Permalänk
Medlem

Tiger på PC

Jag undrar om man skulle kunna ha mac os tiger på en pc.. typ min vanliga dator, eller måsta datorn vara köpt hoss apple, och vara en mac hr fungerar dte och hänger det ihop liksom.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en mac.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Du måste ha en mac.

Vet du hur dte kommer sig, är det en speciell hårddisk elel rhur funkar dte, kan inte så mkt och mac?

Permalänk
Medlem

För tillfället är det så att Mac använder sig av en helt annan processorarkitektur, PowerPC, till skillnad från pc som använder sig av x86-processorer.

Detta kommer dock ändras men vill man köra Tiger lagligt så kommer även i framtiden behöva köpa en dator från Apple.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

*bort*

Skärp dig! /GAPa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommentarer till redigerat inlägg borttagna. /GAPa

Permalänk
Medlem

Vad jag undrar är mer, vad gör den här tråden i forumet "Microsofts operativsystem"

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Inga olagligheter här, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*tråd flyttad*

Inga olagligheter här, tack!

Länkar kan jag förstå att ni inte vill ha med, men att censurera hela forumet är bara trist. Kan du inte ta bort inläggen helt som inte uppfyller regel kriterierna.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Vet du hur dte kommer sig, är det en speciell hårddisk elel rhur funkar dte, kan inte så mkt och mac?

Mac är en annan typ av dator som i framtiden kommer att ha samma typ av cpu (x86) som de flesta pc's. Det ska tydligen finnas versioner av tiger som går att köra på pc dock, men dessa är till för utvecklare och kommer knappast att släppas för allmänheten.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Det stämmer det som några andra redan sagt. för att köra mac måste du ha en dator från apple. Anledningen är att hårdvaru arkitekturen är olika. Dock kommer apple byta från IBM (power pc) processorer till Intels (x86) processorer, vilket gör att man tycker att mac os borde gå att köra på en vanlig pc men så är det inte tänkt att det skall gå att göra (även om det som sagt finns dom som lyckats). Apple kommer lägga in hårdvarulås (programmet kommer att låsa sig till en viss krets i datorn) så att du fortfarande måste köpa en Apple dator.

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=41721

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle

Permalänk
Medlem

Går fint å köra Tiger på en vanlig PC för tillfället i alla fall men ej lagligt. intel 915 moderkort med celeron D eller prescott Pentium 4 och intergrerat intel 900 grafikkort och ljud å nätverk som hör till 915 chipet så har du en fullt fugnerande x86 Mac. Versionen som läckte ut just nu är optimerad för just intels grafikkort och nätverkskort och det är bara intels intergrerade 900 grafikkort som har fullt stöd så allt annat laggar och körs som vesa kort. Krävs igen speciel hårdvara heller fins inga spärrar för tillfälet men hur färdiga produckten ser ut är en annan femma. Så det ända som stoppar är komptabiliteten med hårdvaran man har men man kan bygga sig en x86 baserad mac för 4-5 lökar. Men som sagt går inte å få tag på OS X tigerför x86 lagligt och kommer inte bli lagligt å köra på annat än x86 Macar heller.

Men jag vet att det fungerar å köra på vanliga PC maskiner för tillfälet dom versionerna som läckt ut nyligen...

Men jag har en Mac också så ser igen vitts i å bela med det för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Går fint å köra Tiger på en vanlig PC för tillfället i alla fall men ej lagligt. intel 915 moderkort med celeron D eller prescott Pentium 4 och intergrerat intel 900 grafikkort och ljud å nätverk som hör till 915 chipet så har du en fullt fugnerande x86 Mac. Versionen som läckte ut just nu är optimerad för just intels grafikkort och nätverkskort och det är bara intels intergrerade 900 grafikkort som har fullt stöd så allt annat laggar och körs som vesa kort. Krävs igen speciel hårdvara heller fins inga spärrar för tillfälet men hur färdiga produckten ser ut är en annan femma. Så det ända som stoppar är komptabiliteten med hårdvaran man har men man kan bygga sig en x86 baserad mac för 4-5 lökar. Men som sagt går inte å få tag på OS X tigerför x86 lagligt och kommer inte bli lagligt å köra på annat än x86 Macar heller.

Men jag vet att det fungerar å köra på vanliga PC maskiner för tillfälet dom versionerna som läckt ut nyligen...

Men jag har en Mac också så ser igen vitts i å bela med det för min del.

Förutom att vissa program inte fungerar, typ alla som verkligen kräver prestanda. Samt Itunes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Förutom att vissa program inte fungerar, typ alla som verkligen kräver prestanda. Samt Itunes

Vad jag har hört (observera inte testat) så ska Itunes fungera om processorn har stöd för sse3.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad jag har hört (observera inte testat) så ska Itunes fungera om processorn har stöd för sse3.

ja, men det måste ändras så att dessa inte ger "krockar" därför finns det hexinstruktioner om hur man stänger av ss3-krav här och där. (vet iof inte om iTunes funkar bättre för det men)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

tror de macar vi får se om 1 år när de första intelmacarna blir mer hårdvaruspärrade, mer specefik hårdvara som gör att osx igen inte kan köras på PC, om man nu inte fortsätter köra det osx x86 som finns nu och som apple då troligen inte komemr stöda. betänk att de macar med intel hårdvara nu, INTE ägs av dem som har dem utan hyrs o måste lämnas tillbaka till apple senare.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
tror de macar vi får se om 1 år när de första intelmacarna blir mer hårdvaruspärrade, mer specefik hårdvara som gör att osx igen inte kan köras på PC, om man nu inte fortsätter köra det osx x86 som finns nu och som apple då troligen inte komemr stöda. betänk att de macar med intel hårdvara nu, INTE ägs av dem som har dem utan hyrs o måste lämnas tillbaka till apple senare.

mjukvaruspärrar menar du, hårdvaran är nycklarna till spärren. att Apple öht kör på den vanligare x86-arkitekturen kommer inte ändra på att de spärrar som redan nu låg i kommer att hackas runt. enda sättet att hindr att hindra det är att sätta stopp för läckage av utvecklingsskivor eller vad det nu var som flyter runt på torrent-nät nu?

Apple borde utforma en ny strategi för försäljning där de som har en registrerad original-Mac kan köpa OSX för nuvarande pris (som vid jämförelse med konkurrensen är billigt) och att även släppa det för hembygg/tredjepartsdatorer till säg dubbla .5 x av det priset eller så. då hade iaf jag köpt det,:up: en riktig Mac för 20 papp har jag dessvärre inte råd med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Apple har ju under alla år lyckats med att hålla Mac OS på 68k och PPC utan att gå att köras på andra 68k och ppc-maskiner.

Visst kommer säkert någon knäcka nästa generations lås också, men det kommer inte vara så enkelt säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple har ju under alla år lyckats med att hålla Mac OS på 68k och PPC utan att gå att köras på andra 68k och ppc-maskiner.

jo, fast just nu är det extra intressant eftersom de är så stor del av datorerna. att köra senare OS på nått till 68060 var la inte aktuellt när PPC kom. och Amigan hade ju bra OS ändå, eller så är det bara nostalgi..

http://www.cpu-collection.de

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple har ju under alla år lyckats med att hålla Mac OS på 68k och PPC utan att gå att köras på andra 68k och ppc-maskiner.

Visst kommer säkert någon knäcka nästa generations lås också, men det kommer inte vara så enkelt säkert.

MacOS går att köra på andra PPC-maskiner så som AmigaOne eller Pegasos med hjälp av
http://www.maconlinux.org/

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
tror de macar vi får se om 1 år när de första intelmacarna blir mer hårdvaruspärrade, mer specefik hårdvara som gör att osx igen inte kan köras på PC, om man nu inte fortsätter köra det osx x86 som finns nu och som apple då troligen inte komemr stöda. betänk att de macar med intel hårdvara nu, INTE ägs av dem som har dem utan hyrs o måste lämnas tillbaka till apple senare.

