Permalänk
Medlem

Är detta BH-5 minnen? (bilder)

Jo, beställde 2 st Twinmos Speed Premium PC3200 BH-5 minnen, men när jag körde båda så dampade datorn, hängde sig, vart instabil osv..

Vad jag vet så ska det stå "BH-5" på minneskretsarna om det är bh5 minnen, vilket det inte gör på denna stickan.

Den andra som står bh-5 på som jag kör med nu funkar perfekt.

Komplett sa att jag skulle kolla så att dom inte körs i dual, vet inte ens hur man ändrar det i bios, tror inte man kan.

Men kan man veta att detta inte är BH-5 genom att bara titta på det? ska jag skicka tillbaka skiten?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

ok... var är bilderna?

EDIT på mina PC3500 sitter ett fett klistermärke typ som är silvrigt där det står twinmos speed premium med orange text.....

http://www.pcstats.com/articleimages/200502/twinmospc3200cl25...

och så här ser mitt ut http://www.akiba-pc.com/SP3500.jpg

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

råkade trycka "skapa tråd" fast jag inte skrivit klart, sorry.

bilden är där nu, jo båda minna minnen ser EXAKT likadana ut men det står inte BH-5 på den ena minnets kretsar:

Jämförelse:

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jupp det är bh-5 på den undre. 1A4T = BH5.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

reklamera det där, typ falsk marknadsföring ju!

Permalänk
Medlem

Den som är högst upp på http://img143.imageshack.us/my.php?image=dscn24653fd.jpg är inte BH-5 och inte heller den som är till höger på http://img143.imageshack.us/my.php?image=dscn24702oa.jpg . Reklamera den ena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Jupp det är bh-5 på den undre. 1A4T = BH5.

du menar övre bilden undre minnet?

undre bilden med minnet till höger är alltså INTE bh-5 ?

helt säkra? för det står väll bh5 på kretsarna på alla äkta bh5 minnen right?

ska reklamera det så fort jag kan.

vadå falsk marknadsföring

dom skicka väll helt enkelt fel ?

klantigt dock..verkar ha hänt fler..

Edit:
hur vet du att den som är högst upp på http://img143.imageshack.us/my.php?...dscn24702oa.jpg INTE är bh5? man ser ju inte vad som står på kretsarna?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
hur vet du att den som är högst upp på http://img143.imageshack.us/my.php?...dscn24702oa.jpg INTE är bh5? man ser ju inte vad som står på kretsarna? [/B]

Som sagt, 1A4T är synonymt för BH-5. På det övre minnet står det ett långt P/N-serienummer som slutar på "CADT". På det undre står det 1A4T på samma ställe, samtidigt som det andra serienumret på de olika minnena inte är lika varandra. Slutsats: övre=fake, undre=äkta.

Permalänk
Medlem

va väl inte så längesen de var uppe en exakt likadan tråd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vxl
Som sagt, 1A4T är synonymt för BH-5. På det övre minnet står det ett långt P/N-serienummer som slutar på "CADT". På det undre står det 1A4T på samma ställe, samtidigt som det andra serienumret på de olika minnena inte är lika varandra. Slutsats: övre=fake, undre=äkta.

aha nu ser jag, såg inte förut

okey bra, då ska jag reklamera det, tack så mkt!

Citat:

va väl inte så längesen de var uppe en exakt likadan tråd?

shhh! tyst nu.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

hmm... kanske var det som så att du var skaparen då med men fick inget tillfredställande svar och skapade en ny tråd?? ajjabajja

Permalänk
Medlem

Ett annat bra sätt att se om det är BH-5 är att kolla efter 2 stycken runda gropar som finns i mitten på alla BH-5-chip. ditt CADT minne har inte dessa medans 1A4T minnet har dessa.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

-1AADT ?, från twinmos egen webb sida?

Säljer twinmos SP minnen med/utan BH-5 krets i dags läget ?

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk

min kompis sitter med ett par sp minnen med dessa nr. är dom bh-5 stickor?
eller kan någon länka till någonstans där man kan kolla upp det själv?

DIMM1: M2G9JA8ATTFF081AA4
Serienummer C44D1B43h

DIMM2: M2G9JA8ATTFF081AA4
Serienummer CF4D1B47h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av http://forums.pcper.com/showthread.php?t=383470
TwinMOS:
3500 Speed Premium ( TMSP433 ) - New BH-UTT 1A4T
3200 256mb Speed Premium ( TMSP400 ) - CH-UTT AA4T and New BH-UTT 1A4T Link #1
3200 512mb Speed Premium ( TMSP400 ) - UTT AA4T and New BH-UTT 1A4T Link #1

[Edit] cykla_omkull: har du inte glömt ett T på slutet? annars vet jag inte, informationen över är de enda jag hittat

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk

€rik jovisst skulle det vara ett T på slutet (1AA4T).
varken cpu-z eller everest home edition visade T:et, så jag bad min kompis öppna burken och och kolla vad det stod på stickorna.

Permalänk
Medlem

komplett = idioter

Jag vet inte om du beställde dina från komplett men det gjorde jag. Jag fick precis samma som du, en av varje. Det var sista gången jag beställde därifrån. Varje gång har jag fått någon defekt/felaktig vara. T.o.m ersättingsvarorna har ibland varit defekta. Usch och fy. Dom kommer få ett arg telefonsamtal imorgon.

Permalänk
Medlem

Re: komplett = idioter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanka
Jag vet inte om du beställde dina från komplett men det gjorde jag. Jag fick precis samma som du, en av varje. Det var sista gången jag beställde därifrån. Varje gång har jag fått någon defekt/felaktig vara. T.o.m ersättingsvarorna har ibland varit defekta. Usch och fy. Dom kommer få ett arg telefonsamtal imorgon.

fy fan va jobbigt..

att du fick samma skit som jag..skumt

dom får sluta slarva helt enkelt!

mig har dom satt i nån jävla kö, ska väll få nått RMA nummer antar jag..men varan är ju inte trasig, bara fel minne.

Varför ska jag vänta för att dom skickar fel? orka dom idioterna..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Min brorsa har också fått CADT av komplett. Vilka nötter, skriver ut att det ska vara BH-5 och sedan skickar de nåt annat skit.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Hedersmedlem

Lugn nu... Speed Premium behöver inte vara BH-5 Det kan vara Ch-5.

Speedpremium är inte en garanti för att det just är Bh5

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Men om komplett skriver BH-5 ska man väll få BH-5 kretsar?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Om de skriver det ja. Men från Twinmos sida så är det inte en "stämpel" att det skall vara just BH5 om det står speed premium.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

det stod klart och tydligt på länken att det var BH-5 som de sålde.

de verkar dock ha tagit bort BH-5orna helt nu. kanske var dem i botten på deras låda som var sunkiga minnen?

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10529

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
det stod klart och tydligt på länken att det var BH-5 som de sålde.

de verkar dock ha tagit bort BH-5orna helt nu. kanske var dem i botten på deras låda som var sunkiga minnen?

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10529

Nejdå dom ligger under PC3500

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308282&cks=PRL

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

hehe, har ett par PC3200 SP och jag blev livrädd när jag inte hittade BH-5 på dem. Såg dock senare att det intre stog att det var BH-5 minnen https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309097

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk

Allvarligt, tror ni Komplett sitter och läser på kretsarna på varje modul de säljer?!?! Dom är ju märkta med både rätt sticker och dessutom lappen med modellnamnet är ju EXAKT samma. Jag tror felet sitter högre upp i kedjan. Har köpt HUNDRATALS prylar från komplett ALDRIG nått problem.

Angående BH-5: Det som står på kretsarna nu är nåt Twinmos själva tryckt dit(eller låtit Winbond göra det åt dem). Så nog kan det vara BH-5 i dom även om det står nåt annat på dem. Tryggast hade förstås varit om de använt Winbonds orginaltryck, så hade man kunnat vara 100% säker.
EDIT: Ganska säker iallafall. Finns säkert pirat-BH-5. Kanske är just vad detta är. Bh-5 försvann väl för längesen. Varför skulle en sunk-minnestillverkare från Taiwan plötsligt besitta ett lager?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

BH-5 slutade tillverkas i början av 2003 rent tekniskt (0.18µ), det är nya kretsar det vi kallar BH5 och det kallar vissa UTT-BH eller nya BH5 (0.175µ). Det är UTT som windond börjat tillverka igen istället för infineon som hade sämre överklockningsförmåga (och inte under namnet BH5). Har dom inte dom där 'två plupparna' så är det inte winbondkretsar. Sen vad twinmos trycker för text på kapslarna är en annan sak.

Dom hade väl helt enkelt inga winbondchip och satte dit chip som mötte specsen, kanske är det infineon som sagt, men jag har inte kollat upp vad det är. Det enda felet är väl att alla började kalla dom BH5 så att butikerna började lista med det i namnet, men tillverkare byter tillverkare av komponenterna så det är något helt normalt, komponenterna dom vill ha finns inte alltid att tillhanda. Butiken är väl inte att skylle för att twinmos inte kunde få några winbondkretsar till minnena. Det man kan göra är väl att lämna tillbaka minnet som inte är winbond, om man skulle få två olika och köpa ett winbond beg om det skulle vara viktigt, mycket mer kan man väl inte förvänta sig butiken att göra ifall winbondchippen skulle ha utgått, har dom inte det bör man väl kunna byta mot ett winbond så man får matchade chip, komplett brukar hjälpa till med sånt, sen får dom nog tänka på att ta bort det ur produktnamnet då dom inta kan garantera 1A4T chip.

Permalänk
Medlem

Visst är det sant att TwinMoss SP inte betyder UTT med automatik, men när de märker produkten med BH5 så förväntar man sig att åtminstone få winbondchipp.

Henry Rollins II: Nej, uppenbarligen läser inte komplett på kretsarna. Då skulle de ju inte skicka fel. På vilket sätt var det ett försvar av dem. På något sätt måste de såklart säkerställa att de skickar rätt procukt.

Jag tycker också att komplett för det mesta sköter sig bra och har inte några större klagomål. Alla gör fel ibland. Jag uppskattar verkligen att butiker upplyser om detaljer som exempelvis vad det är för chip på minnesmoduler. Jag tror att komplett kanske har åtgärdat problemet med just denna produkt nu också. Jag hjälpte en bekant att bygga ihop en dator för ett tag sedan och han hade fått rätt (1A4T).

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Avstängd

va e bh 5 minne?

Visa signatur

ja ja har lite dyssleksi:( men inte mit fel juuh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnarkarN^
va e bh 5 minne?

Minne som klockar bra.