Permalänk

Lagligt och sälja linux?

Hej!

Visst är det lagligt att ladda ner tex ubuntu och bränna det.
Och sen sälja det?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Varför vill du sälja Ubuntu?

Permalänk
Medlem

ja, men inte så etiskt korrekt rätt om du inte informerar om att det kan tankas också. (kolla upp vad ordet Ubuntu betyder innan du sätter planen i verket..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

jag tror inte man får ta betalt för mer än cdskivan i det fallet...Och eventuellt garanti/support. Detta är ingen absolut sanning utan hur jag har för mig att det är.

Från GPL

You may copy and distribute verbatim copies of the Program's source code as you receive it, in any medium, provided that you conspicuously and appropriately publish on each copy an appropriate copyright notice and disclaimer of warranty; keep intact all the notices that refer to this License and to the absence of any warranty; and give any other recipients of the Program a copy of this License along with the Program.

You may charge a fee for the physical act of transferring a copy, and you may at your option offer warranty protection in exchange for a fee.

Läs själv http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html#TOC3 för mer information

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Andreax: Tänkte ta ut typ 7 spänn per skiva tillmig själv + frakt och skiva, även fodral då. kommer skriva, "om du inte vill vänta på att dina skivor laddas ner: beställ här så kommer dom på posten nästa dag.

Total pris för en dist på en skiva runt 30-40 kr.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

låter rimligt, (alla har ju inte bredband än) men som lars rohdin säger måste du upplysa om GPL också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

"The Ubuntu team will send you Ubuntu CDs at no charge, for you to install and share. We will cover the cost of shipping the CDs to you as well."

Och så gör många fler också. Det skulle vara om man hade panik och ville ha skivan fort man skulle köpa av dig men då känns det som man lika väl kan ladda ner. (Om man har modem kan man vänta på orginalskivan för då är man ju van att vänta )

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

ja, men tog ubuntu som exempel! BLir ju samma sak med debian fast typ multiplicerat med 14 om dom ska ha alla skivor dvs.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Men om du gör det för att sprida ubuntu, beställ ett gäng med skivor från ship-it då(fast inte fler än aabsolut nödvändigt) och dela ut istället. Förutom att det blir mindre jobb för dig är det ju roligare att ha en originalskiva. Nackdelen är att det tar lite längre tid.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Faktum är att du får ta betalt hur mycket du vill. Om det sen är "etiskt riktigt" eller inte får du avgöra själv. Enl. min mening är det inte ett dugg oetiskt att ta betalt för en bra produkt. Enda haken är att du måste även tillhandahålla källkoden och att du inte får använda någon annan licens än GPL d.v.s. ge samma rättighet till dem du säljer som du själv fick.

Det finns ganska gott om företag som paketerar om GPL-produkter och säljer.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

usch och fy - det är min åsikt det!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Du får ta betalt hur mycket du vill.

Dock måste du väl för att få sälja det under gpl skicka med källkoden?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

larsrohdin: Har runt 20 orginal skivor, men hela iden var att starta en webshop där man kan enkelt få sin favoritdist, till ett lågt pris på en dag. Altså om man beställer innan 18, då posten går.

Men det där om källkod: Om man länkar till debian:s source mirror så funkar det väll, eller ubutnu om det är ubuntu?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Lättare att tjäna pengar på support när det gäller Open Source.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på tryckeri. Trycka custom motiv på skivorna?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Ordet "och" betyder inte vad du verkar tro att det betyder. Jag syftar nu på rubriken.

W

Permalänk
Medlem

Men står ju i GPL att man bara får ta betalt för kostnaden att skicka, inte att ta ut mer som jag förstått det. Då bryter man väl mot GPL om man säljer med vinst?

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Ordet "och" betyder inte vad du verkar tro att det betyder. Jag syftar nu på rubriken.

W

"och" som i talspråk. "de/dem" mm världen är galen. (särskilt på forum anno 05)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontaa
Men står ju i GPL att man bara får ta betalt för kostnaden att skicka, inte att ta ut mer som jag förstått det. Då bryter man väl mot GPL om man säljer med vinst?

man får ta betalt för skivor/frakt/och det mer vaga "besvär och support" som jag fattat det. men då borde ju kunden ha rätt att klaga på supporten och varan också efter pris så...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Du får ta hur mycket du vill för skivorna med binärerna, men du måste till självkostnadspris tillhandahålla källkoden för den som kräver det (så nej, källkoden behöver ej skickas med på skivorna med binärerna). Hur du väljer att ge ut källkoden är däremot helt upp till dig, cd, utskrivet på papper, post-it-lappar är helt upp till dig. Hur du sen skickar det är också upp till dig, valde du post-it-lapparna ovan så är brevduvor ganska coolt.

