Avbeställning från DB?

Permalänk
Medlem

Avbeställning från DB?

Beställde ifrån (annars så välfungerande) datorbutiken.com.

Betalade min order med mitt VISA-kort och väntade på att den skulle skickas. Men så tydligen hade dom inte produkten i lager och verkar inte ha någon aning om när den kommer in.

Jag tänkte då att det var bäst att avbeställa och istället beställa ifrån komplett.

Flera dagar, 4-5 mail och en massa otåligt väntande senare så har datorbutiken fortfarande inte avbeställt min order eller betalat tillbaka några pengar. Vi snackar om en sak som exempelvis webhallen gör på 1-2 timmar.

Någon som haft liknanade problem med DB? Ska man behöva ringa till deras kundsupport och där vänligt be dom avbeställa eller SKA det ta sjukt lång tid för dom?

Visa signatur

It takes blood & guts to be this cool but I'm still just a cliche.

Permalänk

Ring in till dom

Visa signatur

Chieftec LBX-03 P4 3,2GHz @ 3.8GHz Abit AS8 2st Kingston PC3200/DDR400 512Mb Gainward GeForce 6600GT 256MB 2st Samsung SpinPoint P120S 250GB NEC ND-3500A Samsung Syncmaster 913B Microsoft Digital Media Pro Microsoft HABU Logitech X-220 2.1

Permalänk
Medlem

Re: Avbeställning från DB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s3pTiC
Beställde ifrån (annars så välfungerande) datorbutiken.com.

Betalade min order med mitt VISA-kort och väntade på att den skulle skickas. Men så tydligen hade dom inte produkten i lager och verkar inte ha någon aning om när den kommer in.

Jag tänkte då att det var bäst att avbeställa och istället beställa ifrån komplett.

Flera dagar, 4-5 mail och en massa otåligt väntande senare så har datorbutiken fortfarande inte avbeställt min order eller betalat tillbaka några pengar. Vi snackar om en sak som exempelvis webhallen gör på 1-2 timmar.

Någon som haft liknanade problem med DB? Ska man behöva ringa till deras kundsupport och där vänligt be dom avbeställa eller SKA det ta sjukt lång tid för dom?

Men skämms du inte?
Du har hängt ut en datorbutik på ett forum där tusentals personer kan läsa INNAN du ens har ringt till dom?
Vafan är det med folk nuförtiden?

Permalänk
Medlem

mja, föredrar inte de flesta datorbutiker att man mailar i sådana ärenden? Då tycker jag inte man skall behöva ringa...

edit: de har tydligen bara ett formulär för avbeställning, står att man INTE skall maila dom? har du sett det?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Det stämmer mycket väll att man ska göra.
Har avbeställt många saker från datorbutiken, när man har gjort detta och det är en förkosttsbetald order står det att man ska inkomma med bankuppgifter så det kan betala tillbaka pengarna. Har inte handlat där sen man kunnat betala med kort men antar att det behöver ett kortnummer eller liknande för att betala tillbaka pengarna på det sättet.

Det är även så att enligt lag har företagen rätt att hålla pengarna upp till 30 dagar innan det gör en utbetalning, värt att tänka på är man betalar i förskott och kanske ångrar sig eller att varan inte finns i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
mja, föredrar inte de flesta datorbutiker att man mailar i sådana ärenden? Då tycker jag inte man skall behöva ringa...

edit: de har tydligen bara ett formulär för avbeställning, står att man INTE skall maila dom? har du sett det?

Det står att om man har förskottsbetalat så ska man skicka ett mail till dom med bankkontonummer etc. Som jag gjort.

Visa signatur

It takes blood & guts to be this cool but I'm still just a cliche.

Permalänk
Medlem

Men om du inte får någon reaktion från datorbutiken så ring dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
...
Det är även så att enligt lag har företagen rätt att hålla pengarna upp till 30 dagar innan det gör en utbetalning, värt att tänka på är man betalar i förskott och kanske ångrar sig eller att varan inte finns i lager.

Det där får du nog ta och presentera en källa på...

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Det där får du nog ta och presentera en källa på...

jag har faktiskt också hört att det är så,,30 dagar,, kommer inte ihåg källa dock :-/

Visa signatur
Permalänk

Snarare att dom garderar sig genom att säga "upp till 30 dagar". Självklart behöver man inte vänta i 30 dagar, så dumma är dom inte.

Förövrigt så förstår jag inte varifrån ni får era telefoner ifrån. Vissa kanske inte har någon telefon? Finns verkligen ingen anledning att ringa när ett mail är mer effektivt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Det där får du nog ta och presentera en källa på...

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${HTML}=SFST_LST&${OOHTML}=SFST_DOK&${SNHTML}=SFST_ERR&${MAXPAGE}=26&${TRIPSHOW}=format=THW&${BASE}=SFST&${FREETEXT}=distans-+och+hemförsäljningslag&BET=&RUB=&ORG=

lång länk, jag vet...
Men i fjärde kapitlet paragraf 10
står det så här

9 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande
om att avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall även betala
skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att
sända tillbaka varan.

Eftersom det är en förbetald vara så kan man tolka det som ett ånger, hittar faktiskt inget som just när det är en avbetälning men vet att det är samma regler som gäller där.

Edit: Stavfel

Permalänk
Hedersmedlem

håller faktiskt med p4zz snälla nån ring dem. Är dagens kidds rädda för att prata med folk?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Står ganska klart på deras sida hur man ska göra, och ringa ingår inte där i.

Gå in på http://www.datorbutiken.com/ , klicka på "Kundtjänst" och sen "Avbeställ order", där kan man läsa bl a:

OBS! Om ordern betalats i förskott och du förändrar ordern på sådant sätt att vi blir skyldiga dig pengar så måste du kontakta Kundtjänst, ange dina kontouppgifter och begära återbetalning. Vi har nämligen ej några uppgifter om varifrån pengarna kommer. För att begära återbetalning så använder du dig av formuläret Kontakta oss och väljer ärendetyp "Återbetalning av någon anledning".

Även detta stycke är av intresse.

Avbeställning av order
Detta formulär hanteras per automatik, vilket borgar för så snabb åtgärd som möjligt. Skicka ej meddelande om avbeställning av order via e-mail. Sådana e-mail kan tyvärr ej tas i beaktning då de ej kan hanteras lika snabbt då vi dagligen får många e-mail och de besvaras i turordning. Avbeställning är kostnadsfri såvida ordern inte redan levererats ut från vårt system. Avbeställningen är ej giltig förrän du erhållit bekräftelse på densamma via mail från oss.

Så trådskaparen får nog fylla i formuläret som man hittar på sidan ovan,-)