Permalänk
Medlem

Val av telefoni?

Har för tillfället BBB ip - telefoni 0:- mån "Sällanringaren"
men den funkar dåligt.

så jag funderar på att byta bolag har funderat på bla ComHem 60:- mån abbonemang ring för 23öre min.
och Rix Telecom 75:- ringa gratis sverigesamtal.

Samt Universal vanlig hederlig telefoni 79:- mån och 53.50 för alltid allså 0:- min dock 40öre uppkopplingsavgift.

ringer för än ca 100-150:- mån i dagsläget kostar 1kr och 45öre i uppkopplingsavgift pga gratis abbonemang 0:- mån.

frågan är vilket som funkar bäst och är mest prisvärdast.

Comhem billigast att komma igång med 1:- och binda sig på 12mån 60:- mån + samtal då.

Universal 199:- startavgift de fixar abbonemanget
79 + 53.50 ringa gratis uppkopplingsavgift tillkommer.

Rix Telecom 75:- mån ringa obegränsat sverige och lokalsamtal.
723:- nånting i startavgift med porto och boxern.

Frågan är allså vilket som troligen funkar bäst av dem och vilket som troligen kommer att bli billigast utan att kompromissa på kvaliten. eller kom gärna med andra förslag.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Kolla här http://www.telepriskollen.se/Oversikt.aspx gällandes billigaste möjligast men kvaliten vet jag inget om då jag själv ska fixa teleabb som troligen blir Spray eftersom jag ska ha ett nytt abb och dom tar 850:- för ett sådant vilket är billigare än Telia iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla här http://www.telepriskollen.se/Oversikt.aspx gällandes billigaste möjligast men kvaliten vet jag inget om då jag själv ska fixa teleabb som troligen blir Spray eftersom jag ska ha ett nytt abb och dom tar 850:- för ett sådant vilket är billigare än Telia iaf.

Har kollat in där men då verkar Universal billigare 199:- för ett abbonemang och 79:- mån och lägger man på 53.50 får man ringa gratis sverigesamtal och lokalsamtal dock 40öres uppkopplingsavgift. Det är vanligt Telefoni som Spray. Fick erbjudande via Hyresgästföreningen gällde tills man är 26år.

Men som sagt mest fundersam på Rix Telecom dosan 595:- frakt 128:- och 75:- mån... dock är jag osäker på stabiliteten och ljudet speciellt om det är sämre än BBB-IP telefoni.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla här http://www.telepriskollen.se/Oversikt.aspx gällandes billigaste möjligast men kvaliten vet jag inget om då jag själv ska fixa teleabb som troligen blir Spray eftersom jag ska ha ett nytt abb och dom tar 850:- för ett sådant vilket är billigare än Telia iaf.

Har du inte fyllt 26år tar telia 250:-.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft Tele2`s ip-telefoni men har Rixtelecom`s ip-telefoni idag!

Tele2 hade jag i ca ett halvår
Rixtelecom har jag bara ringt ca 10 samtal med (pratar dock länge - nån timma)

I alla fall så hade jag hela tiden strul med eko hos tele2 (dvs personen jag pratade med kunde höra sig själv). Jag själv märkte inget, dock var det irriterade för den personen som jag pratade med, dessutom lyckades tele2 aldrig lösa problemet. Trots att dom bytade codec ett antal gånger. Dock så uppstod dessa eko enbart när jag använde en trådlös telefon (köpte en helt ny, då deras kundtjänst sa att ekona skulle antagligen försvinna med ett telefonbyte).
Med en vanlig sladd telefon så fungerade det bra.

Flyttade o tog telefondosan med mig, anslöt den till Rixtelecom o dom samtal jag har ringt tills nu har varit utan eko - har verkligen frågat dom jag har pratat med.

Dessutom låser Rix upp telefon dosan så att du kan pilla med den själv - "roligare".

När jag hade tele2 så hade jag bbb-lan, nu har jag telia adsl 8/1.

Så mina rekommendationer går helt klart till Rix (trots bara 10 samtal)

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
Jag har haft Tele2`s ip-telefoni men har Rixtelecom`s ip-telefoni idag!

Tele2 hade jag i ca ett halvår
Rixtelecom har jag bara ringt ca 10 samtal med (pratar dock länge - nån timma)

I alla fall så hade jag hela tiden strul med eko hos tele2 (dvs personen jag pratade med kunde höra sig själv). Jag själv märkte inget, dock var det irriterade för den personen som jag pratade med, dessutom lyckades tele2 aldrig lösa problemet. Trots att dom bytade codec ett antal gånger. Dock så uppstod dessa eko enbart när jag använde en trådlös telefon (köpte en helt ny, då deras kundtjänst sa att ekona skulle antagligen försvinna med ett telefonbyte).
Med en vanlig sladd telefon så fungerade det bra.

Flyttade o tog telefondosan med mig, anslöt den till Rixtelecom o dom samtal jag har ringt tills nu har varit utan eko - har verkligen frågat dom jag har pratat med.

Dessutom låser Rix upp telefon dosan så att du kan pilla med den själv - "roligare".

När jag hade tele2 så hade jag bbb-lan, nu har jag telia adsl 8/1.

Så mina rekommendationer går helt klart till Rix (trots bara 10 samtal)

Tackar tackar.
vilken av de dosorna ska man välja har jue BBB-LAN 10Mbit bör det funka med billigaste dosan 595:- VTA111 har själv en Router D-Link 604 som den borde kunna sitta bakom och köra NAT öppna portarna till Dosan?

eller ska man ha VRG121 för 695:- med inbyggd switch och koppla den före som jag har nu med Ciscoboxen från BBB? några säger att man ska ta VRG121 dosan vissa säger VTA111 och att det inte kommer funka med VRG121 dosan för är nått strul med BBB då.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle akta mig för IP-telefoni från annan leverantör än din bredbandsleverantör för då måste dina samtal gå via internet och en massa routrar så du kommer knappast fungera bättre än BBB telefoni.
Jag fattar inte varför du inte bara ber BBB skicka en Force box den är mycket bättre än Cisco boxen som är känd för att strula annars hade inte BBB slutat använda den till nya kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag skulle akta mig för IP-telefoni från annan leverantör än din bredbandsleverantör för då måste dina samtal gå via internet och en massa routrar så du kommer knappast fungera bättre än BBB telefoni.
Jag fattar inte varför du inte bara ber BBB skicka en Force box den är mycket bättre än Cisco boxen som är känd för att strula annars hade inte BBB slutat använda den till nya kunder.

Den nya Force boxen tillverkas i kina och ca 8 av 10 boxar får skrotas pga att det är fel på dem.

har inte Forceboxen en ínbyggd router och switch min kompis sådan box fick han utbytt 5ggr innan han fick en fungerande box.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Den nya Force boxen tillverkas i kina och ca 8 av 10 boxar får skrotas pga att det är fel på dem.

har inte Forceboxen en ínbyggd router och switch min kompis sådan box fick han utbytt 5ggr innan han fick en fungerande box.

Då måste jag haft tur med min Force box för den fungerar perfekt är det en XG6545p2 som din polare har? Det är inbyggd switch men ingen router men det är bara bra för jag använder egen router med m0n0wall. Har också hört att Cisco boxen strular om man har BBB digitaltv. Så här har jag kopplat mitt nätverk.

LAN -> Force telefonbox -> TV digitalbox/Router -> Datorer

Permalänk
Antielefant

Mmm, kan med en gång säga att anledningen att Belsebub(1) hade problem med eko är att BBB spärrar ett antal portar för bredbandstelefoni - det hade alltså med största sannolikhet funkat lika bra med Tele2 som Rix med Telia-linan.

Nåja. herakles har rätt, välj det alternativ ISPn har om du kan, oftast slipper man använda router dessutom eftersom man brukar undanta dem från IP-restriktioner etc.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har du inte fyllt 26år tar telia 250:-.

