Permalänk
Medlem

dyndns, dynamisk IP, router?

Jag installerade ddclient, dyndns-programmen för Linux allltså, men jag har router, och servern har ett lokalt IP på 192.168.0.10, så den ändrade IP't till erikhk.mine.nu till 192.168.0.10 istället för det externa IP't 80.252.185.xxx... Jag har en inställning i routern där man kan skriva i dyndns-uppgifter, en rulllista innehållande dydns.org, dyndns.org(custom) och några till (kan inte kolla då servern är borttappad). Ett fält med host, ett med username, och ett med password, i host ska det stå erikhk.mine.nu eller? Och sen mina inloggningsuppgifter såklart.. För min ISPs DHCP-server har fått fnatt så jag får nytt IP varje dag oavsett om jag startar om nåt eller liknande, så jag vill gärna att den fixar detta automagiskt... (Routern är en DI-514 förresten) Någon som vet en snabb metod att hitta den igen förresten? Är ungefär bara 250 chanser att hitta den
EDIT: ni får ursäkta om jag skriver lite sär, är sjuk och yrar kanske lite

Permalänk

Du verkar inte helt pigg när du skrev detta, men vad jag förstår så är det väl bara att fylla i uppgifterna och låta routern sköta jobbet?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Du verkar inte helt pigg när du skrev detta, men vad jag förstår så är det väl bara att fylla i uppgifterna och låta routern sköta jobbet?

Joo, det är så det borde fungera, så jag stängde av ddclient när jag märkte att den gjorde fel... Men det fungerar inte att skriva i de där uppgifterna i routern.. ska mitt konto på dyndns.org vara något speciellt? (static, dynamic osv) Just nu är det inställt på dynamic..

Permalänk
Hedersmedlem

dyndns-klienten i min Di624 funkar också skit. eller inte alls rättare sagt.
Du kan ändra i ddclient.conf för att få det att hitta rätt ip,

use=web, web=checkip.dyndns.org/, web-skip='Current IP Address:'

istället för den metod du använder just nu.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
dyndns-klienten i min Di624 funkar också skit. eller inte alls rättare sagt.
Du kan ändra i ddclient.conf för att få det att hitta rätt ip,

use=web, web=checkip.dyndns.org/, web-skip='Current IP Address:'

istället för den metod du använder just nu.

tack! Måste bara hitta vilket IP den har bara Får prova hela IP-rangen nån dag Tyvärr har jag inga tillräckliga programmeringskunskaper för att kunna göra ett program som fixar detta
EDIT: just fan, kan sms:a farsan o fråga
EDIT2: nu är den uppe men var ändrar man uppdateringsfrekvensen? Den fanns inte i den config-filen... Vill helst inte ha en frekvens på 7 timmar =/ hellre typ 5 min..

Permalänk
Hedersmedlem

daemon=3600 # check every 300 seconds
borde finnas överst i den configfilen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
daemon=3600 # check every 300 seconds
borde finnas överst i den configfilen.

# Configuration file for ddclient generated by debconf # # /etc/ddclient.conf pid=/var/run/ddclient.pid protocol=dyndns2 use=web, web=checkip.dyndns.org/, web-skip='Current IP Address: ' server=members.dyndns.org login=erikhk password=****** erikhk.mine.nu

det är allt den innehåller, kan man lägga till daemon=3600 högst upp?

Permalänk
Hedersmedlem

Öhm, hur körs den nu, via cron?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Öhm, hur körs den nu, via cron?

hmm, det har jag faktiskt ingen aning om
vet inte ens vad cron är, sökte lite på google men fattade inte så mycket.. cron = motsats till daemon? Hur får jag reda på hur det körs?

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.google.com/search?hl=en&q=define%3Acron&btnG=Googl...

för hela systemet: /etc/crontab
för din användare: crontab -e

Men körs programmet automatiskt över huvud taget?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
http://www.google.com/search?hl=en&q=define%3Acron&btnG=Googl...

för hela systemet: /etc/crontab
för din användare: crontab -e

Men körs programmet automatiskt över huvud taget?

det jag gjorde var att jag apt-gettade ner ddclient, och sedan startade det som root, för att sedan stänga av det när jag märkte att den gjorde fel... Sen startade jag det som root igen... Och nu körs det på servern som jag nu tappat bort igen, på grund av IP-byte...

Permalänk
Medlem

Ett tips om ddclient strular är att använda ez-ipupdate. Det fungerar finfint för mig och är enkelt att confa. Iaf kommer jag vagt ihåg att det var enkelt att konfa då jag installerade det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
det jag gjorde var att jag apt-gettade ner ddclient, och sedan startade det som root, för att sedan stänga av det när jag märkte att den gjorde fel... Sen startade jag det som root igen... Och nu körs det på servern som jag nu tappat bort igen, på grund av IP-byte...

Du startade alltså med ddclient -daemon? annars körs den nog inte just nu.

Men lägg till det där jag sa och starta det igen..

Resten du behöver veta står här: http://ddclient.sourceforge.net/index.php?page=doc

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du startade alltså med ddclient -daemon? annars körs den nog inte just nu.

Men lägg till det där jag sa och starta det igen..

Resten du behöver veta står här: http://ddclient.sourceforge.net/index.php?page=doc

tack så jättemycket för ditt tålamod! Ska testa detta när jag får kontakt med den igen
EDIT: JAPP! Nu funkar det äntligen!