Permalänk
Medlem

Operativsystem till Imac G4 ?

Vad heter operativsystem som jag ska installera till min G4 ?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv Shift 2 Air (mesh), Corsair SF600 V2 600W, Intel Core i5-12600KF, Big Shuriken 3, Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 32GB, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING, ROG Strix GeForce® RTX 2070 SUPER, Samsung 970 EVO PLUS 2TB M.2 NVMe, Samsung 970 PRO 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

"Kalle"

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Mac OS X är ju det nyaste, så det blir nog det va?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Mac OS X är ju det nyaste, så det blir nog det va?

Skum du Finns typ 5 olika OS X.. och OS 9 fungerar mig veterligen inte att boota från på iMac G4...

OS X 10.4 Tiger då, senaste, fungerar finfint på den bara det är ok med minne, annars 10.3 Panther..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Panter behöver ju ok med minne också bogg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Panter behöver ju ok med minne också bogg.

Mjo, men Panther har 128MB i minimum krav medans Tiger har 256

Tiger går betydligt segare (enligt min erfarenhet) på datorer med 256 än vad Panther gör

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Mjo, men Panther har 128MB i minimum krav medans Tiger har 256

Tiger går betydligt segare (enligt min erfarenhet) på datorer med 256 än vad Panther gör

Har Panther 128 som minimikrav??? Holy macaroni... Det hade jag missat. Hahaha.

Permalänk

Lion är vad du söker.

Permalänk
Inaktiv

Eller varför inte NetBSD?

Permalänk
Medlem

Ubuntu

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

gentoo ;D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av batjohan
gentoo ;D

I second that

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Att köra nåt annat än Mac OS X på en mac är slöseri med hårdvara.
Tryck i en halv gig minne till vid behov och skaffa MacOS X Tiger.

Permalänk
Medlem

Att köra nåt annat en Mac OS X på en mac är ont, och bord beläggas med dödsstraff!
Detta gäller förstås inte om du ska köra den som en server...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Har man en mac så ska man ta vara på möjligheten att köra MacOSX. bättre och snyggare än alla linuxar eller bsd's...

Permalänk
Medlem

Japp.

Mac = OS X

Permalänk
Medlem

Re: Operativsystem till Imac G4 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoMeR
Vad heter operativsystem som jag ska installera till min G4 ?

OS X. Om du vill kan du dualboota med nån Linux eller BSD variant (se ovan).

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har man en mac så ska man ta vara på möjligheten att köra MacOSX. bättre och snyggare än alla linuxar eller bsd's...

Helt rätt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Mac OS X är grymt ologiskt dock :/
Men det är fint, och det funkar bra på iBooken så varför inte (för egen del).
På en iMac skulle jag köra Gentoo...

Permalänk
Hedersmedlem

Ologiskt? Det är fan det mest logiska operativssytemet jag stött på och arbetat med.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
Mac OS X är grymt ologiskt dock :/

Det där får du gärna utveckla lite. Eller nej förresten. Det där får du utveckla en hel jävla del till och med. för jag förstår inte var du har fått det ifrån öht.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
Mac OS X är grymt ologiskt dock :/

Förklara vad du finner ologiskt

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

macos kan kännas ganska tungjobbat eftersom man bara kan använda datorn på det sätt steve jobs tycker att man ska. global meny liksom... hur 80-tal känns inte det...?

fanns det vettiga sätt att anpassa grännsittet efter eget tycke skulle jag hoppa på macoståget på direkten.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
macos kan kännas ganska tungjobbat eftersom man bara kan använda datorn på det sätt steve jobs tycker att man ska. global meny liksom... hur 80-tal känns inte det...?

fanns det vettiga sätt att anpassa grännsittet efter eget tycke skulle jag hoppa på macoståget på direkten.

Tungjobbat? Det är väl snarare så att OSX är lättjobbat? Visst är det ballt att man kan förändra Win till oigenkännlighet, men blir det mer lättjobbat för det?

Sen när det gäller gränssnittet och dess utformning så är det ju personlig smak och tycke huruvida man gillar det eller ej. OSX är på intet sätt perfekt, utan det finns säkert en hel jävla del som går att förbättra och göra om till det bättre. Men för gemene man så tror jag nog att OSX är så lättjobbat och logiskt det kan bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
global meny liksom... hur 80-tal känns inte det...?

???

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Tungjobbat? Det är väl snarare så att OSX är lättjobbat? Visst är det ballt att man kan förändra Win till oigenkännlighet, men blir det mer lättjobbat för det?

jag pratar inte om att väcka kaleidioscope från de döda, utan mer praktiska saker som vettigt tangentbordsstöd i findern och hjälp med fönsterhantering/arrangering.
eller vill inte jobs sälja en mac till mig bara för att jag inte gillar att ila runt med muspekaren från skärm till skärm för att 'utforska' menyerna, eller att jag hellre vill ha en friflytande dock...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag pratar inte om att väcka kaleidioscope från de döda, utan mer praktiska saker som vettigt tangentbordsstöd i findern och hjälp med fönsterhantering/arrangering.
eller vill inte jobs sälja en mac till mig bara för att jag inte gillar att ila runt med muspekaren från skärm till skärm för att 'utforska' menyerna, eller att jag hellre vill ha en friflytande dock...?

Först, *puh* jag trodde du var inne på just det, något kaleidoscope-meck... *brrrr*

Vad menar du med tangentbordsstöd i finder, för det läser jag som att kunna navigera utan hjälp av musen, och det tycker jag funkar alldeles ypperligt. Kortkommandon och övriga små grepp gör findern lättjobbad i mitt tycke. Du kan med enkla grepp både ändra vyn i fönstret (som du självklart tar fram med kortkommando) till att orientera dig på hårddiskar och nätverk. Har jag missförstått dig på den punkten, utveckla gärna mer specifikt vad det är du eftersöker.

Det finns tredjepartsprogramvara (exempelvis Dragthing) som du kan använda som ett substitut för dockan om du önskar att ha den flytande till den dagen Jobs hörsammar din önskan. Jag kan personligen inte se hur en flytande docka skulle göra operativet mer lättarbetat, och jag har väl lite svårt att se huruvuda dina inlägg på ett svenskt hårdvaruforum skulle uppmärksamma Jobs på dina önskemål/krav.

Permalänk
Medlem

Windows.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Visst är det ballt att man kan förändra Win till oigenkännlighet, men blir det mer lättjobbat för det?

Det där skulle jag gärna vilja säga emot, visst, man kan byta ut Explorer mot exempelvis LiteStep men man känner fortfarande igen att det är ett Windowssystem på vissa punkter.

F(?)VWM är klart mer konfigurerbar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Windows.

Whut?