Permalänk
Medlem

Guild Wars i Cedega

Tjabba tjena.
Jag har fått ett nyväckt intresse för Guild Wars helt plötsligt, och enligt Cedegas speldatabas så ska Cedega ha officielt stöd för Guild Wars. Jag har gått igenom installationen och så, och jag förstår att det inte kommer gå lika fint som i Windows, men nu går det knappt alls.

Inloggningsskärmen ploppar upp nästan direkt och ser jättebra ut. Men när jag väl kommer in i spelet så tar det först och främst jätte lång tid innan skärmen slutar vara helt svart och faktiskt visar någonting, och sedan så hackar det som satan.

GeForce 4 Ti 4200 128MB
Ubuntu 5.04

Länk till cedegas speldatabas:
http://transgaming.org/gamesdb/games/view.mhtml?game_id=3370

Jag kör på low på allt utom texturer som har medium och skuggor som är av. 800x600.

Någon anning om vad man kan göra åt det här?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Använd windows om du vill spela

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Nej, cedega vill jag använda. Jag vill inte starta om för att spela, impulsspelande ftw!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Fungerar 3D-accelerationen bra i övrigt?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur testar jag 3D-accelerationen?

EDIT
Kan tillägga att jag hade Windows när jag köpte spelet och att jag körde på högsta inställningarna då (antingen det eller väldigt nära, kommer inte ihåg)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Skriv "glxgears" i en terminal. Även ifall det inte direkt är beryktat för sin pålitlighet så ger det ändå en viss indikation.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Skriv "glxgears" i en terminal. Även ifall det inte direkt är beryktat för sin pålitlighet så ger det ändå en viss indikation.

16834 frames in 5.0 seconds = 3366.800 FPS
17863 frames in 5.0 seconds = 3572.600 FPS
17868 frames in 5.0 seconds = 3573.600 FPS
17635 frames in 5.0 seconds = 3527.000 FPS
17450 frames in 5.0 seconds = 3490.000 FPS
17962 frames in 5.0 seconds = 3592.400 FPS

Vet inte vad som är normalt... :s

EDIT:
Såg att det här såg rätt bra ut ialalfall.
GL_RENDERER = GeForce4 Ti 4200 with AGP8X/AGP/SSE2
GL_VERSION = 1.5.3 NVIDIA 71.74
GL_VENDOR = NVIDIA Corporation

Dvs att den ser vilket kort jag har.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

3157 frames in 5.0 seconds = 631.400 FPS
3220 frames in 5.0 seconds = 644.000 FPS

får jag på min radeon 9600 med atidrivare

Permalänk
Medlem

Okej, vet fortfarande inte vad som är normalt eftersom att NVidia verkar fungera bättre i Linux vad jag förstått.

Men det visar att det inte är åt helvete fel iallafall.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag får 4500 fps med mitt 9600 pro, men jag verkar ha haft ovanligt mycket tur. 3500 kan nog vara rimligt för ett 4200.

Permalänk
Medlem

Okej, så vad kan det då vara?
Skulle en kopia av min xorg.conf vara önskvärd?

EDIT:
Önskvärd eller ej, här kommer den!
http://kaminix.no-ip.org/hosted/xorg.conf

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag får 4500 fps med mitt 9600 pro, men jag verkar ha haft ovanligt mycket tur. 3500 kan nog vara rimligt för ett 4200.

4500???!! hur kan du få så mycket?

Permalänk
Medlem

Dina resultat kanske är lite i underkant, men det beror ju givetvis på din övriga hårdvara oxå.

Jag får ca 2600 fps med GeForce 3 (ej Ti) och ca 2200 med mitt Mobility radeon 9700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus
3157 frames in 5.0 seconds = 631.400 FPS
3220 frames in 5.0 seconds = 644.000 FPS

får jag på min radeon 9600 med atidrivare

Låter som om du inte fått igång atidrivaren helt. Jag fick ~3-4000 med mitt gamla 9600Pro.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus
3157 frames in 5.0 seconds = 631.400 FPS
3220 frames in 5.0 seconds = 644.000 FPS

får jag på min radeon 9600 med atidrivare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag får 4500 fps med mitt 9600 pro, men jag verkar ha haft ovanligt mycket tur. 3500 kan nog vara rimligt för ett 4200.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus

4500???!! hur kan du få så mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Dina resultat kanske är lite i underkant, men det beror ju givetvis på din övriga hårdvara oxå.

Jag får ca 2600 fps med GeForce 3 (ej Ti) och ca 2200 med mitt Mobility radeon 9700.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke

Låter som om du inte fått igång atidrivaren helt. Jag fick ~3-4000 med mitt gamla 9600Pro.

Hoppsan. Jag måste missat att det här var en tråd om folks resultat i glxgears. Trådens namn fick mig av någon anledning att tro att Trojan ville ha hjälp med att få igång cedega

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Hoppsan. Jag måste missat att det här var en tråd om folks resultat i glxgears. Trådens namn fick mig av någon anledning att tro att Trojan ville ha hjälp med att få igång cedega

Snarare få igång Guild Wars med hjälp av Cedega, men nära.

Men kan det ha att göra med texturerna då? Jag kör med de förkompilerade drivrutinerna som finns på Ubuntu's APT-servrar (iaf om man lägger till repositories från Ubuntuguide).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Tyvärr är du långt ifrån den första som har problem med Guildwars. Att Cedega stödjer ett spel officiellt innebär tyvärr inte att det fungerar perfekt eller är spelbart för alla - men att det förhoppningsvis ska göra det inom en snar framtid.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Hur ofta slänger Cedega ut uppdateringar då?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Titt som tätt

För övrigt så är dina glxgears resultat normala för ditt kort. jag får ungefär samma.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt