Radeon X1800 prestanda

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1800 prestanda

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X1800 prestanda</b></font> <small class="small">tisdag 13 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.vr-zone.com/" target="_blank">VR-Zone</a> har fått tag på preliminära prestandatestresultat för några grafikkort i Radeon X1800-serien. Radeon X1800 XT kommer att få ungefär 8600 i 3dMark05 med en FX-55 vilket är 1000 mer än för Nvidia 7800 GTX. Radeon X1800 XL kommer att vara något snabbare än Radeon X850 XT PE. VR-Zone skriver även att ett R520 med 32 pipelines kommer att lanseras ungefär samtidigt som R580 eftersom de nuvarande kretsarna med så många pipelines inte klarar av tillräckligt höga klockfrekvenser. Förhoppningsvis kommer dessa grafikkort inte vara allt för dyra heller.
<br />
<br />Läs mer på VR-Zone <a href="http://www.vr-zone.com/?i=2667&s=1" target="_blank">här</a> och <a href="http://www.vr-zone.com/?i=2679&s=1" target="_blank">här</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härlig nu kommer nog priserna "rasa" på de lite äldre korten

Permalänk
Medlem

wiiie, skönt att jag inte spelar spel

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja påstå att det är ett missöde för ATI attde inte kan prestera bättre

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Ska bli intresant att se gämförelser mellan R520/X1800 XL och X800XT eftersom dom har samma spec's för då kan man se hur mycket bättre den nya arkitekturen är.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Undrar ifall det finns mycket utrymme för överklockning när frekvenserna är så höga från fabrik. Kort som har höga frekvenser brukar ju klocka dåligt...

Permalänk
Medlem

n1

Visa signatur

San Diego 3700+ | GA-K8NXP-SLI | Gainward 7800GT | TWINX1024-3200C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
jag skulle vilja påstå att det är ett missöde för ATI attde inte kan prestera bättre

Om uppgifterna stämmer presterar ju ATI kortet bättre än Nvidias high-end kort, eller har jag missat något?

Dock kan man tala om ATI´s urusla kompetens att leverera kort till allmänheten. jag har fått känslan av att de snackar mycket men handlar lite.

Om man tex ta deras val att lansera mid-range kort nu som ska tävla med 6600Gt är rent av patetiskt. Varför ska folk som redan köpt 6600GT kort byta till ATI då dessa prestera snarlikt. Visst kan man försöka sälja korten till folk som inte har handlat något, men de flesta som var intresserade av att uppgradera har ju gjort det redan med denna generationens utbud.

ATI lanserar kort sent....alldeles för sent.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

ingen som läst någonting om dom bara kommer som pci-e, eller om dom är så gulliga att dom släpper en agp version oxå.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

hmm, skulle inte tro det.. jag har väntat över 1 ½ på nytt grafikkort... väntar bara tills det blir nya bra priser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Om man tex ta deras val att lansera mid-range kort nu som ska tävla med 6600Gt är rent av patetiskt. Varför ska folk som redan köpt 6600GT kort byta till ATI då dessa prestera snarlikt. Visst kan man försöka sälja korten till folk som inte har handlat något, men de flesta som var intresserade av att uppgradera har ju gjort det redan med denna generationens utbud.

Villket midrange kort? Och är inte 6600GT förra generationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Om uppgifterna stämmer presterar ju ATI kortet bättre än Nvidias high-end kort, eller har jag missat något?

Dock kan man tala om ATI´s urusla kompetens att leverera kort till allmänheten. jag har fått känslan av att de snackar mycket men handlar lite.

Om man tex ta deras val att lansera mid-range kort nu som ska tävla med 6600Gt är rent av patetiskt. Varför ska folk som redan köpt 6600GT kort byta till ATI då dessa prestera snarlikt. Visst kan man försöka sälja korten till folk som inte har handlat något, men de flesta som var intresserade av att uppgradera har ju gjort det redan med denna generationens utbud.

ATI lanserar kort sent....alldeles för sent.

ATI snackar inte och gör inget.

Eftersom ATI lanserar så sent så förväntar man sig bättre resultat.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Som sagt...jag kör oklockat å får 8555p i 3dmark05... Inte direkt nått imponeramde alls att x1800xt får 8600p.
Fattar inte, GTX kommer alltid fabriksklockat ,så varför jämföra med nvidias referensklockningar hela tiden?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Hmm.. det varkar ju nästan inte värt att uppgradera egentligen, eftersom jag redan får 6000p i 3DMark, vilket inte är så pjåkigt endå.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Riktigt uruselt, värre än vad jag hade förväntat mig...och dessa "poäng" är inte ens säkert att dom stämmer, om man inte ska lita på deras ord. Hursomhelst så är det ju ändå riktigt dåligt. Sen lär man väl få betala fruktansvärt mycket för deras kort, då deras "gamla" kort kostar mer än vissa 7800...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Ganska kul att höra så många som säger att det inte är så bra. Det verkar ju (notera VERKAR ) som att det är bättre än Nvidias kort ? Visst, det släpps senare, men det är ändå ett bättre kort (om man kan lita på resultaten).

Men sen beror allting helt och hållet på vad prislapparna kommer hamna på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är fan awsome.. Att deras kort som endast har 16 pipes verkar palla 1000p mer än nvidia 7800GTX i 3dmark 05. Ska bli jävligt intressant må jag säga att se deras 32pipes variant när den kommer

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Det här är fan awsome.. Att deras kort som endast har 16 pipes verkar palla 1000p mer än nvidia 7800GTX i 3dmark 05. Ska bli jävligt intressant må jag säga att se deras 32pipes variant när den kommer

'

nepp, 24 pipor

...ni som tycker att kortet har superprestanda, tänk på att 7800-korten har funnits ute ganska länge nu och några månader efter denna lansering så kommer kanske nvidia att komma ut med nått nytt och leda ett tag till och sen är det kanske atis tur igen, brukar vara så...

Permalänk
Medlem

Med tanke på "förseningen" har människan liiiite mer förväntningar
än 1000 p mot 7800 i 3d mark 2005. Men jag vill se lite mer benchar förutom 2005
på r520 för att den ska få min uppmarksamhet.....

Summa summarium = Besviken.........................................so far....!

Visa signatur

ST20G5// AMD 4400 X2@ 2400Mhz // 2x512 mb Corsair XMS Pro // eVGA 7900KO SC @ core 610, mem 1700 // Dell 2001 FP // Zalman z5500

Permalänk
Medlem

Får väl se hur drivrutinerna blir vid lansering samt utvecklas.

Samt de som gnäller utan kunskap (ni vet vilka ni är), låt de. Har de för mycket fritid så.
Och snälla ha koll på bildkvalite, kanske samma resultat enligt slutpoängen men presterar de samma?
Finns fortfarande obesvarade frågor kring R520.

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att om ATI's kort hade kommit samtidigt nVidia så hade alla sagt att ATi's kort är jättebra. Tror ni ATI trycker i fler pipes i kortet och klockar upp det riktigt mycket bara för att kortet är 4 månader försenat? Det slår ett nvidia kort (om man kan lite på resultaten) med beta drivrutiner, vad mer behövs?

Måste en försening vara = Bättre prestanda än de kanske tänkt från början?

Och ATI har aldrig hypat sitt eget kort, varför envisas alla andra med att göra det?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det konstiga är att om ATI's kort hade kommit samtidigt nVidia så hade alla sagt att ATi's kort är jättebra. Tror ni ATI trycker i fler pipes i kortet och klockar upp det riktigt mycket bara för att kortet är 4 månader försenat? Det slår ett nvidia kort (om man kan lite på resultaten) med beta drivrutiner, vad mer behövs?

Måste en försening vara = Bättre prestanda än de kanske tänkt från början?

Och ATI har aldrig hypat sitt eget kort, varför envisas alla andra med att göra det?

Det är klart att en senare release måste innebära bättre prestanda. Tänk om ATI hade släpt 9700pro nu, hur hade det sett ut?

Vad menar du med förseningar? Var det tänkt från ATIs sida att de skulle släppa kortet för 4 månader sen? jag har då inte hört nått sånt, men jag kan ha fel....

Permalänk
Medlem

Sen så är det ju ganska lal att man går efter poäng i 3dmark, lite mer intressant och se benchmarks från olika spel innan man dömmer.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

men tror ni verkligen dom har gjort ett kort så når nvidia kommer ut med ett bra kort så gör dom sitt litte bättre.
hade dom inte haft så mycke problem med det så hade det ju kommit ut ungefär samtidigt som 7800gtx och presterat 1000pöäng bättre. svårt att tro att dom har suttit och försökt "förbättra" det dom här månaderna, dom har väll bara försökt få det att fungera som det ska.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
men tror ni verkligen dom har gjort ett kort så når nvidia kommer ut med ett bra kort så gör dom sitt litte bättre.
hade dom inte haft så mycke problem med det så hade det ju kommit ut ungefär samtidigt som 7800gtx och presterat 1000pöäng bättre. svårt att tro att dom har suttit och försökt "förbättra" det dom här månaderna, dom har väll bara försökt få det att fungera som det ska.

Jag tror det handlar mycket om kostnad. Hade tex 7800 sugit så hade kanske ATI inte behövt haft 512MB minne på sitt nya kort och därför sparat massa pengar eftersom minnen är dyra. Jag tror både Nvidia och ATI kan göra snabbare kort men till ett mycket högre pris.
Så det dom vill göra är ju troligen att få ett kort som är strax över konkurentens så att inte korten blir så dyra att producera så att de därför kan tjäna så mycket som möjligt på varje kort.