eBay köper upp Skype

Permalänk

Fast egentligen, det enda som Ebay köper är Skypes varumärke och kundunderlag. Själva tekniken är ganska enkel och för mindre än en tusendel av köpeskillingen kunde de ha utvecklat samma tjänst själva. Tror nog att Ebay gjorde en dålig affär på detta.

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

IP-telefoni har man ju kört med ett tag, och tjänsten som sådan finns ju inbakade i andra program, typ MSN, sedan innan. Inte det att man kan ringa ut till vanliga nätet, men emellan datorer menar jag.
När detta kom på tals för ca 4 månader sedan har jag för mig att summan av killens aktievärde gick upp till ca 3 miljarder.. Så detta är ju bara att dryga ut summan något.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Känns för mig som en helt astronomisk summa för ett företag av Skypes omsättning/storlek.

Permalänk
Medlem

Koolt att Skype blev så stora, provade på det när betan fanns ute.

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Jävla mkt skatt skype får betala iaf, om dem nu är registrerade i Sverige.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stisse
rikt land blir vi iaf =P men jag hade nog sålt det för 19-30 miljarder lätt. som den rikaste snubben i sverige jo tackar jag.

Du lär ju inte bli sveriges rikaste med runt 23 miljarder ändå... men visst fasen hade man sålt

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Man hade ju inte tackat nej till ett liv av ekonomisk oberoende. Räcker med en 30-40 miljoner t.om för att man ska få en vettig månadslön med hjälp av räntan bara...

Permalänk
Medlem

Tror inte bara han får 30 miljader direkt till sin privata ekonomi. Sen väldigt tveksamt att företaget har nåt med sverige att göra. Är det inte 28% man betalar när man sålt ett företag? Ingen skulle ju gå med på nåt sånt. Går inte att ha stora företag hära.

Permalänk

"6 billion in up-front cash [...]", yup. Det har vi alla

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Egentligen, ett helt korrekt drag Niklas Zennström och Janus Friis (som vissa verkar glömma av). De gjorde exakt samma sak med KaZaA, låter huvudidén vara gratis, gör tilläggstjänster som kostar pengar, blir stora på tjänster som låter som att de är gratis, men de kan fortfarande överleva på det.
Sen kommer en jätte och köper upp det, precis som de vill. Sen att Niklas och Janus säkert äger på att få till äckligt bra summor, har jag inga kommentarer. Men bara det att de får 1,3 miljarder i kontanter samt lika mycket i aktier säger ju en hel del.

Nu har tid att bli ännu mer kända, utveckla något nytt som till stor del är gratis för att sen låta Miljardärföretag AB köpa upp det.

Permalänk
Medlem

Japp, Janus och Niklas är ena jävlar på att tjäna pengar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Jävla mkt skatt skype får betala iaf, om dem nu är registrerade i Sverige.

Vilket dom inte är. Skypes hemmaland är Luxemburg.
Sverige som stat kommer inte få en krona vilket är rätt åt oss. Har man så höga skatter och en sådan inkompetent regering så blir det så.

Som så många andra har Skypes grundare insett att det finns bra mycket bättre länder än Sverige att starta företag i.

Dags att lämna de sjunkande skeppet.
Själv drog jag för 6 månader sedan

Bra gjort SKYPE!

Permalänk
Medlem

Köpt upp? Dom äger alltså skype nu och inte bara teknologin?
Betyder detta att Skypes dagar som röstprogram är över?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

hmm måste sälja något till ebay så jag slipper jobba

vill glida runt i japan resten av mitt liv.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Även om han numera bor i Schweiz så räknas Ingvar K som svensk iaf och han anses vara rikare än BG idag, sen är ju frågan om Nicklas Z bor i Sverige idag? Skype har ju iaf sitt huvudkontor i Luxemburg och kontor i London och Tallin

Ehhh... Ingvar K rikare än bill G? vart fick du reda på det där, inte för att jag inte tror dig men det är säkert sant för ingvar K e riktigt tät så mkt vet jag men rikast i världen... skulle jag ha svårt att tro om det är det du syftar på? en än gång finns det en vettig sida där kollar vem som e rikast i världen?

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
Ehhh... Ingvar K rikare än bill G? vart fick du reda på det där, inte för att jag inte tror dig men det är säkert sant för ingvar K e riktigt tät så mkt vet jag men rikast i världen... skulle jag ha svårt att tro om det är det du syftar på? en än gång finns det en vettig sida där kollar vem som e rikast i världen?

http://in.news.yahoo.com/040404/137/2cdva.html

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
http://in.news.yahoo.com/040404/137/2cdva.html

Så här ser rankingen ut http://www.forbes.com/static/bill2005/rank.html?passListId=10...

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
hmm måste sälja något till ebay så jag slipper jobba

vill glida runt i japan resten av mitt liv.

sverige har sina ställen också...-

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

När de säger att Kamprad är rikast i världen så räknar de också in hans företag... därför att nog forbes bättra att gå efter i detta fallet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Snarare 1000 ggr mer.

Min hjärnvärksamhet ligger precis nedanför höfterna varje gång jag ser dessa summor. :S

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 81_jocke
Så här ser rankingen ut http://www.forbes.com/static/bill2005/rank.html?passListId=10...

Jo, det vet jag .)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
När de säger att Kamprad är rikast i världen så räknar de också in hans företag... därför att nog forbes bättra att gå efter i detta fallet

Vilket är korrekt då IKEA inte är börsnoterat utan ägs av IK genom en stiftelse, därför är det oxå lite marigt att värdera IKEA, men det är en annan sak.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fatta vilken dator man kan köpa haha