Se på Red hat:s enterprise-distar, de tar betalt i tiotusentals kronor för binärerna men källkoden finns att tanka hem för den som vill det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Se på Red hat:s enterprise-distar, de tar betalt i tiotusentals kronor för binärerna men källkoden finns att tanka hem för den som vill det.

Inkluderar inte det support också?.. Är väl liksom supporten m.m. man betalar för?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Inkluderar inte det support också?.. Är väl liksom supporten m.m. man betalar för?

Exakt. Det är så man tjänar pengar på Open Source.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontaa
Men står ju i GPL att man bara får ta betalt för kostnaden att skicka, inte att ta ut mer som jag förstått det. Då bryter man väl mot GPL om man säljer med vinst?

Nix. Det står att du får ta betalt för distributionen, d.v.s. att du har rätt att distribuera mot betalning. Och det är precis det som bl.a. Red Hat, Novell/SuSE och Mandrake gör. Om man inte vill att någon ska kunna tjäna pengar på ens produkt ska man välja en annan licens. T.ex. Den licens som Microsoft eller Apple distribuerar sina produkter under.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Nix. Det står att du får ta betalt för distributionen, d.v.s. att du har rätt att distribuera mot betalning. Och det är precis det som bl.a. Red Hat, Novell/SuSE och Mandrake gör. Om man inte vill att någon ska kunna tjäna pengar på ens produkt ska man välja en annan licens. T.ex. Den licens som Microsoft eller Apple distribuerar sina produkter under.

men de är ju distributioner som de själva utvecklat, därför får de ta betalt. Men alltså kan jag ta betalt för t ex slackware?

eller vänta, jag har nog fel. Det de gör är väl att ta med en massa matnyttiga program som är bra att ha och sedan säljer det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Du får ta hur mycket du vill för skivorna med binärerna, men du måste till självkostnadspris tillhandahålla källkoden för den som kräver det (så nej, källkoden behöver ej skickas med på skivorna med binärerna). Hur du väljer att ge ut källkoden är däremot helt upp till dig, cd, utskrivet på papper, post-it-lappar är helt upp till dig. Hur du sen skickar det är också upp till dig, valde du post-it-lapparna ovan så är brevduvor ganska coolt.

Se på Red hat:s enterprise-distar, de tar betalt i tiotusentals kronor för binärerna men källkoden finns att tanka hem för den som vill det.

Så jag kan då alltså om jag vill sätta upp en webbshop, sälja tex debian som jag tankat ner och bränt ut på skivor för säg 100 kr utan någon som helst support på något förutom att skivorna skall fungera. Källkoden kan jag sedan ge dom genom en www länk på ett papper jag skickar med skivorna?

Låter ju inte så farligt och källkoden finns väll på dom flesta distarnas webbsidor eller?

Mvh,
Viper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
jag tror inte man får ta betalt för mer än cdskivan i det fallet...Och eventuellt garanti/support. Detta är ingen absolut sanning utan hur jag har för mig att det är.

Från GPL

You may copy and distribute verbatim copies of the Program's source code as you receive it, in any medium, provided that you conspicuously and appropriately publish on each copy an appropriate copyright notice and disclaimer of warranty; keep intact all the notices that refer to this License and to the absence of any warranty; and give any other recipients of the Program a copy of this License along with the Program.

You may charge a fee for the physical act of transferring a copy, and you may at your option offer warranty protection in exchange for a fee.

Läs själv http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html#TOC3 för mer information

Jag föreslår att du läser ditt citat.

Du får sälja binärer, även utan att skicka med källkod. På vilkor att du bifogar ett "erbjudande" som gäller i minst tre år som går ut på att de kan be dig om källkoden, och då måste du skicka den på valfritt sätt. Vilkoren för hur källkoden får skickas är det du paste:ade här ovan.

Notera också att källkoden ska vara till Exakt den versionen som de har köpt - inte en ny version. Följdaktligen är det i praktiken ofta enklare att skicka med källkoden, eftersom det gör att du slipper bry dig om att spara källkoden.

Till mina bevis: i paragraf 3 i ovastående länk behandlas binärer, och där står det absolut ingenting om att man inte får ta betalt. I preamblen står det dessutom "if you distribute copies of such a program, whether gratis or for a fee", vilket tyder på att de inte har något emot betalning. Om vi dessutom kommer ihåg att GNU säljer mjukvara, och dessutom uppmanar folk att sälja mjukvara, framstår det som ganska uppenbart att man har rätt att sälja GPL-mjukvara.

