Permalänk
Medlem

Byta hårdvara i servern

Hallå.
Jag ska förhoppningsvis sätta upp en server med glftpd här hemma men undra några grejer.
Jag har just nu tillgång till en 700mhz amd burk men får inom loppet av ett par veckor en p4 på 1,6ghz.
Kan jag installera ngn dist plus glftpd på en hårddisk som jag sedan sätter i den nya burken?
Jag är alltså så sugen på att sätta igång så jag inte orkar vänta på den nya utan vill fixa grupper o användare
så allt lirar innan den burken kommer.
Frågan är alltså: Kan jag uppgradera all hårdvara utom disken utan att installera om disten?

Mvh Tank.

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem

Om du kör linux så borde det gå ungefär rakt av om du kompilerar om kärnan.
(eller gör en väldigt generell kärna från början)

Permalänk
Medlem

Så länge kärnan innehåller stöd för all hårdvara så borde de väl vara lungt. Dock lär du få ändra en del config-filer (tex för att bestämma vilka moduler som ska laddas). Du får också se till att se till att hårdiskarna/disken hamnar på "samma" IDE-kontroller på båda systemen, dvs om den sitter som master på första IDE-kanalen i första burken så ska den sitta på samma i andra burken. Annars blir det till att edita fstab.

Permalänk
Medlem

Har aldrig komplirat en kärna så det vet jag inte om jag är så sugen på.
Hade tänkt att slänga in ubuntu då det är den disten jag suttit med mest.
Och vad jag har förstått så stödjer ubuntu ganska mycket hårdvara?
Så inga problem om jag installerar ubuntu alltså?

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tank-mx
Har aldrig komplirat en kärna så det vet jag inte om jag är så sugen på.
Hade tänkt att slänga in ubuntu då det är den disten jag suttit med mest.
Och vad jag har förstått så stödjer ubuntu ganska mycket hårdvara?
Så inga problem om jag installerar ubuntu alltså?

Nja det blir inte helt problem fritt om du installerar Ubuntu. Men varför inte bara installera ubuntu på nytt på det nya systemet och spara alla config filer från den gamla servern.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Hur går jag tillväga då? Finns det ngn inbyggd funktion som man gör det med eller blir det att klippa o klistra från en cd-r?
Tacksam för svar.

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem

Varför inte bara spara alla config-filer och sen installera om? Om du lägger mappen med alla filer på en separat partition så blir det ju busenkelt att komma igång i gen: bara att mounta partitionen med installern, installera glftpd och sen kopiera in configfilerna.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som en riktigt bra ide´.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem

Eller så installerar du bara debian, och kör med deras 2.6 kärna.
Man installerar. Den fungerar. Man glömmer bort den. Den fungerar fortfarande.
Du byter hårdvara. Den fungerar.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Eller så kör man med en egenkompilerad kernel som innehåller det man behöver. Har jag gjort i tre år nu, bytt hårdvara med jämna mellanrum och bara kompilerat om för de ändringar som skett. Inget tramsande med moduler överhuvudtaget, bara en enda stor monolitisk kernel

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera att byta hårdvara rakt av, bara disken sitter på samma plats om förr...