mycom:s kostnad vid outtagen produkt

Permalänk
Medlem

mycom:s kostnad vid outtagen produkt

skulle besyälla ett moderkort men brydde mej inte om att lösa ut moderkortet fick en kostnad på 661:- för ej utlöst produkt
är detta riktigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Nämen se vad mycke information man får om man kollar på butikens hemsida,
titta vad jag hittade på mycom hemsida:

Ej uthämtade leveranser

Leveranser måste hämtas ut senast 7 dagar efter ankomst. Efter det så returneras leveransen till oss. I dessa fall faktureras avgift för ej uthämtad leverans bestående av fraktkostnaden till kunden och returfraktkostnaden från kunden samt 10% av varuvärdet. I de fall vi har utfört en tjänst som t ex montering av dator så debiteras även dessa kostnader samt eventuella följdkostnader som t ex demontering av dator och ompaketering.

Måste kommentera att dom va rätt saftiga på o ta ut 10% av varornas värde, fast de kanske förhindrar såna skojare som du.

Permalänk
Medlem

Jajamensan. Saxat från www.mycom.se

Citat:

Ej uthämtade leveranser

Leveranser måste hämtas ut senast 7 dagar efter ankomst. Efter det så returneras leveransen till oss. I dessa fall faktureras avgift för ej uthämtad leverans bestående av fraktkostnaden till kunden och returfraktkostnaden från kunden samt 10% av varuvärdet. I de fall vi har utfört en tjänst som t ex montering av dator så debiteras även dessa kostnader samt eventuella följdkostnader som t ex demontering av dator och ompaketering.

Det förstår du väl själv att om du beställer något, den produkten skickas till dig och du inte hämtar ut den så måste ju företaget ändå täcka sina hanteringskostnader.

EDIT: Great minds think alike!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ja, tänk om alla surfade omkring på nätet och beställde en massa produkter och inte hämtade ut dom OCH samtidigt inte fick betala ett öre. Det hade ju aldrig gått. Så jag förstår verkligen att Mycom tar ut en avgift vid sådana tillfällen - helt rätt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

då får ni förklara för mej hur mycket 10% på 1568:- är

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jajamensan. Saxat från www.mycom.se
då får ni förklara för mej hur mycket 10% på 1568:- är
det är ju inte 661:- iallafall
FRÅN EN SKOJARE

Det förstår du väl själv att om du beställer något, den produkten skickas till dig och du inte hämtar ut den så måste ju företaget ändå täcka sina hanteringskostnader.

EDIT: Great minds think alike!

Permalänk
Medlem

Först och främst: Citera-knappen fungerar på ett annat sätt.

10% på 1568:- är 156,80:-

Om vi då rundar av till säg 157:- och drar av det på 661:- får vi 504:-

Fraktkostnaden med ett postpaket till dig är 79:- från Mycom. Kvar är då 425:- som ska täcka frakten från ditt postkontor tillbaks till Stockholm, samt diverse administrativa avgifter som speditörer tar ut.

Fullt rimligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Först och främst: Citera-knappen fungerar på ett annat sätt.
AVVAKTAR KONSUMENT GÖTEBORGS SVAR

FRÅN SKOJARN

10% på 1568:- är 156,80:-

Om vi då rundar av till säg 157:- och drar av det på 661:- får vi 504:-

Fraktkostnaden med ett postpaket till dig är 79:- från Mycom. Kvar är då 425:- som ska täcka frakten från ditt postkontor tillbaks till Stockholm, samt diverse administrativa avgifter som speditörer tar ut.

Fullt rimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne575

Du gör fel..

661kr är inte helt orimligt som det redan sagts..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vad håller du på med, Danne?

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

SKALL BARA KOLLA OM DET ÄR RIKTIGT ATT TA UT 661:- FÖR DETTA
ÄR INTE OILLIG ATT BETALA

Permalänk
Medlem

Då blir det inkasso för dig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Re: mycom:s kostnad vid outtagen produkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne575
skulle besyälla ett moderkort men brydde mej inte om att lösa ut moderkortet fick en kostnad på 661:- för ej utlöst produkt
är detta riktigt?

Varför tog du inte ut varan och använde din ångerrätt? Skulle blivit betydligt billigare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

DET ÄR REDAN KLART

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Då blir det inkasso för dig

DET ÄR REDAN KLART
HAR VARIT I KONTAKT MED INTRIUM&JUSTITIA DOM SKULLE ÅTERKOMMA EFTER KONTAKT MED MYCOM?
KONSUMENT GÖTEBORG TYCKER ATT DET VAR OVANLIGT HÖGT
FRÅN SKÖJARN

Permalänk
Medlem

Mmmm. Och det enda Konsument Göteborg (vad det nu är) kommer att säga när de pratat med Mycom är att det är fullständigt rimligt.

Å andra sidan, konsumentvägledare (vilket jag antar att det är du menar) är inte alltid de klarast brinnande ljusen.

Och använd Citera-knappen korrekt, tack. Samt att ditt tangentbord har pajat. Kanske ska beställa ett nytt från Mycom?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Skulle helst sett att folk som inte hämtar ut sina paket, med anledningen: "jag sket i det", skulle få betala frakt till sig, frakt tillbaka, plus 200% av varans värde.

Det är tack vare sådana menlösa ordrar som du själv precis lyckats med som många seriösa aktörer på marknaden helt enkelt skiter i att lägga upp en webshop.. De kör på med sina butiker i deras hemstäder istället.

Fy skäms på sig!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Här är anledningen till att man egentligen bara borde köra med förskottsbetalning

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Då blir det inkasso för dig

Kanske Baltic inkasso

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

ring och hör vettja, men nej det är inte helt orimligt pga packkostnader/ tid det tog för en anställd m.m.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Avstängd

Kan bara säga att jag aldrig har gillat mycom.

Dom dära 425kr som blev över enligt någons beräkning lite lätt kan se vart dom hamnar typ.

Frakt tillbaka typ samma som dit. vi kör på 100kr ist. Att packetera ett moderkort vi säger väl 5min. Och vi säger att en person som packar får 100kr i timmen och då är alltså i snitt så är arbetet värt 8,50kr då har vi alltså 316,5kr kvar. Kartongen kanske kostar 2kr och sedan pappret med följesedeln osv 2kr sen patronerna för att skriva ut ca 5kr.

Ja i snitt har vi kvar 300kr. Vi kan slänga på en 100kr till dom extra. Iaf hur som helst har vi 200kr som dom har slängt på bara sådära. Så en avgift på 661kr är grymt mkt. Vet inget företag som lägger så mkt på ett ej uthämtat paket. Eller jo mycom nu!

Mycom är ett par skojare det har jag alltid tyckt och det bevisar det nu med. Fan PC Hemma eller någon annan stor PC tidning visade också att dom är skojare som vägrade att ta emot en retur som dom gjort med olika företag som sedan publicerades i tidningen. Samt att dom ljög för mig när jag skulle retunera ett grafikkort. Som tog en månad innan något hände dom skyllde på att det hade skickats hit och dit tills en dag sa en som jobbade på mycom att allt dom gör sker här bakom.

Så skojare är dom. Sen att man som kund beställer något och skiter sedan att hämta ut det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

ORKA BRY SIG BESTÄLLER DU VAROR OCH SKITER I ATT HÄMTA SÅ FÅR DU FAN TA DET SOM EN MAN OCH INTE GNÄLLA HÄR!

Permalänk
Medlem

gnäller inte tycker bara att det är oskälig summa accepterar 250:-
inte mer
sköjarn

Permalänk
Medlem

Funderat på att de kanske tar ut en sån hög avgift för att slippa att lallare som du fortsätter göra sådär?

inte "orkat" hämta ut ett paket på 7 dagar, stackare

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Precis som flera andra redan påpekat så kanske denna "summan" får folk att tänka till. "Hmm, ska jag beställa den här produkten" "Nja, jag orkar nog inte hämta ut den, kanske ska avstå?".

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Ack så tragiska fall det finns därute, säkert såna som ni som gör att leveranstiderna på vissa produkter är så otroligt långa. ( *host* Leadtek 6800GT i januari/februari *host*)

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Inget snack om saken att man skall stå för kostnaderna som
drabbar företaget.
Men 661:- är i saftigaste laget.
Frågan är hur mycket ett företag har rätt att ta ut.

Med tanke på att paketet tydligen bara har 7 dagars liggetid kan
vem som helst åka på en sån smäll om man exempelvis är bortrest
en vecka. (Betänk att ordrar kan dra ut på tiden).

Permalänk

Gå in och titta på postens hemsida vad den verkliga kostnaden är för att skicka paket (inkl postförskott). Ni kommer nog bli förvånade.

Permalänk
Medlem

Jodå, posten tar ut massor för paket för privatpersoner.
Tror dock att företag i webhandelsbranchen har lite rabatter hos posten.

Grejen är ju att alla dataprylar sjunker i pris rätt så fort.
Däremot hade dom bara 1v liggetid, och så drastisk förändring blir inte priserna på den tiden.

Visst skall dom ha skäligt betalt för att packa upp produkten å så.
Vidare så hamnar dom med ett saldo på detta moderkort efter returen som dom kanske inte räknat med. Åter igen, skälig ersätting skall utgå.

Hursom haver tycker även jag att det var lite saftigt.
Men det var åsså ett saftigt tilltag att inte lösa ut det.
Kunde ni inte kommit överens om förlängd liggetid?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

avvaktar vad jag får för svar av intrium&justitia
är inte främmande för att betala vad jag är skyldig,tycker bara att det var lite saftigt! ärendet är också vilande
har även krävt en specificerande räkning av mycom

Permalänk
Medlem

En kille beställe 2 st chippade Xboxar med varsin 200 GB HDD. Han hämtade aldrig ut sitt paket för cirka 8.000:-
Detta skadade oss ekonomiskt.

Detta är något jag hatar. Speciellt när man specialbygger en Xbox efter kunds behov. Det är ju inte direkt att paketera ner den och försöka kränga den igen då alternativen på en Xbox är enorma .

Jag fakturerade en avgift på 1500:- till han. Värdeminskning, frakt, avgitfer mm.

Det är folk som han som gör att mindre företag som vi går under till slut.

Permalänk
Medlem

Att ganska många på sweclockers har problem med att skriva begripligt och någorlunda korrekt svenska det vet jag sedan länge men att ni inte kan läsa innantill det visste jag inte tidigare.

Jag skall förklara vad som står i mycom:s villkor på lätt svenska för er. Frågeställaren skall betala:
frakten från mycom till Danne575 + frakten från Danne775 till mycom + 10% av vad produkten kostar.

Okey, nu försöker vi med lite siffror: 110 + 110 + (0,10 X 1568) = 376,80 avrundat blir det 377 svenska riksdaler. Nu vet jag inte om frakten är exakt 110 kronor men den lär väl ligga där någonstans.

Om det är någon som har svårt att förstå efter denna förklaring så är det bara att posta, jag lovar att förklara till dess att alla har förstått.
-nisse

Visa signatur

Nisse