Får inte igång X på den nya datorn...

Permalänk
Medlem

Får inte igång X på den nya datorn...

Fick en ny dator för ett par veckor sedan, och tänkte att jag kanske kunde stå ut med att endast köra Windows XP på den, för att slippe dualboot med den.

Men nej, jag stog inte ut. Laddade ner den senaste versionen av Ubuntu för 64-processorn jag har, och försökte boota upp det.

Får något fel som ser ut ungefär såhär när X ska startas:

Log file: "var/log/Xorg.0.log" using config file: "etc/11/Xorg.cofig skipping usr/X11R6 lib/moduals/ extentions/LibGLcore.a:M_debug_clip.0." No sybols found "" "" "" "" _norm.0 No Symols found "" "" "" "" _Xform.0": No sybols found EE NV(0):No valid modes found EE Screens(s)found but none of them have a usable configuration Fatal Server Error: No screens found.

Jag är 100% säker på att det har med mitt grafikkort att göra, har ett Radeon X850XT. Jag vet att linux och ati inte går hand i hand, men det skall ändå fungera.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Hur ser din xorg.conf ut och din loggfil?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Har ingen vidare lust att sitta med laptopen och skriva ner allt som står på skärmen, loggfilen får typ +300 rader när jag ska boota.

Har hört att det ska gå att ändra drivrutinerna som skall användas med något kommando. Vad är det för något?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

kör "xorgconfig" som root och svara på frågorna så genererar du en ny xorg.conf som förhoppningsvis fungerar,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ubuntu kan du skriva "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" i en terminal så får du ännu enklare frågor. Det är det rekomenderade sättet att fixa det i ubuntu.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

det har varit en hel massa strul med just X i senaste Ubuntu. Både jag och många jag har pratat med har haft strul.

Permalänk
Medlem

No shit att det har strulat med X ..
Det får dem fan skärpa sig med.

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk

Re: Får inte igång X på den nya datorn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5

EE NV(0):No valid modes found

Kan det vara så att du försöker köra ditt Radeon-kort med nv-drivrutinerna (nvidia-oss-drivrutinerna)?

Permalänk
Medlem

Klistrar in mitt inlägg jag precis skrev på ubuntuforums.com:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tartin
I just wanted to try Ubuntu on my new computer, so I booted up the Live-CD for AMD64 but it won't start the X server.

It sais my monitor ain't configurated or something, so I tryed "sudo xorgconfig" to access the setup and use some other drivers for my videocard.

At Sudo xorgconfig, first it askes me about my Mouse. Since I have a Logitech MX500, I select the Microsoft Compatible setup for it.

Then, It asks me about my keyboard, and I enter my keyboard model with USB. This works fine I think.

After that, it askes me about my monitor. I've got a brand new ViewSonic VP191s so I choose 31.5 - 64.3; Monitors that can do 1280x1024 @ 60 Hz

After configurating my monitor, it wants me to select a videodriver. I've got a ATI Radeon X850XT 256mb so I select the Radeon drivers.

Then, I save my xorg.conf.

Everything seems fine, I've configurated the xorg.conf to my system now.

But... "startx" <screen fades to black for a moment>

(==) Log file "/var/log/Xorg.0.log", Time: Wed Jul 13 18:44:10 2005 (==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf" (WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:1) found Skipping "/usr/X11R6/lib/modules/libfb.a:fbmmx.o": No symbols found (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse No such file or directory. (EE) Mouse1: cannot open input device (EE) PreInit failed for input device "Mouse1" No core pointer Fatal server error: failed to initialize core devices [yadayada contact X.Org team at http://wiki.X.org] XIO: Fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining. ubuntu@c-7fd7e055:~$ _

My system is: AMD Athlon64 4000+, 1,5GB RAM, Radeon X850XT, 2x 400 gb harddisks (not relevant due to live-cd), MX500 (USB) mouse, Logitech Keyboard (seems to work fine to config the keyboard).

I've tryed with the Live-DVD for A64, the Live-CD for A64 and the Live-CD for x86. Getting the same error on all of them.

Please tell me if I forgot to add anything.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

x kan inte hitta din mus,

ändra din musenhet i xorg.conf , ubuntu kör nog med udev så prova med "/dev/input/mice" ,

edit: såhär ska det se ut,

Section "InputDevice" # Identifier and driver Identifier "Mouse1" Driver "mouse" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "ZAxisMapping" "4 5"

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Re: Re: Får inte igång X på den nya datorn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Kan det vara så att du försöker köra ditt Radeon-kort med nv-drivrutinerna (nvidia-oss-drivrutinerna)?

...eller som jag, försöke installera ATI-drivisar till ett Radeon 7000 PCI *urk*.

Ska testa "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" i eftermiddag och se om jag kan återställa X.

Edit: fungerade perfekt!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Jag måste tacka för den här tråden då den sparade mig både tid och en massa skrivande på forumet.

Jag har just installerat Gentoo och fick, precis som du, ett felmeddelande om att /dev/mouse inte kunde hittas. Att ändra till /dev/input/mice löste problemet.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!