Permalänk
Medlem

Gammal Mac + cd-brännare?

Min kompis har en 4 år gammal mac, tror det är en 300mhz powerpc. Den har mac os 7 eller nått sånt. Skulle det gå att köpa en vanlig extern cdbrännare att köra genom usbn på den? Vilken mjukvara bränner man med för mac?

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

Förutsatt att datorn har USB (jag är inte säker på att det finns någon gammal 300mhz som har det) så skal ldet inte vara några problem. Programmet du skall kolla upp heter Roxio Toast, överlägset störst för macos < x. De har säkert en lista med supported hardware eller något liknande där du kan kolla.

Annars borde en vanlig intern IDE fungera bra?

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Ah ja, glömde säga det, det är en laptop
Men den känns inte överdrivet gammal, den har 2 usbanslutningar.

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

är den 4 år gammal o 300 mhz? hmm, har för mig att min far som köpte en av de första Powerbook titan hade 400 mhz o körde os9, o det var typ 5 år sen. kör inte os9, för os7 är väll äldre än 4 år, första OSX kom väll 2000 eller nått.

en usb brännare ska funka utmärkt, dock kommer han nog inte kunna bränna i nå högre hastigheter då usb1 inte stöder nå höga farter. Program, då äre Toast som gäller, finns för os9 o de äldre systemen osv.

hur ser den ut? svart? metallhölje? massa klara färger?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Då ska vi se... ibook orange och vit, ganska färgstark. Har mac os 8.6

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

det gamla hederliga dasslocket alltså...
jag ser ingen anledning till att en usb-brännare inte skulle fungera, men det är väl en långsam usbport så det blir väl inga vidunderliga hastigheter.

sedan borde väl macos 9 vara det bästa valet för den maskinen kanske...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Är macos 9 att rekommendera då den bara har 32 mb ram?

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

nä, 32mb är väl inte att rekommendera överhuvudtaget.
å andra sidan drar väl inte 8.6 så överdrivet mycket mindre...?

försök hitta en billig 100mhz so-dimm (lågprofil?) att dutta i, det blir roligare så...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!