Fick en bättre produkt.

Permalänk
Glömsk

Fick en bättre produkt.

Om jag köper en produkt och sedan några veckor senare upptäcker att jag fick en bättre modell av produkten än jag betalade för, kan butiken jag handlade av kräva mig på pengar?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Psionicist: Företaget har gjort fel, sålänge dem gör fel och du är nöjd och det inte handlar om väldigt stor prisskillnad mellan den produkt du beställt och den produkt du fått så tror jag inte dem säger något. Ofta har inte butiker koll på vilka varor som egentligen skickades ut, säger du inget så kommer dem med största sannolikhet inte heller märka att dem skickat fel.

Vad lagen säger här vet jag faktiskt inte, men jag förutsätter att företaget faktiskt inte kan ta tillbaka något då dem inte kan bevisa att fel vara faktiskt skickats dig.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att det kan bli problem vid eventuell retur/garanti.
Vissa företag byter ut produkter till bättre om det inte går att få tag på ursprungsvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Tänk dock på att det kan bli problem vid eventuell retur/garanti.
Vissa företag byter ut produkter till bättre om det inte går att få tag på ursprungsvaran.

Det beror ju på vad det var man fick , Om jag beställer en 19" TFT för 3000kr och får en 37" LCD värd 25000 så kan jag nog leva med att inte ha någon garanti på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ut mellanskillnad har jag svårt dom kan göra, det dom skulle kunna göra är väl be dig retunera produkten och sedan skickar den rätta till dig.
Fast med tanke på du redan använt den och det säkerligen inte rör sig om skyhöga mellanskillnad så tar dom nog smällen själva.

+dom säkerligen inte märkt något.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle möjligen falla under bedrägligt beteende, men då skall de kunna bevisa att du var medveten om att du fått en bättre pryl.
Får du något annat än vad ni avtalat om så ska man ju höra av sig, men det tror jag många struntar i.

Permalänk
Medlem

Fick själv en XP2000 istället för en XP1800 och det var då när priset skilde rätt så mycket men jag upptäckte inte felet föränn efter att jag monterat grejerna och då det funkade så brydde jag mig inte om det.

Den processorn gör fortfarande tjänst fast hos en systerdotter och jag hade väl inte räknat med att den skulle gå sönder heller utan en sån sak funkar antingen eller så är den DOA.

Funderade iofs att maila företaget där den var köpt men det blev aldrig av utav nån anledning :rolleyes:.

Permalänk
Medlem

Re: Fick en bättre produkt.

Varför kan de inte begära pengarna av dig - skulle jag vilja fråga
Är du kund där och får en bättre sak, de upptäcker - detta och du har fått kvitto på en sämre sak. Sen när din sak går sönder (om den gör det) så går du tbx med en sak som du inte har köpt hur gör du då - slickar på de pengar du först tjänade eller drar valsen om fel vara igen

sunt förnuft - no problemo - hasta la vista baby

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om jag köper en produkt och sedan några veckor senare upptäcker att jag fick en bättre modell av produkten än jag betalade för, kan butiken jag handlade av kräva mig på pengar?

Permalänk
Medlem

vad var det för prisskillnad mellan den produkten du skulle ha och den du fick?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Reglerna har jag för mig är att om du returnerar en vara som du ska få en ny utav sen och den inte finns längre så ska dom ge dig en motsvarande produkt...tvinga dej på pengar tror jag inte att dom kan göra eftersom dom själva kan ju inte garantera att dom har samma varor hela tiden

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Hedersmedlem

Råkade ut för detta för ett par veckor sedan, hade köpt en bärbar dator åt min mormor. När jag kommer dit en vecka senare och skall hjälpa henne med den upptäcker jag att det är en mer än dubbelt så dyr modell hon fått.

Jag gick tillbaka till Elgiganten och bytte den, för hon har mer användning utav garanti än att datorn är fräsig. De gav mig inga problem för att den var använd eller så..
Skulle den varit till mig själv hade jag troligen behållt den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Att behålla något man inte betalt för är brottsligt om jag inte missminner mig?

Citat:

§8 Uppmaning till brott
Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till olika sorters brott.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

skruvis - Ja, men nu har du betalt, och har fått det dom skickat.
Du kan omöjligen göra något olagligt på det sättet, inte heller kan dom kräva tillbaka varan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
skruvis - Ja, men nu har du betalt, och har fått det dom skickat.
Du kan omöjligen göra något olagligt på det sättet, inte heller kan dom kräva tillbaka varan.

Är du säker på det?
Man har betalt för något man inte fått men har samtidigt fått något man inte betalt för!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

De kommer med största sannolikhet ej upptäcka att de skickat fel. Däremot kan du glömma allt som har med garanti att göra, om du behåller ett felskick.

Om de kan kräva pengar utav dig / kräva att du skickar tillbaka varan för byte mot rätt, går ej att svara på, då det avgörs från fall till fall.

Jag minns att vår kundtjänst tog emot ett samtal av en kund som fått fel Plasma TV. Den han fick var av annat märke och var drygt 5000kr dyrare. Kund behöll felskicket, utan att säga något. När panelen sedan pajade ca ½ år efter köpet, så stod han där utan garanti och reparationskostnader som blev dyrare än att köpa nytt. Kan även tillägga att han ej fick TVn reparerad utav tillverkaren, då han ej hade ett giltigt kvitto.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
De kommer med största sannolikhet ej upptäcka att de skickat fel. Däremot kan du glömma allt som har med garanti att göra, om du behåller ett felskick.

Om de kan kräva pengar utav dig / kräva att du skickar tillbaka varan för byte mot rätt, går ej att svara på, då det avgörs från fall till fall.