Bör ju inte vara så svårt egentligen, finns ju en anledning att OS X inte går köra på Pegasos eller Amiga One fast alla tre är baserade på G3/G4 processorer

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
MacOS går att köra på andra PPC-maskiner så som AmigaOne eller Pegasos med hjälp av
http://www.maconlinux.org/

Men hjälp utav ja. Det är ju inte ens värt att nämna fattar du väll. Du har väll läst tråden och fattar att det är native vi snackar, annars är det såklart det går, finns ju VMware osv. också

Permalänk
Medlem

det börjar bli jäkligt tröttsamt med allt snack om olagligheter härinne,

är det inte snart dags för moderatorerna att ta i med hårdhandskarna och slänga ut skiten härifrån?!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Det finns en emulator (tänker inte nämna namn eller liknande då det bryter mot regler) för PC.
Men jag körde MacOS X 10.3 på min dator iaf, funka fint, vet inte om nyare funkar.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
det börjar bli jäkligt tröttsamt med allt snack om olagligheter härinne,

är det inte snart dags för moderatorerna att ta i med hårdhandskarna och slänga ut skiten härifrån?!

Det hade varit en annan sak om de hade snackat om att piratkopiera MacOSX till PPC tycker jag, då Apple gör förluster på det, i och för sig kanske de förlorar på annat sätt när folk får upp ögonen för detta fantastiska OS när de testar det på sin "peze"...

Om det nu någonsin kommer till PC kommer jag köpa det, men inom en snar framtid köper jag nog ändå en Mac...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Förutom att vissa program inte fungerar, typ alla som verkligen kräver prestanda. Samt Itunes

I-tunes funkar bra.

Om man har SSE3 funkar det direkt, annars är det bara att installera en systempatch som gör att
den använder SSE2 till rosetta. Hastigheten blir den samma eftersom Rosetta inte utnyttjar SSE3
fullt ut (den använder bara två SSE3-instruktioner).

Det som begränsar användbarheten hittills är avsaknad av drivrutiner till grafikkort, och att
tredjepartsprogram fortfarande är skrivna i PPC-kod och kräver Rosetta (med några undantag).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
[b]det börjar bli jäkligt tröttsamt med allt snack om olagligheter härinne,

är det inte snart dags för moderatorerna att ta i med hårdhandskarna och slänga ut skiten härifrån?!

[/b]

Ja, vilken trevlig idé, rensa bort allt som inte passar en del. Ett diskussionsforum där man inte
får diskutera.

Förstår verkligen inte problemet. Det är knappast en hemlighet att OSX finns till x86 och
att det fungerar förvånandsvärt bra. Det finns inte en enda länk till "olagliga" forum, och inga
länkar till nerladdning osv i tråden. Varför ska någon ta i med järn-händerna då?

Är det olagligt att diskutera ett operativsystem som finns till x86? Sen behöver man ju inte vara
en säl-mördande, äcklig pirat för att köra det. Det räcker att köpa ett developer kit från Apple.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mjukvaruspärrar menar du, hårdvaran är nycklarna till spärren. att Apple öht kör på den vanligare x86-arkitekturen kommer inte ändra på att de spärrar som redan nu låg i kommer att hackas runt. enda sättet att hindr att hindra det är att sätta stopp för läckage av utvecklingsskivor eller vad det nu var som flyter runt på torrent-nät nu?

Apple borde utforma en ny strategi för försäljning där de som har en registrerad original-Mac kan köpa OSX för nuvarande pris (som vid jämförelse med konkurrensen är billigt) och att även släppa det för hembygg/tredjepartsdatorer till säg dubbla .5 x av det priset eller så. då hade iaf jag köpt det,:up: en riktig Mac för 20 papp har jag dessvärre inte råd med..

njaee, menar att de datorer som vi får se om 1 år kanske har mer delar som inte finns i nån pc, kanske mer specefika moderkort, inga pc moderkort som de bara ändrat bios på. t.ex. ska de ju inte köra med samma sorts bios som på pc osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
det börjar bli jäkligt tröttsamt med allt snack om olagligheter härinne,

är det inte snart dags för moderatorerna att ta i med hårdhandskarna och slänga ut skiten härifrån?!

åk tillbaka till norge!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
det börjar bli jäkligt tröttsamt med allt snack om olagligheter härinne,

är det inte snart dags för moderatorerna att ta i med hårdhandskarna och slänga ut skiten härifrån?!

Jag håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
det börjar bli jäkligt tröttsamt med allt snack om olagligheter härinne,

är det inte snart dags för moderatorerna att ta i med hårdhandskarna och slänga ut skiten härifrån?!

Senast jag kollade var det ungefär lika olagligt att diskutera piratkopiering teoretiskt som att diskutera teoretiska bankrån.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.