SOCKS v4 proxy i IE5....möjligt eller ej?

Permalänk
Medlem

SOCKS v4 proxy i IE5....möjligt eller ej?

Testade idag från en datasal med endast IE5 att göra en SOCKS-proxy mot min BSD-server, via putty och dynamic tunnel, men det ville inte funka.

Kan det vara så att IE5 är för gammalt?

Annars kanske jag gjorde nån tabbe. Loggade in hemma och satte port 60000 och destination 127.0.0.1, och skrev in port 60000 som proxy i IE's inställningar.

Får väl testa från nåt annat ställe med en modernare browser nån annan dag

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det fungerar. Du anger socksservern under "Avancerat..." i proxyinställningarna.

Permalänk
Medlem

Ehh hur gör man en SOCKS proxy av sin IE?

Du ville köra ssh mot din BSD maskin över SOCKS proxyn,eller fattade jag fel?

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Fick det aldrig att funka iallafall, men testade med Firefox idag och då gick det (visserligen från Unix och inte Putty, men jag tror jag gjorde rätt i Putty för att skapa tunneln iallafall).

Göra socks-proxy av IE?
Nej, använda ssh-servern hemma på BSD-burken som socks-proxy, genom att skapa en dynamisk tunnel.
"ssh -D" du vet...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Fick det aldrig att funka iallafall, men testade med Firefox idag och då gick det (visserligen från Unix och inte Putty, men jag tror jag gjorde rätt i Putty för att skapa tunneln iallafall).

Göra socks-proxy av IE?
Nej, använda ssh-servern hemma på BSD-burken som socks-proxy, genom att skapa en dynamisk tunnel.
"ssh -D" du vet...

Hur menar du? Kan du förklara hur du gjorde med ssh. Skulle villja veta hur man gör.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Hur menar du? Kan du förklara hur du gjorde med ssh. Skulle villja veta hur man gör.

Hmmm....får se om jag kommer ihåg utan att kunna testa och verifiera

ssh -D 60000 user@host

Kanske ska va kolon mellan eller nåt, kolla manpage för ssh. Detta skapar iallafall då en dynamisk tunnel till ssh-servern, och sen är det bara att knappa in localhost:60000 som socks4-proxy i webbläsaren, så surfar man krypterat iallafall fram till sin server

Specifies a local ``dynamic'' application-level port forwarding. This works by allocating a socket to listen to port on the local side, and whenever a connection is made to this port, the connec- tion is forwarded over the secure channel, and the application protocol is then used to determine where to connect to from the remote machine. Currently the SOCKS4 and SOCKS5 protocols are supported, and ssh will act as a SOCKS server. Only root can forward privileged ports. Dynamic port forwardings can also be specified in the configuration file.

EDIT: SOCKS5 står det ju i manpage här hemma på BSD, medans gamla Red Hat på jobbet står det bara SOCKS4. Trevligt
Vad nu skillnaden kan tänkas vara

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hmmm....får se om jag kommer ihåg utan att kunna testa och verifiera

ssh -D 60000 user@host

Kanske ska va kolon mellan eller nåt, kolla manpage för ssh. Detta skapar iallafall då en dynamisk tunnel till ssh-servern, och sen är det bara att knappa in localhost:60000 som socks4-proxy i webbläsaren, så surfar man krypterat iallafall fram till sin server

Specifies a local ``dynamic'' application-level port forwarding. This works by allocating a socket to listen to port on the local side, and whenever a connection is made to this port, the connec- tion is forwarded over the secure channel, and the application protocol is then used to determine where to connect to from the remote machine. Currently the SOCKS4 and SOCKS5 protocols are supported, and ssh will act as a SOCKS server. Only root can forward privileged ports. Dynamic port forwardings can also be specified in the configuration file.

EDIT: SOCKS5 står det ju i manpage här hemma på BSD, medans gamla Red Hat på jobbet står det bara SOCKS4. Trevligt
Vad nu skillnaden kan tänkas vara

Kewlt men vart skriver man in ssh -D user@host? på en windows maskin?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Kewlt men vart skriver man in ssh -D user@host? på en windows maskin?

Njae, då får man ju köra med Putty.
Skapa en dynamisk tunnel.
Har inget Putty här (har inget windows tillgängligt) men det är väldigt enkelt....bara att välja "dynamic" när du skapar tunneln.

Har du aldrig använt Putty så väljer du "tunnels-fliken", skriver in tunneln du vill ha, klickar på "add" för att lägga till den, och sen går du till "session" eller vad det kan heta högst upp och gör din inloggning med username/host.

Bra om man sitter i en skola eller annat stort osäkert LAN vad jag förstått, för att slippa riskera få lösenord och sånt hackat.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006