funderingar över vilken dist...

Permalänk
Medlem

funderingar över vilken dist...

Hej.
Har en antik gammal bärbar Celeron 366, 64M minne, 4G hd som jag tänkt få leva som gaderobsserver (mail, web och ftp för websiten)
Har surfat runt som tokig efter lämplig dist, men inte funnit någon.

Har nån här på forumet ett lämpligt förslag? OBS, jag är NOOB på linux... vill därför gärna även ha länkar till hur man sätter upp allt

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga Slackware eller OpenBSD, skulle inte släppa in något annat på en server.

Dock är inte Slackware den lättaste disten och OpenBSD är inte Linux men om du vill testa så är det helt klart värt det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Skulle säga Debian. Om du inte vill lära dig Linux utan bara köra nåt icke-ms som bara funkar så skulle jag rekommendera nån färdig server/router-dist istället. Vilka som är bra får någon annan svara på dock :).

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja rekommendera Debian. Det känns så gediget på något sätt.

Permalänk
Medlem

Debian, dels för att det är riktigt stabilt och dels för apt, det underbara paketsystemet.

Permalänk
Medlem

Saken är den... den måste kunna köras på den spec:en jag nämnde...
Den ska vara enkel att konfigurera (där jag gillar Win2k3 eftersom jag jobbat mycket med det)
Samtidigt har jag bestämt mig för att testa Linux, och har en lämplig testmaskin.

Laddar hem Debian just nu...får se om det funkar som tänkt... annars får jag testa något annat... tar gärna emot fler tips

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Debian är rätt långt från Win2k3 eftersom all konfiguration görs med textfiler, men jag skulle inte vilja säga att det är speciellt svårt. Vill du ha något GUI-liknande kan du ta dig en titt på Webmin.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv anser jag att inget grafiskt ska existera på en server, det ligger bara och drar resurser.
Man administrerar med SSH, punkt.

Men i början kanske man vill leka Webmin eller liknande, dock rekommenderar jag ingen att strunta helt i att ändra konfigurationsfiler manuellt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

mOREc, jag kan till viss del hålla med, men när man startar med något nytt kan det vara bra att först ta den enkla biten...därefter fördjupa sig.
Jämför med MFC-programmering... jag körde Wizards i början, men nu knackar jag upp fönster och allt manuellt.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Som sagt, Debian är knappast det bästa valet om du vill ha en grafisk miljö. Fedora har en del grafiska serververktyg och SuSe ska också ha det i YaST. Dessa lär dock rulla grymmt segt på din maskin, men ändå.

Permalänk
Medlem

jag skulle säga crux, som jag nästan alltid säger.

CRUX http://www.crux.nu

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
jag skulle säga crux, som jag nästan alltid säger.

CRUX http://www.crux.nu

"CRUX is a lightweight, i686-optimized Linux distribution targeted at experienced Linux users."

jag skrev att jag är NOOB, tror inte att jag ska hoppa på den...

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
"CRUX is a lightweight, i686-optimized Linux distribution targeted at experienced Linux users."

jag skrev att jag är NOOB, tror inte att jag ska hoppa på den...

äsch man behöver bara installera det sedan har dom ett utmärkt paketsystem. Fast iofs, det är faktiskt lite pill innan grejerna funkar Men linux är inte så överdrivet komplicerat som man gärna vill tro. Första gången jag kom i kontakt med linux var när jag installerade det hemma hos en kompis, visste in var det var för något innan. Detta var -99 eller nåt. Smackade in redhat, sedan kom gdm upp. "USERNAME" och "PASSWORD". Bah shit tänkte vi, knackade in lösenordet som vi angav i installationen. Hände ingenting. Satt och klurade på vad det kunde vara för lösenord/användarnam de ville ha. Hände fortfarande ingenting...

Ingen hade talat om det viktigaste: root användaren.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Jo, då hade ni kommit så långt som jag hade tidigare innan jag gick tillbaka till MS.
Hursom, har nu testat att få in följande system i laptop:en... behöver jag säga att det skitit sig non-stop?

Suse 9.1 <--- skiter sig i YAST
Mandrake/Mandriva 10.1 <--- hänger sig i starten av installationen
Red Hat 8.0, 9.1 <--- hänger sig i när den laddar en loader för installen
Gentoo<-- skiter sig under installationen
Slackware <--- ännu inte fungerande, men den verkar installera allt... pillar fortfarande med den.