Jag minns att vår kundtjänst tog emot ett samtal av en kund som fått fel Plasma TV. Den han fick var av annat märke och var drygt 5000kr dyrare. Kund behöll felskicket, utan att säga något. När panelen sedan pajade ca ½ år efter köpet, så stod han där utan garanti och reparationskostnader som blev dyrare än att köpa nytt. Kan även tillägga att han ej fick TVn reparerad utav tillverkaren, då han ej hade ett giltigt kvitto.

Detta är ju något som man som konsument får se upp med så vid ett köp där jag upptäckte att modelbeskrvningen inte stämde med vad jag köpt så tog jag kontakt med säljstället för att rätta till det så dom inte skulle kunna komma under med att vad jag köpt inte stämde med dedras kvitto.

Permalänk
Medlem

nej, det är olagligt. lika mycket som pengar som felaktigt sätts in på ditt konta kan ju rimligen inte en vara som skickats till dig felaktigt vara grön.

/ de kan inte kräva pengar, men de kan kräva att du skickar varan tillbaka.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kan mer än alla som svarar i tråden tänker jag "stå utanför", jag har dock en liknande fråga!
Jag har under ca 3 månader nu fått in 150kr i mitt bankkonto. Jag vet inte vem som skickar det, eller hur/varifrån det kommer. Bara att det kommer varje månad.

Jag har då bara slösat pengarna, i hopp om att det är mina.. Men är det rätt? Vad borde jag göra?

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Eftersom jag inte kan mer än alla som svarar i tråden tänker jag "stå utanför", jag har dock en liknande fråga!
Jag har under ca 3 månader nu fått in 150kr i mitt bankkonto. Jag vet inte vem som skickar det, eller hur/varifrån det kommer. Bara att det kommer varje månad.

Jag har då bara slösat pengarna, i hopp om att det är mina.. Men är det rätt? Vad borde jag göra?

har du gjort slut på pengarna kanske det är bäst att knipa igen då.. men du måste nog som jag fattat det kontakta dom och få det stoppat enligt lagens mening.

men vem vet, kanske visar det sig att du bara har nån snäll mormor som sätter in dom till dig? (säg tack isf)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Återigen, det är inte olagligt!

Har man skickat en vara så har man skickat en vara, inte fan kan man kräva tillbaka den sen! Det du får är det du får.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återigen, det är inte olagligt!

Har man skickat en vara så har man skickat en vara, inte fan kan man kräva tillbaka den sen! Det du får är det du får.

Om du beställer en FX-57 & får en CeleronD så är du nöjd då när butiken svarar dig -> "Det du får är det du får."

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Om du beställer en FX-57 & får en CeleronD så är du nöjd då när butiken svarar dig -> "Det du får är det du får."

Självklart. Aldrig fel att byta upp sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Om du beställer en FX-57 & får en CeleronD så är du nöjd då när butiken svarar dig -> "Det du får är det du får."

I det här fallet handlar det om att dom har skickat en vara som är sämre.
Det är kunden som har rätt i det här fallet, inte butiken.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
I det här fallet handlar det om att dom har skickat en vara som är sämre.
Det är kunden som har rätt i det här fallet, inte butiken.

& det logiska i det resonemanget blir uppenbart då att om butiken skickar en bättre vara så är det butiken som har rätt....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intressant att se den juridiska kunskapen ändå, förstår inte varför vissa säger sig vara stensäker på lagar och regler, bara för att dom tycker det låter logiskt.
(Menar ingen speciell, a´la sweclockers i allmänhet).

Om du får fel vara, får för mycket tillbaka i kassan, två korvar istället för en så finns det inget i saken som är olagligt eller fel, det är först när du upptäcker felet och väljer att behålla det extra eller utan att informera om det inträffade som du begår ett brott, hurvida det rubriceras beror ofta på värdet, är det mer än tusenlapp så är de bedrägeri rakt av, skiljer lite på åklagare också.

I sverige finns det något som heter uppsåt, du måste alltså med vilje utföra eller ha i åtanke att det du gör är planerat och utfört i sinnesnärvaro.
Det finns tillfällen då man kan erkänna brottet, men neka till uppsåtet, d.v.s att omständigheterna gjorde att brotten blev realiserat som i slutändan kan få dig som åtalad frikänd utan några krav eller domar.
Ett ex. är att du gör dig skyldig till misshandel, men agerade i självförsvar, då saknas uppsåtet att skada den andre, och misstankegraden om misshandel faller.

Så tänk er för om ni får för mycket i kassan, får fel produkter än som specifieras av kvitto eller följesedel, allrahelst om ni gormar runt på Swec. att ni fått bättre prylar, någon känner alltid någon, och någon kan säkert bli arg på någon och råkar tala om det för någon myndighet, glöm inte att den svenska avundsjuka är fantastisk

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

mm.. men i det här fallet så kanske det är datorprylar som Psionicisten (argh..) fick för bra av. och då går det fint fram till nån upptäcker att han är moderator på swec. "aha, en datornörd! han måste ju känna till värdet på grafikkortet han fick." säger den skarpsynte kommisarie Jönsson. uppsåt mao.. *sen dricker han kaffe och känner sig nöjd med dagen*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så Decibel om butikens uppsåt inte vara att lura kunden när kunden fick en sämre vara så är det ok menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så Decibel om butikens uppsåt inte vara att lura kunden när kunden fick en sämre vara så är det ok menar du?

Givetvis är det OK, då ett felskick kan ske. Däremot ska det åtgärdas så fort kunden påpekar felskicket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
Givetvis är det OK, då ett felskick kan ske. Däremot ska det åtgärdas så fort kunden påpekar felskicket.

& om butiken skickar en vara som är bättre så är det ok men kunden ska skicka tillbaka det så fort butiken påpekar felskicket eller betala mellanskillnaden ... så är det naturligtvis, du har helt rätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless