TILL ADMIN! Förslag om kassa företag

Permalänk

TILL ADMIN! Förslag om kassa företag

Hejsan!

Lägesrapport: Sen i mars har inte i-paradiset följt någon rekommendation från ARN. Antagligen gör de inte heller det mot min anmälan.... jag har alltså förlorat 2000:- på detta skitföretag, och jag är inte ensam

Vi på sweklockers är mäktiga tillsammans, och vi utgör en stor del av den köpande massa ungdomar (och ungdomliga äldre). Gillar inte vi ett företag kommer det att märkas för dem.

Jag är alltså mycket skeptisk till att jag kommer att få några pengar tillbaka, och oavsett om jag får det eller inte så har flera innan mig inte fått en spänn!

Jag föreslår följande: En admin ser över våra klagomål på olika företag, och kan tex ringa till ARN och kolla hur företaget skött sig. Har det till exempel följt ARNs beslut i olika frågor så torde företaget vara seriöst och inriktat på att hjälpa sina kunder och vara tillmötesgående. Följer inte företaget rekommendationerna (itparadiset) svartlistas företaget på swec, tex i en klistrad lista inne på köpguiden. På så sätt kan fler slippa dåliga företag, och vi sätter pressen på företagen att skärpa sig.

Jag har som sagt antagligen inga pengar att vänta så för min del är det troligtvis kört. Nu tänker jag istället på andra som kanske kan hamna i samma hjälplösa sits. Jag har ju inte råd att dra detta till tingsrätt, vilket vore nästa steg för min del

Snälla admin, tänk över och diskutera detta! Det är för allas skull!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk

Är ingen admin men vill kommentera ändå.

En lovvärd tanke som dock låter omöjlig. I bara Konsument-Butiksguiden finns över 83 000 inlägg i över 8 000 trådar.
Bara tråden om Datorhandel har i skrivande stund 105 inlägg. En del för, de flesta emot.

Kan inte begära att någon ska gå igenom alla dessa inlägg, väga för och nackdelar i de olika inläggen, bestämma vad som är "sanningen" och till slut kontakta ARN.
Låter som en orimlig börda.

Bättre då att man som konsument är noggrannare vid köp från företag som man inte känner till. Själv brukar jag alltid kolla bland annat följande sidor och bilda mig en egen uppfattning om företaget.

http://www.svartalistan.com/
http://www.radron.se/templates/blacklist____1936.asp
http://www.cint.se/Sweden/asp20/index2.asp

och sist men inte minst. Sweclockers eget forum.

Så vad jag vill säga är, kolla alltid, alltid, alltid upp ett företag innan köp.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Pricerunner.se - Svarta Listan

http://se.pricerunner.com/svartalistan.html

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Det är ett bra förslag, om än tidskrävande. I sann demokratisk anda kan vi väl säga att den som kommer med förslaget också ansvarar för dess genomförande

Permalänk
Medlem

Bra förslag. men ett pm till en moderator hade passat bättre imo

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Det är ett jävligt bra förslag, men jag gissar att Moderatorerna inte vill göra sånt, på grund av en massa löjliga anledningar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

En av dessa "löjliga anledningar" kan ju vara att moderatorerna oftast inte får något för att de är moderatorer, annat än makten över forum-användarna.

Forumtomte #1: "Vill du jobba gratis med något oerhört tidsödande och i slutändan rätt meningslöst?"
Moderator #1: "Nej, jag kommer ju inte få betalt för det."
Forumtomte #2: "Dålig stil! Skäms! Fy! Vem bryr sig om pengar? Gör det för oss klantarslen som inte orkar ta reda på saker och ting innan vi handlar från suspekta datorföretag!"

osv osv...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Intressant att detta väcker debatt iallafall....det är ju meningen. Om det sedan leder till en länklista, tex svarta listan eller så spelar ingen roll. Jag vill bara få till en klistrad lapp där det står köpråd, och svartlistade firmor så att man snabbt o enkelt kan kolla vad man ska tänka på. Vi skulle nog bespara oss många onödiga trådar också.

Forma detta som ni vill...finns säkert ett bättre sätt...bara vi gör nåt tillsammans!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Re: TILL ADMIN! Förslag om kassa företag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Hejsan!

Lägesrapport: Sen i mars har inte i-paradiset följt någon rekommendation från ARN. Antagligen gör de inte heller det mot min anmälan.... jag har alltså förlorat 2000:- på detta skitföretag, och jag är inte ensam

Vi på sweklockers är mäktiga tillsammans, och vi utgör en stor del av den köpande massa ungdomar (och ungdomliga äldre). Gillar inte vi ett företag kommer det att märkas för dem.

Jag är alltså mycket skeptisk till att jag kommer att få några pengar tillbaka, och oavsett om jag får det eller inte så har flera innan mig inte fått en spänn!

Jag föreslår följande: En admin ser över våra klagomål på olika företag, och kan tex ringa till ARN och kolla hur företaget skött sig. Har det till exempel följt ARNs beslut i olika frågor så torde företaget vara seriöst och inriktat på att hjälpa sina kunder och vara tillmötesgående. Följer inte företaget rekommendationerna (itparadiset) svartlistas företaget på swec, tex i en klistrad lista inne på köpguiden. På så sätt kan fler slippa dåliga företag, och vi sätter pressen på företagen att skärpa sig.

Jag har som sagt antagligen inga pengar att vänta så för min del är det troligtvis kört. Nu tänker jag istället på andra som kanske kan hamna i samma hjälplösa sits. Jag har ju inte råd att dra detta till tingsrätt, vilket vore nästa steg för min del

Snälla admin, tänk över och diskutera detta! Det är för allas skull!!

Småmål kanske? Men om man läser detta så blir man nog avskräckt så bättre att svälja förtreten kanske när det är relativt lite pengar som i ditt fall även om det naturligtvis inte känns bra att känna sig lurad.

I övrigt håller jag med om vad som sagts och att man bl.a kollar upp vad det är för företag som man tänker göra affärer med mm.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: TILL ADMIN! Förslag om kassa företag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Hejsan!

Lägesrapport: Sen i mars har inte i-paradiset följt någon rekommendation från ARN. Antagligen gör de inte heller det mot min anmälan.... jag har alltså förlorat 2000:- på detta skitföretag, och jag är inte ensam

Vi på sweklockers är mäktiga tillsammans, och vi utgör en stor del av den köpande massa ungdomar (och ungdomliga äldre). Gillar inte vi ett företag kommer det att märkas för dem.

Jag är alltså mycket skeptisk till att jag kommer att få några pengar tillbaka, och oavsett om jag får det eller inte så har flera innan mig inte fått en spänn!

Jag föreslår följande: En admin ser över våra klagomål på olika företag, och kan tex ringa till ARN och kolla hur företaget skött sig. Har det till exempel följt ARNs beslut i olika frågor så torde företaget vara seriöst och inriktat på att hjälpa sina kunder och vara tillmötesgående. Följer inte företaget rekommendationerna (itparadiset) svartlistas företaget på swec, tex i en klistrad lista inne på köpguiden. På så sätt kan fler slippa dåliga företag, och vi sätter pressen på företagen att skärpa sig.

Jag har som sagt antagligen inga pengar att vänta så för min del är det troligtvis kört. Nu tänker jag istället på andra som kanske kan hamna i samma hjälplösa sits. Jag har ju inte råd att dra detta till tingsrätt, vilket vore nästa steg för min del

Snälla admin, tänk över och diskutera detta! Det är för allas skull!!

Grattis du signa precis upp sigsjälv som frivillig bara starta en tråd o hoppas på den blir klistrad, sen kan du hålla på och updatera den
Ideen är bra men vem skall göra allt jobb, du? Sweclockers forumet utgörs ju av folk som spenderar sin fritid för att skriva här. Så är du frivillig?

Om du sökt på forumet innan du handlade så hade du inset dom var lite skumma:
http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...

En ny "FAQ- Köparens Guide" är ju på G eller hur mister J.....
En tanke är ju att starta en Officiell tråd om varje butik, fast folk brukar ju gilla o starta nya trådar, så den officiella tråden skulle snart vara värdelös. Sökfunktionen fungerar ju annars.

Under information > frågor?
Du har en fråga, ett förslag eller synpunkter om forumet:

1. Läs först vanliga förekommande frågor om forumet. Dessa finner du genom att klicka här.
2. Kontakta vår forummoderator Thomas Tillenius (castor@sweclockers.com).

bara o mejla nu eller starta din tråd som du updaterar med jämna mellanrum.

Permalänk

Jag har aldrig påstått att jag har tid eller kunskap att sköta tråden. Vad jag är ute efter är följande:

Söker man på datorbutiken.com hittar man många missnöjda och många nöjda. Det betyder inte automatiskt att butiken är jättebra/jättedålig. Därför tycker jag att det helt enkelt vore bra om man listade de vanligaste butikerna, samt om swec. rekommenderar dem.

tex itparadiset. Många är säkert nöjda med servicen som var förut. Men har man 16 anmälningar hos ARN är företaget inte bra, speciellt itne som de har slutat följa ARNs rekommenderade utgång på tvisterna.
Ta nu datorbutiken istället. Många nöjda, en del missnöjda. Säkerligen en del anmälningar även där, men här kan jag nog nästan garantera att de lyssnar på ARNs utslag och rättar sig därefter.

Hoppas ni förstår skillnaden....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna tänka mig, märk att jag säger tänka mig, att sköta om en sådan tråd. brukar ändå inte ha så mycke att göra oftast

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Bra att diskution väcks. Tanken är alltså att man snabbt skall kunna se hur företagen skött sig. Kanske också lista personer här på sweklockers som varit med om positiva/negativa saker så man kan ställa frågor via PM.

Får vi upp medvetenheten för de dåliga affärerna kommer de inte ha råd att finnas kvar!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Re: Re: TILL ADMIN! Förslag om kassa företag

Finns inte många om ens någon som har fått rätt i p-bot eller trafikförsäkringsfrågor
men däremot hantverkarna - så referensen visar 2 tydliga saker
mot pbolag och f-bolag är det meningslöst att tvista - men har snickaren slagit i en spik - fel - ta upp det me denne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Småmål kanske? Men om man läser detta så blir man nog avskräckt så bättre att svälja förtreten kanske när det är relativt lite pengar som i ditt fall även om det naturligtvis inte känns bra att känna sig lurad.

I övrigt håller jag med om vad som sagts och att man bl.a kollar upp vad det är för företag som man tänker göra affärer med mm.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: TILL ADMIN! Förslag om kassa företag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Finns inte många om ens någon som har fått rätt i p-bot eller trafikförsäkringsfrågor
men däremot hantverkarna - så referensen visar 2 tydliga saker
mot pbolag och f-bolag är det meningslöst att tvista - men har snickaren slagit i en spik - fel - ta upp det me denne

Läste om en kille som fick rätt mot ett p-bolag men så var han också utbildad jurist så då kunde han säkerligen lagboken utantill. M a o ska man gå i småmål så bör man kanske prata med jurist eller försöka förlika.

Permalänk

Mot just köp finns ju ARN som består av jurister och kunniga människor. Deras tjänster är gratis men tyvärr inte juridiskt bindande. Dock är det rätt dålig reklam att gå emot ARNs beslut för ett företag. ARN är väl den vanliga människans bästa chans mot företagen....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Mot just köp finns ju ARN som består av jurister och kunniga människor. Deras tjänster är gratis men tyvärr inte juridiskt bindande. Dock är det rätt dålig reklam att gå emot ARNs beslut för ett företag. ARN är väl den vanliga människans bästa chans mot företagen....

Men går man vidare till domstol väger ARN:s beslut tugnt.

Permalänk

Problemet är väl att alla inte har råd eller tid att gå till domstol...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Råd att gå till domstol? mja, 500 spänn har nog de flesta råd med.

Frågan dom bör ställa sig är väl istället "har jag råd att strunta i bra leverantörer"

I det långa loppet tjänar man på det...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem

Maila gärna sådana här förslag till mig istället. Chansen att jag ser en tråd i forumet är inte allt för stor. Nu fick jag ett tips via mail...

Jag har noterat kommentarerna i tråden nu i alla fall. Vi har ett par idéer angående detta, men det är långt kvar till något beslut.

*Tråd låst*

Visa signatur