Inga kylkuddar, ingen garanti?

Permalänk
Medlem

Inga kylkuddar, ingen garanti?

Köpte ett grafikkort för ett bra tag sedan från privatperson. Han utlovade garanti från affären han köpte det i osv..

Kortet gick sönder för ett tag sedan, och jag kontaktade honom.
Han hade dock inga skruvar till orginalkylningen (vilket han egentligen borde ha då han utlovade garanti)..

Iaf. Nu ca ett halvår efter det gått sönder har jag kanske hittat några skruvar.
MEN. Då säger han att kylkuddarna under orginalkylarn är borta.

Kommer då tillverkaren att neka att byta ut mitt kort bara för att dom inte sitter där?..

Permalänk
Medlem

Re: Inga kylkuddar, ingen garanti?

Ja, du kan glömma att det går på garantin. Produkten får inte modifieras alls, då gäller inte garantin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Köpte ett grafikkort för ett bra tag sedan från privatperson. Han utlovade garanti från affären han köpte det i osv..

Kortet gick sönder för ett tag sedan, och jag kontaktade honom.
Han hade dock inga skruvar till orginalkylningen (vilket han egentligen borde ha då han utlovade garanti)..

Iaf. Nu ca ett halvår efter det gått sönder har jag kanske hittat några skruvar.
MEN. Då säger han att kylkuddarna under orginalkylarn är borta.

Kommer då tillverkaren att neka att byta ut mitt kort bara för att dom inte sitter där?..

Permalänk

Sen gäller även oftast garantin för ursprungsköparen och inte för framtida köpare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappclocker
Sen gäller även oftast garantin för ursprungsköparen och inte för framtida köpare.

Beror på vad köpare och säljare kommit överens med...:o

Edit:
Tycker det verkar lite idiodiskt att ringa upp han efter att du köpt produkten. Okej om det var någon vecka eller så..

Tror att du nästa får skylla dig själv om du inte såg till att få med dessa delar som är viktiga för att kunna få ut en ny vara på garanti om produkten eventuellt skulle gå sönder..
Är jag helt ute och cyklar?
Personligen skulle jag iaf "lackat" om jag sålt en grej på tex. Blocket.se och blir uppring av någon gammal "kund" som säger att grejjen har pajjat och vill att jag ska anstränga mig för att lösa problemet..

Permalänk
Medlem

Han struntade att skicka med kylaren för att han kunde lika gärna behålla den efter som han måste lämna in kortet om det går sönder. Därför ville jag inte ha sakerna från början.

Blir så sur när nån säger att garantin gäller fast den inte gör det.

Permalänk
Hedersmedlem

du som andra hands köpare har ingen garanti om man ska dra det hårt då du inte köpt den av butik.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Om du som andrahandsköpare har originalkvittot så kvittar det vem som har garantin då butiken enbart bryr sig om kvittot. Oftast finns det heller inget namn på kvittona. Men, som sagt, din produkt är modifierad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Om du som andrahandsköpare har originalkvittot så kvittar det vem som har garantin då butiken enbart bryr sig om kvittot. Oftast finns det heller inget namn på kvittona. Men, som sagt, din produkt är modifierad.

Tillverkaren brukar dessutom endast bry sig om serienummret på kortet - Så även om man saknar kvitto brukar man kunna vända sig direkt till dom för att gå hjälp.

Permalänk
Medlem

Dock lär det inte hjälpa i det här fallet eftersom kortet är modifierat och det får man inte göra utan att garantin förverkas. Du får t ex inte sätta en annan kylare på ett grafikkort och få ett nytt på garantin om det går sönder. Det spelar ingen roll om det gått sönder av annan anledning än att du bytt kylare, produkten får inte "pillas med".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Tillverkaren brukar dessutom endast bry sig om serienummret på kortet - Så även om man saknar kvitto brukar man kunna vända sig direkt till dom för att gå hjälp.