Garantiretur av grafikkort, fick sämre tillbaks!!

Permalänk
Medlem

Garantiretur av grafikkort, fick sämre tillbaks!!

Hej jag har sedan en tid skickat tillbaks mitt grafikkort,
(Leadtek 6600gt extreme men 1.6ns minnen)
till datorbutiken.com

fick idag ett mail om garantibyte och ser att dom skickar ett gainward snik 6600gt med 2.0ns minnen som dom till råga på allt har som "fyndvara" nu (dvs med deras egna ord kan vara:

kolla länken: http://www.datorbutiken.com/se/info/fyndinfo.htm

fyfan va skitigt gjort, jag gav 1895:- för det när jag köpte det i mars nån gång och värdet på detta är 1495:- och enligt mailet så säger dom att ja kolla själv!! exkl moms (yea right)

Nedan ser du en lista på de artiklar du beställt av oss, med tillhörande
leveransinformation.
Känner du att leveransen drar ut på tiden ser du orsaken nedan och kan vidtaga
lämplig åtgärd.

-1 st Leadtek WinFast PX6600 GT TDH Extreme GeForce 6600GT 128Mb DDR3 TV-out
DVI SLI-ready RETAIL PCI Express [LT6600GTX-128] á 1479.20 exkl. moms
Not: Felbeskrivning återfinns i fil
leveransklar

1 st Gainward GeForce 6600GT 128Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express
[GWP6600GT128] á 1479.20 exkl. moms
Not: garantibyte - ersättningsmodell
leveransdatum överskridet, vänligen avvakta några dagar

Totalt exkl. moms: 0.00
Totalt inkl. moms: 0.00

ganska less vad säger ni om sånt här på sweclockers??

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Det är bara att stå på sig. Speca upp skillnadena och säga att du inte accepterar något som är sämre. Såg att Leadteken även är SLI ready, är Gainwarden det??
Och sen.. tjata tjata, stolpa upp alla skillnader, ta allt:
ta storlek ifall det är till din fördel
Ta vikten ifall det är till din fördel
Ta upp kylarn ifall den kan vara bättre på Leadtek osv.

Du skall fanken inte behöva acceptera något från deras "fyndhörna" det är mest problemfyllt skräp där.
(jag uppskattar att ca 20-30% är fortfarande defekt av det som säljs där (av EGEN erfarenhet) -förutom att det fattas alla tillbehör)

Bombardera dom med tillämpliga utdrag ur konsumentköplagen ang. garantier.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

vet inte men jag tog detta istället för 600kr extra?? vad tror ni om det?? va det värt de?? eller ska jag ta nåt annat från deras hemsida?

http://www.leadtek.com.tw/eng/3d_graphic/specification.asp?pr...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Har för mig lagtexten påpekar något om "likvärdigt ubyte" en skillnad på 0,4 nanosekunder lär nog bedömas som likvärdigt.

Sen kan säkerligen butiken gå med på att ge dig något som är likvärdigt åt andra hållet, d.v.s snabbare

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Pja, 0,4nS är inte mycket för en människa, men desto mer när det handlar om databussen på flera hunda MHz.

2,0nS är ju 25% långsammare än 1,6nS. 25% potentiellt bättre klock på minnet tackar nog inte många nej till eller?

25% sämre accesstid... vill du ha det Decibel? Tycker du att det är likvärdigt?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Pja, 0,4nS är inte mycket för en människa, men desto mer när det handlar om databussen på flera hunda MHz.

2,0nS är ju 25% långsammare än 1,6nS. 25% potentiellt bättre klock på minnet tackar nog inte många nej till eller?

25% sämre accesstid... vill du ha det Decibel? Tycker du att det är likvärdigt?

2.0ns accesstid, ptja, skulle vilja se ett grafikkort som utför varenda förfrågning i den hastigheten, snarare är det en beteckning för optimal och maximal hantering.

Personligen är grafikkort det sista jag bryr mig om i en PC då jag aldrig spelar, men förstår resonemanget som förs om man får en produkt, som enligt specifikationen är sämre än den man tidigare betalat för.

Från deras villkor

Citat:

Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.

Så datorbutiken.com har INTE gjort något fel, vilket trådskaparen vill få fram, hur vore det om alla kids läste igenom villkoren innan dom handlar, och ger fasen i att snacka skit om företag som gör det dom ska...
Men återigen, dom kan säkert leverera en bättre istället för att visa lite goodwill, en nöjd kund kommer tillbaka, oavsett om det var kundens eller butikens fel att det blev galet...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Decibel. Intressant, så du är inte intresserad av grafikkort, du spelar aldrig?

Ändå kommer du här och dömer ut killens klagomål, på vilka grunder? 1,6ns och 2ns. Skillnad... 625Mhz istället för 500Mhz.

"2.0ns accesstid, ptja, skulle vilja se ett grafikkort som utför varenda förfrågning i den hastigheten, snarare är det en beteckning för optimal och maximal hantering."

Vafan rent ut sagt, komma här å snacka skit! Ett 1,6ns minne "ska" klara 625Mhz, ett 2ns "ska" klara 500Mhz. Någon vidare diskussion vad detta innebär är ju fullständigt överflödig för alla som har någon som helst koll på hur ett grafikkort fungerar. Vilket du inte verkar ha, av uppenbara skäl då du varken är intresserad av grafikkort eller spel. Men varför kommer du då här och snackar skit för?

Tänk om alla kids tog och läste på lite innan dom kom hit, och gav fasen i att snacka skit. (punkt) - omskrivning av skiten du skrev, men i ett lämpligare sammanhang.

25% är en jäkla skillnad! Stå på dig! Likvärdig vara får väl anses vara samma specifikationer men eventuellt från en annan leverantör, har dom inte det så ska dom självklart ge dig något som är bättre.

skit
/Sheep

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Du har fått ett klart sämre utan tvekan och säga nåt annat är ju löjligt för just dom siffrorna är avgörande i spel, kul att få ett sämre kort som man betalat för en gång i tiden nej så ska det inte vara.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för fel på er?
Ni börjar med o skapa en tråd innan ni ens tagit kontakt med butiken för att åtgärda problemet.
Jag skulle ha full förståelse om du skapat tråden om butik i frågan hade nekat ett byte, men nu verkar du ju ha fått byta efter att kontaktat butiken.
Att du innan ens fått returprodukten påstå att det är en fyndvara är ju bara rena spekulationer från din sida.
Priset har för övrigt ingen betydelse då det gått ett tag sen du köpte kortet, eftersom kortet utgått bör du få en likvärdig vara.

Men jag kan dock hålla med om att det är dåligt av vissa butiker försöker byta ut defekta produkter mot sämre som default.

@Decibel:
Spec mässigt och vad dom preseterar i praktiken struntar jag ganska mycket i.
Men säg att du köper en dyr sportbil (1miljon kr)som enl spec har 300hästkrafter sen får du en annan bil istället som bara har 285 hästkrafter. Tycker du att det är rätt? Det skiljer ju trots allt bara 15 hästkrafter och vid dom höga sifforna så är det ju försummbart eller?

Har man betalt för något så ska man få det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
vet inte men jag tog detta istället för 600kr extra?? vad tror ni om det?? va det värt de?? eller ska jag ta nåt annat från deras hemsida?

http://www.leadtek.com.tw/eng/3d_graphic/specification.asp?pr...

Tja du kan ju kolla själv på http://www.tomshardware.se där dom testar grafikkort men rent generellt så visst är ett 6800 kort snabbare än ett 6600 kort så nån dålig affär gjorde du inte mig veterligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Decibel. Intressant, så du är inte intresserad av grafikkort, du spelar aldrig?

Ändå kommer du här och dömer ut killens klagomål, på vilka grunder? 1,6ns och 2ns. Skillnad... 625Mhz istället för 500Mhz.

"2.0ns accesstid, ptja, skulle vilja se ett grafikkort som utför varenda förfrågning i den hastigheten, snarare är det en beteckning för optimal och maximal hantering."

Vafan rent ut sagt, komma här å snacka skit! Ett 1,6ns minne "ska" klara 625Mhz, ett 2ns "ska" klara 500Mhz. Någon vidare diskussion vad detta innebär är ju fullständigt överflödig för alla som har någon som helst koll på hur ett grafikkort fungerar. Vilket du inte verkar ha, av uppenbara skäl då du varken är intresserad av grafikkort eller spel. Men varför kommer du då här och snackar skit för?

Tänk om alla kids tog och läste på lite innan dom kom hit, och gav fasen i att snacka skit. (punkt) - omskrivning av skiten du skrev, men i ett lämpligare sammanhang.

25% är en jäkla skillnad! Stå på dig! Likvärdig vara får väl anses vara samma specifikationer men eventuellt från en annan leverantör, har dom inte det så ska dom självklart ge dig något som är bättre.

skit
/Sheep

Bara för att jag inte spelar behöver jag inte avsakna kunskapen om produkters beskaffenhet, funktion, eller teknisk prestation.

Min åsikt poängterade enbart skillnaderna mellan 1,6 och 2,0ns, vilket inte kan anses som annat än likvärdigt, men i kombination med din information att korten de facto har olika klockfrekvens har vi ett helt annat läge, det informerades inte i tråden att denna skillnad fanns utan det förutsattes att produktkännedom fanns om att den påpekade skillnaden medförde ytterligare prestandaskillnader.

Trådskaparen skapar en tråd och gnäller om vad som är fel, och påvisar bara en viss skillnad och räknar kallt med att alla vet exakt varenda specifikation det handlar om.

Jag ber om ursäkt för mitt slarviga uttryck, hädanefter ska jag ta reda på produktspecifikationer innan jag yttrar mig inom de produkter som det ifrågasätts om på Sweclockers

Och nej, jag spelar inte på datorn, det gör jag på xboxen eller ps2;an, lite skönare att sitta avdankad i soffan framför en plasma än framför datorn...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Min åsikt poängterade enbart skillnaderna mellan 1,6 och 2,0ns, vilket inte kan anses som annat än likvärdigt

Hur kan det vara likvärdigt när 2,0 är 25% högre än 1,6?

Att skillnaden är 0,4ns vilket "är lite" är väl inget argument? 0,4ns kan vara hur mycket som helst eller hur lite som helst, beroende på sammanhang.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Hur kan det vara likvärdigt när 2,0 är 25% högre än 1,6?

Att skillnaden är 0,4ns vilket "är lite" är väl inget argument? 0,4ns kan vara hur mycket som helst eller hur lite som helst, beroende på sammanhang.

Hur blir skillnaden i prestanda om 1,6ns minnena har högre latency än 2,0ns minnena, är det fortfarande & enbart hastigheten som är avgörande?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur blir skillnaden i prestanda om 1,6ns minnena har högre latency än 2,0ns minnena, är det fortfarande & enbart hastigheten som är avgörande?

Hur mycket det inverkar beror på typ av tillämpning och vilka timings som används. Omöjligt att svara på med andra ord.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |