Permalänk
Medlem

adsl modem som kör linux

Kanske lite konstig fråga men jag har upptäckt att mitt adsl modem kör nån slags linuxvariant (borde vara nån embedded linux?). Så nu undrar jag om man kan ändra config filer eller kanske lägga in egna program på modemet.
Är det nån som har hört talas om något liknande eller är det omöjligt att göra detta?
tanken var väl att köra det som en lite webserver.
Har läst nånstans att man kunde göra detta med nån linksys router( med ny firmware?).

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

Sök på tillverkarens hemsida, är det linux hittar du säkerligen källkoden i nån gömd avkrok på dersas hemsida. Några tillverkare som har linux baserade "routrar" är Netgear och Linksys.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

vad heter modemet osv? Är det verkligen ett modem och inte en router då? Eller är det både och?

Permalänk
Medlem

Re: adsl modem som kör linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johda
Kanske lite konstig fråga men jag har upptäckt att mitt adsl modem kör nån slags linuxvariant (borde vara nån embedded linux?). Så nu undrar jag om man kan ändra config filer eller kanske lägga in egna program på modemet.
Är det nån som har hört talas om något liknande eller är det omöjligt att göra detta?
tanken var väl att köra det som en lite webserver.
Har läst nånstans att man kunde göra detta med nån linksys router( med ny firmware?).

Om du själv inte kan ta reda på om din router kör linux eller inte, så kanske inte det vore så lyckat om du började ändra i configurationsfiler och installerade egna program?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Netgear DG834/DG834G

tror jag ska köra det, sen Linksysvarianter också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Netgear DG834/DG834G

tror jag ska köra det, sen Linksysvarianter också

Japp, jag har en sådan (G-modellen) och jag har testat att logga in på den också via telnet

Permalänk
Medlem

Det är ett nokia modem MP5121 (tillverkat av zyxel o likadant som nått av deras egna modem).
Det gör inget om det inte skulle funka eller om jag skulle sabba något, har ingen användning för modemet ändå.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget kombinerade ADSL/Teledosa kör linux. Den har en MIPS processor och kör Montavista Linux.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Modemet, som egentligen är en Zyxel 642R, kör i originalskick ZyNOS.
Detta är dock ingen linuxvariant vad jag vet, utan ett operativsystem Zyxel själva skrivit.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

jasså, då lägger jag ner detta.
Tackar för hjälpen

Visa signatur

//Daniel