Permalänk
Medlem

Egen nätbutik?

Det är rätt många små sidor med egen importerade, framförallt elektronik prylar som poppar upp överallt. Vad krävs för att få poppa upp en sån egenligen?
Är det samma sak som att sälja hos ex Blocket eller Tradera, dvs man behöver inte kunna redovisa var man köpt grejen eller att det har betalas nån moms etc för den? Följdfrågan lyder naturligtvis, kan man få någon skit för att göra något sånt här, är man skyldig att bilda någon sort litet bolag och därmed betala skatt osv eller är det helt enkelt som en digital loppmarknad?

Permalänk
Medlem

http://www.bolagsverket.se/

Här finns allt om hur du startar eget företag och vilka former.

Men ett hobbyföretag får inte generera mer än 30 000 :- i vinst innan du måste bet skatt och börja betala moms.

Det stora problemet brukar vara att få in en fot hos distributörerna - de vill helst att man har ett registreringsbevis att visa upp innan man får börja handla - samt att man är registrerad för moms.

Googlade lite om hobbyföretag - men hittade inget direkt matnyttigt -

Däremot så är det ingen skillnad huruvida du är skyldig om du har hobbyföretag eller egen firma, det blir ändå du som säljare som måste rätta dig efter alla lagar och bestämmelser.

Nån annan som kanske driver hobbyfirma ??

Egen firma har jag koll på men inte hobbyvarianten -

Och jo du måste alltid kunna visa papper på vart du köpt sakerna

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte väl det... Nu menade inte jag "hittade" grejer som du kanske tolkade det som, utan lagligt köpta saker, bara inte skattade för när de fördes in i landet, undrar om det är nån skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag går också i dessa tankar. Tänkte lite på att sätta upp en datorbutik i Katrineholm troligtvis och även ha lite webförsäljning. Finns ju bara en i K-holm just nu, dvs "Enter", och han har mest budgetprylar som han säljer lite dyrt och ingen website. Har aldrig köpt något därifrån iaf. Själv tänkte jag inrikta mig mer mot att sälja mid/high-end delar så billigt man kan och även ha lite support och så. Sälja eget ihopbyggda datorer som de stora också, kanske.

Är också ganska osäker huruvida man ska göra. Skulle gärna vilja starta den tillsammans med någon annan också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Du betalar skatt på prylar som du tar in i sverige, annars smugglar du...

Annars är det väl bara dra igång ett företag, fixa leverantörer, men framförallt, se för f*n till att läsa på vad du ger dig in på, det finns redan för många shoppar som inte har en aning vad dom pysslar med.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Decibel - Är det verkligen så enkelt att smuggla in saker från datortillverkare i andra länder?

Hur som helst, inte är det några större problem med att göra en egen butik.
Sätt upp en hemsida, fixa domän, och ta beställningar. När du fått beställningarna så kan man 1. försöka få det från någon grossist (blir väll rätt svårt om du inte är registrerat företag) eller 2. köpa direkt från internet. Sedan är det bara att sälja... Väldigt oseriöst, men det funkar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nej, det jag menade var, att om du inte betalat skatt på de varor du importerar, så har du smugglat dom, för det är skatt på allt du importerar

Skatten heter moms (mervärdesskatt) och betalas i samband med att du tar in dom genom tullen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Men om dom missar det? Jag kan ju knappast bli lastad för att tullen är klantig, eller ahr jag skyldighet att rapportera det jag för in? Är nog så när jag tänker efter...
Men frågan är om jag, som privat person kan ha en hemsida där jag säljer saker, som jag beställt från annan privat person/företag i annat land och sälja prylarna till andra privat personer, utan att behöva ha en massa tillstånd osv?

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte lastas för att de missar det. Den enda komplikationen blir att du inte kan dra av någon moms på det, eftersom du inte har betalat någon moms...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Importerar man saker som företagare har man en skyldighet att tulla för dessa, även om tullen missar paketet. Då skickar man in en tulldeklaration i efterhand, detta går numera att göra elektroniskt. Tänk på att du ändå kan göra avdrag för momsen när du importerar.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

www.tullverket.se
www.skatteverket.se

Börja där, gå vidare sen.

http://www.konsumentverket.se/ finns mycket viktigt på också, regler för postorderförsäljning med mera.
Kan ju bli lite problem också om du tar in grejer från andra länder, kunderna har ju rätt till garant och att skicka tillbaka grejerna till andra länder för det är ju lite jobbigt.
Förutom att man måste betala tull blir det massor importdokument och skit att hålla reda på, transporttillstånd, tillstånd för vissa varor, etc. Nu är ju alla datordelar CE-godkända, men det kan vara något man måste tänka på gällande vissa varor från andra marknader, annars får de inte säljas här.