Ångerrätt - Bärbar, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt - Bärbar, vad gäller?

Vilka rättigheter har man som kund om man inte är nöjd med produkten och vill returnera den?, i det här fallet en bärbar dator.

Gäller distansförsäljningslagen även för datorer, stationära såsom bärbara.

Datorn är en Asus A6U och det är bara datorn som jag har använt och recovery skivan. Allt annat står orörd.

Permalänk
Medlem

Har du köpt varan på distans så är det distansavtalslagen som gäller och den ger dig rätt att ångra ett köp inom 14 dgr även om varan har använts om du har behövt göra det för att kunna utröna varans egenskaper mm.

Men ta kontakt med köpstället och vägrar dom så ta kontakt med din konsumentvägledare i den kommun du bor i för vidare rådgivning.

Permalänk
Hedersmedlem

Som olirc säger, ta kontakt med inköpsstället.

Vissa säger Javisst och tar tillbaka den utan problem, andra debiterar kanske en femhundring medan den tredje totalvägrar.

Iom. att den är använd är det troligtvis skäligt att ta ut en s.k återställningsavgift då de måste lägga ner mertid på att se att produkt är i originalskick även mjukvarumässigt.

Permalänk
Medlem

Har skickat 3 mail på 4 dar utan svar, man kan ju undra om Webhallen nonchalerar en som kund...

Få ringa dit imon när jag kommer hem.

Ang. ångerrätten så tror jag inte att dem tar emot datorn, ty serienumret till recovery-skivan är bruten men man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo

Ang. ångerrätten så tror jag inte att dem tar emot datorn, ty serienumret till recovery-skivan är bruten men man kan ju hoppas.

Då kan man ju tänka sig att du får betala vad en licens kostar för XP iom att du har brutit förseglad mjukvara nu men det är tveksamt.

Permalänk
Medlem

Re: Ångerrätt - Bärbar, vad gäller?

Om du använt recovery skivan och registrerat operativsystemet så är det kört, du kan inte ångra köpet med hänvisning till Distansavtalslagen då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Vilka rättigheter har man som kund om man inte är nöjd med produkten och vill returnera den?, i det här fallet en bärbar dator.

Gäller distansförsäljningslagen även för datorer, stationära såsom bärbara.

Datorn är en Asus A6U och det är bara datorn som jag har använt och recovery skivan. Allt annat står orörd.