kan jag välja någon av distarna om jag skall spela?

Permalänk
Medlem

kan jag välja någon av distarna om jag skall spela?

Hej!

Har tröttnat på XP, men frågan är, kan jag spela spel och LAN:a om jag går över till linux.
Har kompisar som bytt, men som sedan fått byta tillbaka när de skall spela.
Jag skulle kunna ha en dualboot, men det som jag gör med min dator är just, att spela.
Förmodar att det ej finns någon möjlighet att spela de spel som jag idag kör under XP i linux, men jag måste ju kolla med eliten
Så vad säger ni, kan jag köra någon av distarna, eller är jag fast i windows?

Permalänk

hmm kolla in www.cedega.com, det är ett program som kostar 50 :- kr i månaden som gör så att du kan spela windows spel under linux. Ang dist kör på ubuntu.
Men det är ganska många setg man måste gå igenom innan du kan spela, men på www.ubuntuforums.org finns alla how-tos du behöver-

PS. på www.linux-gamers.net finns under "how-to:s", "cedega" en guide hur man lagligt och gratis får den senaste versionen av cedega via cvs. DS

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Re: kan jag välja någon av distarna om jag skall spela?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Hej!

Har tröttnat på XP, men frågan är, kan jag spela spel och LAN:a om jag går över till linux.
Har kompisar som bytt, men som sedan fått byta tillbaka när de skall spela.
Jag skulle kunna ha en dualboot, men det som jag gör med min dator är just, att spela.
Förmodar att det ej finns någon möjlighet att spela de spel som jag idag kör under XP i linux, men jag måste ju kolla med eliten
Så vad säger ni, kan jag köra någon av distarna, eller är jag fast i windows?

Du slipper en massa besvär om du håller dig till Windows. Wine/Cedega duger inte långt när det gäller spel, (bortsett från MS Röj och Harpan).

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det kommer att innebära en massa krångel, samt minskad prestanda och kompabillitet, men visst går det.

Permalänk
Medlem

låter som om jag blir kvar i windows-träsket ett tag till då med andra ord =/
to bad. skulle gärna se att man kunde slippa m$.
kör firefox, thunderbird och openoffice, så det hade känts bra att köra allt annat än microsoft.
Tack för svaren iaf!

Permalänk
Medlem

Visst, du kan få igång windowsspel med hjälp av cedega. Men det är inte värt besväret. Prestandan är sämre och buggarna fler. Dualboot är det som gäller om du vill kunna spela windowsspel och samtidigt leka med linux ibland.

Är du intresserad av vilka spel som faktiskt funkar (för vissa) under linux med cedega kan du kolla http://transgaming.org/gamesdb/.

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.

Permalänk
Medlem

Spel != Linux

Håll dig till Windows om du ens tänker på att ha som syfte att spela.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Det är lite som att kolla på SVT och TV4, spelen finns men inte under samma nammn osv.
Alternativ finns, men inte med sama grafik osv..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamcha
Visst, du kan få igång windowsspel med hjälp av cedega. Men det är inte värt besväret. Prestandan är sämre och buggarna fler. Dualboot är det som gäller om du vill kunna spela windowsspel och samtidigt leka med linux ibland.

Är du intresserad av vilka spel som faktiskt funkar (för vissa) under linux med cedega kan du kolla http://transgaming.org/gamesdb/.

Nehej du! Prestandan är i flera fall bättre under Linux än under Windows. Eller rättare sagt: flera användare av t ex CS har rapporterat högre FPS när de körde det under Linux, än när de körde det under Windows.

Givetvis är detta inte den enda sanningen - i många fall kryper spelen fram med trasig grafik och många buggar, men inte alltid.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Det beror ju också lite på vilka spel du spelar, vissa går bättre än andra helt klart. Om du spelar lite udda spel så räkna inte med att de ens startar =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Det är inga problem att LAN:a och vara gamer medans man kör Linux, man får bara ändra lite på vilka spel man spelar. Unreal Tournament och Quake 3 är två stora spel som fungerar i Linux utan emulering av Windows DLLer och annat tråkigt, sedan finns det även spel som OpenTTD (man bygger järnväg och transporterar råmaterial och saker mellan fabriker) och Freeciv (fri version av Civilization). Alla de spelen fungerar i nätverk och bör gå att köra på LAN. Cedega brukar innebära rätt mycket krångel efter vad jag har erfarit.