Datorn är en chicony MP955.

Vanligaste felet är antingen när den ska initialisera PCMCIA-platsen där nätverkskortet finns eller när den ska ladda YAST.

Men... jag har bestämt mig för att köra linux på den maskinen, har haft en gammal Redhat 5:a fungerande på den för många år sedan.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Hedersmedlem

Vad skiter sig med Gentoo? Vad är det för fel på Slackware?

Provat Fedora?

De översta frågorna kan nog ha med för lite erfarenhet av *NIX att göra, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Gentoo får jag bara upp G:et vid installationen och lessnade efter 30 minuter...
Slackware gick att installera, men inte att starta, vetefan vad det kan vara.
Debian hänger sig vid "loading module Floppy for Linux Floppy"

Håller återigen på att peta in mandriva, men har funderat på var felet kan vara... verkar som om det är när en dist jobbar med att se vad det är för nätverkskort på PCMCIA-platsen eller när den kollar PCMCIA:n som det skiter sig... testar just nu med att köra en "do not autodetect-install".

får ta och pilla med resten imorgon... tur att man har en hemsk förkylning som tillåter att man är hemma från jobbet

EDIT: givetvis fick jag inte fart på mandriva
Snart ger jag upp och kör in MS istället...hjälp!

EDIT2: verkar vara när den ska initialisera PCMCIA-controllen, är 99% säker på detta, det är en O2Micro cardbus controller.
Har testat att ta hem crux, men fattar absolut 0.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
Gentoo får jag bara upp G:et vid installationen och lessnade efter 30 minuter...
Slackware gick att installera, men inte att starta, vetefan vad det kan vara.
Debian hänger sig vid "loading module Floppy for Linux Floppy"

Snart ger jag upp och kör in MS istället...hjälp!

Ubuntu är enkelt... fast vet inte hur det är som server os. Men det ska väl gå att fixa under installationen.

Prova det innan du går tillbaka till MS.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Ubuntu är enkelt... fast vet inte hur det är som server os. Men det ska väl gå att fixa under installationen.

Prova det innan du går tillbaka till MS.

Sätt i skivan, när den laddat skriv server och du får det du behöver, sen får du installera webbserver osv själv. Men det är ju lätt med apt-get.

Permalänk
Medlem

gör ett sista ryck på detta nu... den hänger sig under installationen (extracting libcommerr2) när jag kör en "vanlig install"
testar server innan jag ger upp.
Antar att det är den bärbaras speciallösningar som gör att den beter sig som den gör...

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Bärbara kan ha lite problem med linux, man kan få grejja lite med ditt och datt. Vad är det för märke/modell på den? En sak som brukar strula till det är pcmcia sloten. Enklaste är att disabla den i bios under installationen och sen enabla igen efter och försöka få igång den.

Det du säger om att den hänger sig vid uppackning av en fil brukar ha att göra med att .iso filen du bränt har blivit skadad eller att bränningen gått snett. Testa att köra en md5 på skivan så du är hundra på att den är hel. Kan oxå bero på att cd-spelaren i din laptop har svårt att läsa skivan, då kan man testa andra ,märken på brännbara skivor eller bränna i långsammare hastighet.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digge
Bärbara kan ha lite problem med linux, man kan få grejja lite med ditt och datt. Vad är det för märke/modell på den? En sak som brukar strula till det är pcmcia sloten. Enklaste är att disabla den i bios under installationen och sen enabla igen efter och försöka få igång den.

Det du säger om att den hänger sig vid uppackning av en fil brukar ha att göra med att .iso filen du bränt har blivit skadad eller att bränningen gått snett. Testa att köra en md5 på skivan så du är hundra på att den är hel. Kan oxå bero på att cd-spelaren i din laptop har svårt att läsa skivan, då kan man testa andra ,märken på brännbara skivor eller bränna i långsammare hastighet.

märket är en Chicony MP-995. Det är en gammal Lap-power-maskin med en Celeron 366, 64M minne, 6Gb Hd.
Skivorna är kollade, jag har faktiskt lyckats att få en dist att installera, men inte starta. Allt skiter sig antingen när den ska starta PCMCIA eller 3-com nätverkskortet som sitter i PCMCIA-platsen.
Läste på nätet att den controllern som finns till PCMCIA:n har problem, det är en o2 micron-controller.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa