Hur lång garanti har man på en dator?

Permalänk
Medlem

Hur lång garanti har man på en dator?

Satt och argumenterade med pappa om de här för nån dag sen.

han påstod att man hade 2 års full garanti enligt kunsumentköplagen.

medans jag påstod att man hade 1 års full garanti, sen så är man själv lov att det andra året bevisa att det är ett fabriksfel.

det gäller alltså hela datorn från återförsäljaren. För tex seagate har ju 5 år på deras diskar osv

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Förlängt till 3 år.
Förut 2 år. Vissa har en mer täckande garranti på ett år ibland dock.

EDIT: WTF, klart som fan det är 2 år... någon ond ande måste ha ändrat på inlägget!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Förlängt till 3 år.
Förut 1 år. Vissa har en mer täckande garranti på ett år ibland dock.

Snarare tre års reklamationsrätt enligt lag.

Garanti är något som är valfritt och tillverkaren kan ge utöver reklamationsrätten som alltid finns.

F.ö var reklamationsrätten 2 år innan, inte ett. Två år gäller allting inköpt innan april 2005, tre år på produkter inköpta därefter.

Permalänk
Medlem

De första 6 månaderna så ska försäljaren bevisa att felet är orsakat av dig. (om det nu är det)
Efter den tiden är det du som har bevisbördan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
De första 6 månaderna så ska försäljaren bevisa att felet är orsakat av dig. (om det nu är det)
Efter den tiden är det du som har bevisbördan.

Källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Källa?

http://www.ko.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lng...

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
http://www.ko.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lng...

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

yes! pappa blev ägd av mina 1337z0rskillz :D:D:D

hehe. de ska han få äta upp

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Antielefant

Gäller inte förbrukningsvaror exempelvis disketter, CD-skivor, DVD-skivor.
Gäller inte heller tangentbord, möss, förlängningskablage, USB-kablar, adaptrar, hörlurar, mikrofoner etc om de var hela vid leverans.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Lite roligt det där... off topic... Vitvaror har du 0månaders garanti på enl lag... intressant va

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att läsa om vilka lagar som gäller för garantiärenden.

Nån länk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Gäller inte förbrukningsvaror exempelvis disketter, CD-skivor, DVD-skivor.
Gäller inte heller tangentbord, möss, förlängningskablage, USB-kablar, adaptrar, hörlurar, mikrofoner etc om de var hela vid leverans.

Källa?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Gäller inte förbrukningsvaror exempelvis disketter, CD-skivor, DVD-skivor.
Gäller inte heller tangentbord, möss, förlängningskablage, USB-kablar, adaptrar, hörlurar, mikrofoner etc om de var hela vid leverans.

Jasså?

Jag skulle, liksom ovanstående talare, gärna få en källa på detta. Spännande varför man inte skulle få garanti på hörlurar, men på högtalare.

Permalänk
Medlem

Klart man har garanti på hörlurar/headset. många har gått sönder, men nya har jag fått.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Lite roligt det där... off topic... Vitvaror har du 0månaders garanti på enl lag... intressant va

Källa?

Permalänk

Är det nån som kan förklara för mig hur man bevisar att en vara har ett ursprungsfel? Om det blir fel på ett moderkort tex, hur ska man bevisa att detta berodde på undermåliga komponenter och inte ett handhavandefel?

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Är det nån som kan förklara för mig hur man bevisar att en vara har ett ursprungsfel? Om det blir fel på ett moderkort tex, hur ska man bevisa att detta berodde på undermåliga komponenter och inte ett handhavandefel?

Att det inte finns någon fysisk åverkan på kortet är ju till din fördel (tvärtom är en STOR nackdel för dig). Att det ser helt ut fysiskt gör att du kan hävda att du har använt det med stor försiktighet etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Är det nån som kan förklara för mig hur man bevisar att en vara har ett ursprungsfel? Om det blir fel på ett moderkort tex, hur ska man bevisa att detta berodde på undermåliga komponenter och inte ett handhavandefel?

Klassiska gällande moderkort är nog när tillverkarna använde sig av undermåliga kondensatorer som svällde och började läcka elektrolyt efter ett tag med div mystiska stabilitetsproblem. Det om något är ett ursprungsfel som klart gäller även om garantin har gått ut så där kan affären inte säga något alls i o m att det är ett känt fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Källa?

EU.

2002 mars nån gång så togs lagen om garanti (5år) bort från konsumentlagen.
Varför du har garanti nu är ENDAST för att tillverkarna samt branschorginisationen har gått in och löst det. MEN inte enl lag.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
EU.

2002 mars nån gång så togs lagen om garanti (5år) bort från konsumentlagen.
Varför du har garanti nu är ENDAST för att tillverkarna samt branschorginisationen har gått in och löst det. MEN inte enl lag.

Jo, precis, i dagsläget är garanti något som tillverkaren kan ge på frivillig basis. Det som folk ofta tolkar som garanti är reklamationsrätten, vilket är en helt annan sak och lagligt reglerad.

Vad jag förstod av ditt inlägg innan var det specifikt på vitvaror som det inte fanns garanti (vart det nu kom in i bilden).

Permalänk
Hedersmedlem

jo specifikt vitvaror. Otroligt skumm grejj det där.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer ihåg detta så väl då jag skulle köpa en micro precis under den perioden då man stod utan skydd av lagen. ska kolla om jag hittar lite fakta om det.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Lite roligt det där... off topic... Vitvaror har du 0månaders garanti på enl lag... intressant va

Nja det får du visa mig var i konsumentköplagen det nämns att vitvaror är undantagna ifrån 6-månaders regeln som är det som närmast kan liknas vid en lagenlig garanti där det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid leverans.

Sen att dom olika butikskedjorna ger garanti frivilligt är något helt annat än en reglerad sådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja det får du visa mig var i konsumentköplagen det nämns att vitvaror är undantagna ifrån 6-månaders regeln som är det som närmast kan liknas vid en lagenlig garanti där det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid leverans.

Sen att dom olika butikskedjorna ger garanti frivilligt är något helt annat än en reglerad sådan.

Sexmånadersregeln handlar enbart om bevisbördan och har egentligen ingenting med garanti att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
EU.

2002 mars nån gång så togs lagen om garanti (5år) bort från konsumentlagen.
Varför du har garanti nu är ENDAST för att tillverkarna samt branschorginisationen har gått in och löst det. MEN inte enl lag.

Ja, varför blandar du in vitvaror i det hela, jag reagerar precis som SantaClaus? Det har väl inget specifikt med vitvaror att göra utan är en allmän regel. Du får gärna återkomma med källa som visar att det finns en specialregel för vitvaror, för det har jag svårt att se.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
http://www.radron.se/templates/news____2308.asp

Tack för länken.

Det innebär ju bara att vitvaror nu har samma regler som alla andra varor. (Vitvaror verkade alltså ha en tvingande 2-årsgaranti förut)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Sexmånadersregeln handlar enbart om bevisbördan och har egentligen ingenting med garanti att göra.

Vet det och skrev också citat "kan liknas vid lagenlig garanti" iom att det blev vitvaror inblandade i diskussionen men antar att jag förenklade för mycket så att sammanhanget inte kom fram så ber om ursäkt för det iaf :p.