Nja det var några år sedan men tack iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Då måste jag haft tur med min Force box för den fungerar perfekt är det en XG6545p2 som din polare har? Det är inbyggd switch men ingen router men det är bara bra för jag använder egen router med m0n0wall. Har också hört att Cisco boxen strular om man har BBB digitaltv. Så här har jag kopplat mitt nätverk.

LAN -> Force telefonbox -> TV digitalbox/Router -> Datorer

jag har mitt kopplat
Lan - Cisco boxen - Router - dator .
Har jue ej digitalbox. Så att få den nya boxen skulle allså göra skillnad? För i sånt fall verkar jue det bäst och ha kvar "Sällanringaren" 0:- mån men 1.45:- i uppkopplingsavgift men ringer man som jag lite så tjänar man på det iaf.

så jag ska allså akta mig för att ta en annan ip-telefoni eller bredbandstelefoni från ett annat företag än ifrån det jag har bredbandet ifrån.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har BBB men har IP-telefoni från Rix.
Funkar super! Kör dock en egen växel.
Har en dosa från iMicro och en PAP2 från Linksys.
Den sistnämda är dock bäst enligt mig. Kan ta emot och skicka fax utan några som helst problem så kvalitén är det heller inga problem med. Har heller inga större problem med eko. Märker ingen skillnad om jag tankar samtidigt som jag pratar i telefon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja det var några år sedan men tack iaf!

http://telia.se/privat/sidtyp03.do?tabId=0&channelId=-76388

You just got served! Eller?

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Telia blir jue aningen dyrt 125:- mån + 50:- mån för Telia Alltid. eller iaf minst 125:- mån men klart då vet man jue som sagt att Telefonin funkar.

Men frågan är om det är värt för mig ringer inte så himla mycket.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F-Ray
http://telia.se/privat/sidtyp03.do?tabId=0&channelId=-76388

You just got served! Eller?

Redan ordnat via Spray som tar 850:- för att dra igång telabb + att jag sedan tar deras gratisabb på ADSL för jag väntar på att stadsnätet ska dras in och i början var det sagt Sep-Okt men nu är det Nov och det vet vi ju alla när det gäller IT att förseningar är mer legio än undantag.

Iofs så är det 12 mån bindnig på Spray Gratosabb ADSL men då man betalar för vad man förbrukar och det är högst 269:- sånär man sedan fått fiber så använder jag inte Spray ADSL sedan och då blir det 0:-/mån även om det är bindningstid och vad jag kunde se finns det inga förbehåll heller.

Köper ett billigt D-Link modem som jag lägger undan sedan då syrran har ADSL och om deras modem går sönder kan hon ju få mitt.

PS: Jag är >40 så nått ungdomsabb får jag nog inte

Permalänk
Medlem

Ok, men trådskaparen kanske är <26 så för han blir det kanske billigt

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag har BBB men har IP-telefoni från Rix.
Funkar super! Kör dock en egen växel.
Har en dosa från iMicro och en PAP2 från Linksys.
Den sistnämda är dock bäst enligt mig. Kan ta emot och skicka fax utan några som helst problem så kvalitén är det heller inga problem med. Har heller inga större problem med eko. Märker ingen skillnad om jag tankar samtidigt som jag pratar i telefon.

Jag provade Rix förra året och då var det inte alls bra ljud fast iofs använda jag adsl på den tiden verkar göra stor skillnad hur bra det fungerar. Jag installerade tom m0n0wall med traffikprioritering blev bättre men inte tillräckligt bra. Men nuförtiden får jag lika bra pris hos BBB telefoni så vad är egentligen fördelen med Rix?

Permalänk

Comhem telefoni = inte 100% pålitligt...dessutom kääs ljudkvalitet...men det är klart, det är lite billigare (och frivilligt).

SÅHÄR tror jag: om man chansar på lägre pris...och MÅNGA gör det på en gång...så orkar inte operatörens utrustning med belastningen och det går åt perkele. Vill man ha telefon 24/7 utan strul så är det Felia som gäller i a f.

IMHO förstås.

Permalänk
Medlem

jo man e 22. Men ringer inte så mycket så Telia känns lite dyrt. Brukar ligga på ca 50-120:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har Rix Telecoms Ip-telefoni och har inget negativt att säga om den iaf.

Kul med VTA111 som jag har att man kan logga in både som "admin" och "user" och ändra på lite allt möjligt... bland annat kör jag GSM codec som låter hyffsat men knappt kräver någon bandbredd alls.

Billigt är det också. 75kr/mån(jag har rix total för 410kr) och gratis samtal, inte ens en uppkopplingsavgift så man spar in lite om man ringer många samtal.

VTA111 ska man också kunna ta med sig utomlands och ringa gratis hem då den inte är spärrad till någon viss IP adress om jag fattat rätt. De kanske har ändrat på det nu dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag provade Rix förra året och då var det inte alls bra ljud fast iofs använda jag adsl på den tiden verkar göra stor skillnad hur bra det fungerar. Jag installerade tom m0n0wall med traffikprioritering blev bättre men inte tillräckligt bra. Men nuförtiden får jag lika bra pris hos BBB telefoni så vad är egentligen fördelen med Rix?

Vad som är fördelen med rix?
Ja, för mig är fördelen att jag inte hittat några nackdelar.

Det kan dock ta tid att komma fram till kundtjänst ibland men då fungerar deras forum utmärkt.

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på Rix är spärrar för utlandsamtal mobilsamtal, samt betalsamtal kostnadsfritt ?
vad kostar hemligt nummer? hmm kanske jag dock borde fråga Rix om men tänkte om nån hade det här.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag är toknöjd med Rix... bra kvalle och små räkningar

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mmm, kan med en gång säga att anledningen att Belsebub(1) hade problem med eko är att BBB spärrar ett antal portar för bredbandstelefoni - det hade alltså med största sannolikhet funkat lika bra med Tele2 som Rix med Telia-linan.

Nåja. herakles har rätt, välj det alternativ ISPn har om du kan, oftast slipper man använda router dessutom eftersom man brukar undanta dem från IP-restriktioner etc.

Du såg inte att jag skrev att problemet med eko bara uppstog med en trådlös telefon?

ps! Skriver ner betyget på rix då det strular - kan inte ringa till vissa o en hel del "down tid"

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Har ännu ej byt och sitter fortfarande och tvekar ingen lust att lägga 723:- och sen så strular Rix.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Har ännu ej byt och sitter fortfarande och tvekar ingen lust att lägga 723:- och sen så strular Rix.

Om du lånar din kompis Force box och kollar om det blir bättre ljud du verkar ju inte testat detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Har ännu ej byt och sitter fortfarande och tvekar ingen lust att lägga 723:- och sen så strular Rix.

Rix har aldrig strulat för mig. Har två bredbandstelefoniabb. hos dem nu. Skaffade ett till här om dagen då allt fungerat felfritt.

Om du inte är beredd att testa tjänsten för att den "kan strula" så blir det svårt att testa något alls. IP-telefoni är inte 100%ig.
Har du kollat upp om du har ångerrätt osv?

Ett tips är att skaffa abbonemanget utan dosa först för att sedan testa via datorn att allt fungerar som det ska.
Det går att beställa en dosa i efterhand av rix.

Eko som förekommer ofta med trådlös telefon men detta är eftersom det blir ytterligare fördröjning mellan den trådlösa telefonens basstation samt telefonen. Nu har jag två trådlösa till mitt rix och uppfattar det inte speciellt störande. Oftast är det inget eko alls.

Har märkt att ljudet blir väldigt konstigt ibland med dosan som rix säljer: VTA111. Låter som en robot som håller på att få slut på batteri ibland.. typ. Dock så har jag även en Linksys PAP2 och den fungerar helt perfekt.

Permalänk
Medlem

har inte testat min polares box. men kanske ska ta o göra det.

hmm så man kan beställa rix men utan dosa men hur ska jag då få det att funka utan dosa?`nått program som man har i datorn via rix.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
har inte testat min polares box. men kanske ska ta o göra det.

hmm så man kan beställa rix men utan dosa men hur ska jag då få det att funka utan dosa?`nått program som man har i datorn via rix.

Precis. X-lite som är gratis funkar aldeles utmärkt.