lösningen(inkluderar EJ mig ).

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Vad jag saknar är med speciella program för att tex koppla sin nokia till datorn och backupa den mm.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Jag saknar ett program för att enkelt mounta ISO och andra image filer med.
Det kan man ju iofs göra manuellt(har jag hört) men jag tycker det lät krångligt.
Och alla är ju faktiskt inte så insatta i datorer och orkar inte lägga ner tid på att försöka hitta lösningen(inkluderar EJ mig ).

mount -o loop blah.iso /mnt/iso

Permalänk
Medlem

Men är det det enda man behöver göra? För isåfall så är det bara jag som har missat det

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Så enkelt är det. Det funkar dock inte rakt av med bin/cue-filer, då får man konvertera dem först.

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar på liknande sätt med Bin/Cue också om man använder CDemu.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

En riktigt bra Filemanager (t.ex som Windows Explorer)
En riktigt bra port av DC++

Sen en helt annan sak: Nytt X som är snabbt & responsvit