Mao: ungeför samma sak som peppelorum sa.

En annan intressant detalj är att du inte behöver ha källkoden till din GPL:ade mjukvara tillgänglig för alla. Hur du väljer att distribuera koden som du har är upp till dig. Sålänge du inte ger någon programmet behöver du inte dela ut källkoden till någon. När du ger någon en binär måste den personen få med källkoden (eller ett skriftligt erbjudande som jag skrev innan), och den personen får då rätt att distribuera vidare koden också, men du behöver inte visa någon annan koden.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi

Notera också att källkoden ska vara till Exakt den versionen som de har köpt - inte en ny version. Följdaktligen är det i praktiken ofta enklare att skicka med källkoden, eftersom det gör att du slipper bry dig om att spara källkoden.

Alltså säg att jag säljer Debians alla 14 cds eller vad det är för 100 kr då skall jag enligt licensen skicka med yterligare 14 cds med källkoden för att hålla mig på den torra sidan av licensen?

Mvh,
Viper

EDIT: Efter att surfat runt en sväng såg jag att www.OSDISC.com säljer även källkoden på separata skivor. Kan man då alltså ta betalt separat för källkods versionen av en linux dist också? Noterade detta på Debian som dom säljer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Alltså säg att jag säljer Debians alla 14 cds eller vad det är för 100 kr då skall jag enligt licensen skicka med yterligare 14 cds med källkoden för att hålla mig på den torra sidan av licensen?

Mvh,
Viper

EDIT: Efter att surfat runt en sväng såg jag att www.OSDISC.com säljer även källkoden på separata skivor. Kan man då alltså ta betalt separat för källkods versionen av en linux dist också? Noterade detta på Debian som dom säljer.

Njae, $30 för 15 skivor, är det ett rimligt pris? Du ska där räkna in skivor, tid för bränning och paketering och sedan porto. Jag vet inte om det är ett rimligt pris, känn efter själv.

Så ja, skickar du med källkoden med binärerna så är helt på den rätta sidan av GPL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Njae, $30 för 15 skivor, är det ett rimligt pris? Du ska där räkna in skivor, tid för bränning och paketering och sedan porto. Jag vet inte om det är ett rimligt pris, känn efter själv.

Så ja, skickar du med källkoden med binärerna så är helt på den rätta sidan av GPL.

Nja det tar ju sin tid att bränna 15 skivor så att säga men nu finns ju tex debian på en DVD utgåva med bara 2 skivor så då kan man ju till exempel sälja cd utgåvan lite dyrare eftersom den kostar både mer att bränna i tid, skivor och sen blir nog frakten högre på den med.

Men så som osdisc.com gör att dom tar betalt för källkoden separat utöver binärerna är alltså inte tillåtet enligt GPL?

Mvh,
Viper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
En annan intressant detalj är att du inte behöver ha källkoden till din GPL:ade mjukvara tillgänglig för alla. Hur du väljer att distribuera koden som du har är upp till dig. Sålänge du inte ger någon programmet behöver du inte dela ut källkoden till någon. När du ger någon en binär måste den personen få med källkoden (eller ett skriftligt erbjudande som jag skrev innan), och den personen får då rätt att distribuera vidare koden också, men du behöver inte visa någon annan koden.

Hur är det med vidaredistribution av binärerna? Säg att jag köper RedHat Enterprise med extra allt, då får jag ju faktiskt dela med mig av källkoden (förutsatt att jag följer villkoren i GPL), men får jag göra samma sak med binärerna? Eller kan den som "äger" dem sätta egna villkor för hur de får hanteras?

Viper: det är tillåtet att ta en avgift för att skicka källkoden men det får inte vara mer än "självkostnadspris" (för porto och bränning av CD, typ).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Hur är det med vidaredistribution av binärerna? Säg att jag köper RedHat Enterprise med extra allt, då får jag ju faktiskt dela med mig av källkoden (förutsatt att jag följer villkoren i GPL), men får jag göra samma sak med binärerna? Eller kan den som "äger" dem sätta egna villkor för hur de får hanteras?

Viper: det är tillåtet att ta en avgift för att skicka källkoden men det får inte vara mer än "självkostnadspris" (för porto och bränning av CD, typ).

Tror inte att du får distribuera binärerna då dessa innehåller RedHats logotyper och artwork mm. Samt säkert en del stängd kod som Java. det är därför project som CentOS finns.