Permalänk
Medlem

Vilken linux?

Hej, jag undrar om det finns en linux dist som man kan använda som windows? typ att inte behöva använda terminalen och koda för att öppna frogram och installera.
Om det finns funkar den med en ibook ?

Tack

Visa signatur

Jag är kung

Permalänk
Medlem

Du verkar söka efter Ubuntu, SuSE, Fedora Core, Mandrake eller Mepis (Mepis vet jag ingenting om men det verkar vara extremt användarvänligt om man läser om det). Har själv kört Ubuntu men gillade det inte pga att jag fann det lite väl... okomplicerat.

Vet inte om alla men ivf Ubuntu finns till PPC.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Räkna med att du förr eller senare blir tvungen att ta till terminalen vilken dist du än kör.

Permalänk

Om det finns till iBook.
Jag förstår personligen inte alls varför man öht ska byta ut (imho nedgradera sig från) OS X.

När vi kommer till val av dist (ovanlig fråga? Snart dags för ett underforum: Vilken distribution ska jag välja?) svara jag som brukligt är: sök.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

kk tack för svaren.

Men nu undrar jag om nån kan ge mig en bra länk till en sida som visar hur man använder terminalen och vad man ska skriva för att kunna installera radera grejer m.m

/ Tack

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att läsa tråden "läs detta innan du skapar en tråd"?
Där står nämligen din fråga med förslag på vad man kan välja.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem

Re: Vilken linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakoon
Hej, jag undrar om det finns en linux dist som man kan använda som windows? typ att inte behöva använda terminalen och koda för att öppna frogram och installera.
Om det finns funkar den med en ibook ?

Tack

Finns redan en grym dist installerad och heter OS X. Du vill inte byta.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju ett UNIX-baserat system redan där, som du slipper leka terminal i om du inte vill, varför byta?

Dessutom är nog fan MacOS X det skönaste operativsystemet på desktop (BeOS skulle tätt följa om det inte hade dödats av Palm =/).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Rätta mig om jag har fel, men skulle man inte kunna säga att även i windows blir man som "avancerad" användare förr eller senare tvungen att ta till kommandoprompten?

Så precis som windows går det att köra linux (de enklare distarna) bara grafiskt om man inte har behov av mer avancerade program och funktioner...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Du har ju ett UNIX-baserat system redan där, som du slipper leka terminal i om du inte vill, varför byta?

Dessutom är nog fan MacOS X det skönaste operativsystemet på desktop (BeOS skulle tätt följa om det inte hade dödats av Palm =/).

jojo men jag vill ju testa nått annat också

Visa signatur

Jag är kung

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Rätta mig om jag har fel, men skulle man inte kunna säga att även i windows blir man som "avancerad" användare förr eller senare tvungen att ta till kommandoprompten?

Så precis som windows går det att köra linux (de enklare distarna) bara grafiskt om man inte har behov av mer avancerade program och funktioner...

Ytterst sällan man _måste_ leka kommandoprompt i Windows, men visst, det händer ju. Iaf när det är jag som råkar administrera ett Windowssystem då jag är CLI-nörd.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Rätta mig om jag har fel, men skulle man inte kunna säga att även i windows blir man som "avancerad" användare förr eller senare tvungen att ta till kommandoprompten?

Så precis som windows går det att köra linux (de enklare distarna) bara grafiskt om man inte har behov av mer avancerade program och funktioner...

Man behöver knappast använda terminalen nämnvärt mycket i Windows som power user, snarare ingående kunskaper om registret som krävs isf