Permalänk
Medlem

FreeBSD eller annan BSD och PF

Hej.

Någon som kan hjälpa mig en guide hur man installerar FreeBSD eller anan BSD och sätter upp pf?

Just nu kör jag monowall men vill börja lära mig FreBSD och pf, har för mig att det fanns nån guide tidigare men kommer itne ihåg vad den hette eller om det ens var någon.

Min Hårdvara är: P3 500, 256Mb Ram, 8Gb HD

Mvh Dax

PS

Jo jag vet att antagligen finns det miljoner av dessa frågor.

DS

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Permalänk

Handboken till pf finns ju på openbsd.org.

Permalänk
Hedersmedlem

OpenBSD + PF =

Orka köra PF på någon annan *BSD när man kan leka det native i OpenBSD.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
OpenBSD + PF =

Orka köra PF på någon annan *BSD när man kan leka det native i OpenBSD.

WORD !

Visa signatur

Rök en LakritsPipa

Permalänk

Vad är PF?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
Vad är PF?

paket filter eller nåt :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
OpenBSD + PF =

Orka köra PF på någon annan *BSD när man kan leka det native i OpenBSD.

FreeBSD har andra fördelar mot OpenBSD, man kanske vill dra nytta av dem och samtidigt köra PF.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
FreeBSD har andra fördelar mot OpenBSD, man kanske vill dra nytta av dem och samtidigt köra PF.

Alla tycker olika, själv föredrar jag OpenBSD långt över NetBSD och FreeBSD (ja, FreeBSD hamnar sist på min lista).

PF = Packet Filter.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jo men jag menade bara att man kanske vill använda sin dator till annat än att routa med

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geting
paket filter eller nåt :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
PF = Packet Filter.

Ok, tack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Jo men jag menade bara att man kanske vill använda sin dator till annat än att routa med

OpenBSD fungerar fint på WS, skulle köra det på laptopen om bara de kunde fixa den buggande an-drivrutinen (fungerar inte för Mini-PCI). =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Låtom oss påbörja ett tröttsamt och evigt mitt-elit-OS-piskar-ditt-skräp-OS-flamewar!
FreeBSD är bättre än OpenBSD för att... du är tjock och din morsa knaprar roppar.

Här finns f.ö. hjälp för trådskaparen: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/fir...

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Låtom oss påbörja ett tröttsamt och evigt mitt-elit-OS-piskar-ditt-skräp-OS-flamewar!
FreeBSD är bättre än OpenBSD för att... du är tjock och din morsa knaprar roppar.

Hehe.

Som sagt, var och en gillar olika saker. Jag föredrar OpenBSD framför NetBSD och FreeBSD, men helst kör jag MacOS X (eller BeOS om det hade fortsatt utvecklas). Men det finns de som föredrar NetBSD eller FreeBSD framför allt annat så.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hmm då kanske jag ska köra med OpenBSD istället. SKa testa lite och se om det fungerar som det ska.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Re: FreeBSD eller annan BSD och PF

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Hej.

Någon som kan hjälpa mig en guide hur man installerar FreeBSD eller anan BSD och sätter upp pf?

Just nu kör jag monowall men vill börja lära mig FreBSD och pf, har för mig att det fanns nån guide tidigare men kommer itne ihåg vad den hette eller om det ens var någon.

Min Hårdvara är: P3 500, 256Mb Ram, 8Gb HD

Mvh Dax

PS

Jo jag vet att antagligen finns det miljoner av dessa frågor.

DS

Då är det FreeBSD du söker. Om du tröttnar på PF så finns dessutom både ipfw och ipfilter att tillgå istället.

Själv föredrar jag FreeBSD, NetBSD och OpenBSD, i den ordningen. Framförallt avskyr jag OpenBSD eftersom utvecklarna tydligen är gravt inavlade och helt saknar förmågan att kommunicera med andra människor. Med vissa undantag då, som alltid.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Föredrar FreeBSD med. Håller med Kent-Mustafa lite för den delen med, OpenBSD folk är märkliga..

Permalänk
Medlem

www.openbsd.nu finns det en svenska installationsguide för OpenBSD om du var intresserad av det.

http://www.openbsd.nu/installguide.php

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dax, du blir helt enkelt tvungen att testa de olika alternativen för att bilda dig en egen uppfattning. Oavsett vad du väljer så är en god bok att rekommendera, ex Absolute BSD/OpenBSD.

Btw, folk från Ystad är märkliga...