Permalänk
Medlem

Problem med xorg

Får inte xorg att vilja fungera.
Har confat det flera gånger men får det inte att fungera med någon inställning, den vägrar starta x-servern. Antagligen är det Gentoos drivrutin för ati som inte fungerar till mitt kort, någon som kan hjälpa mig att hitta rätt drivrutin och installera den?

Hårdvara:
Compaq armada m300 (laptop)
ATI 3D Rage LT Pro

Mjukvara:
Gentoo 2005.1
Xorg
Xfce (wm)

Permalänk

Re: Problem med xorg

Grep:a alla varningar (WW) och fel (EE). Därefter postar du dem här...

Permalänk
Medlem

Hur ska jag kunna göra det?
Det enda som händer är att datorn startar upp, försöker starta X, misslyckas, sen står det bara att den inte kunde starta för att det är fel i min conf, sen kan jag inte göra annat än att rycka strömmen och reboota, kan inte kopiera texten eller något.

Permalänk
Medlem

har du kört 'xorgconfig' ?

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Ja.
Det går att starta om jag tar bort xorg.conf, men då är det ju inte mina inställningar utan något default. Men när jag kör den där och ställer in allting så funkar det inte, är något som är fel.

Tror det är drivrutinen, men den SKA klara mitt kort, det vet jag.

Permalänk
Medlem

hmm "att rycka strömmen" låter mindre bra, går det inte ens avsluta X-servern? (Ctrl+Alt+Backspace)
eller hoppa ut i konsolen (Ctrl+Alt+F1 - F6)?

Permalänk
Medlem

Vara? Om det står att den inte kan starta X så står det säkert varför. Annars så skulle lite loggar inte sitta helt fel, mina återfinns under /var/log/Xorg.0.log, din kanske heter något annat. Och fel i konfen? xorgconf sparar den konfen som du konfar under $home. Så ta den och kopiera till /etc/xorg.conf eller whatever.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

jag upplevde dessa problem med mitt ati-kort om jag samtidigt hade agpgart och/eller 'support for frame buffer' (kommer inte ihåg vilket) inkompilerat i kärnan samtidigt som jag försökte köra ati-drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
hmm "att rycka strömmen" låter mindre bra, går det inte ens avsluta X-servern? (Ctrl+Alt+Backspace)
eller hoppa ut i konsolen (Ctrl+Alt+F1 - F6)?

Nej, kan inte göra någonting när den visat felmeddelandet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Vara? Om det står att den inte kan starta X så står det säkert varför. Annars så skulle lite loggar inte sitta helt fel, mina återfinns under /var/log/Xorg.0.log, din kanske heter något annat. Och fel i konfen? xorgconf sparar den konfen som du konfar under $home. Så ta den och kopiera till /etc/xorg.conf eller whatever.

Nja, den sparas väl i /etc/X11?
Det är i alla fall där jag får ta bort den för att kunna boota med x, då verkar den köra någon default conf som fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomko
jag upplevde dessa problem med mitt ati-kort om jag samtidigt hade agpgart och/eller 'support for frame buffer' (kommer inte ihåg vilket) inkompilerat i kärnan samtidigt som jag försökte köra ati-drivrutinen.

Låter som om det är möjligt.
Löste det sig när du inte använde frame buffer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som om det är möjligt.
Löste det sig när du inte använde frame buffer? [/B]

Jag kommer inte riktigt ihåg vilket jag tog bort ur kärnan.
_Tror_ det var framebuffern jag tog bort..
Och utan den så fungerade allt igen (med ati-drivrutinen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xCr
Nej, kan inte göra någonting när den visat felmeddelandet.

Nja, den sparas väl i /etc/X11?
Det är i alla fall där jag får ta bort den för att kunna boota med x, då verkar den köra någon default conf som fungerar.

Låter som om det är möjligt.
Löste det sig när du inte använde frame buffer?

Man kan nog lägga den lite var stans. NVIDIAS drivrutins-install säger till om man har något i kärnan som kommer att resultera i konflikt, kasst att inte ATI har så också. För jag antar att du har installerat deras drivers? Annars kan du ju kika i den default konfen, jag har den i /usr/X11R6/lib/X11/xorg.conf.

Kolla under (v2.6.13)
-> Device Drivers
->Grapics support
-> Support for frame buffer devices

och se om ditt kort är ikryssat. Sedan kommer inte jag på något mer som skulle ha med kärnan att göra. Eller så kan det vara så att du har missat "Driver" under "Section Device" i xorg.conf

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3

Man kan nog lägga den lite var stans. NVIDIAS drivrutins-install säger till om man har något i kärnan som kommer att resultera i konflikt, kasst att inte ATI har så också. För jag antar att du har installerat deras drivers? Annars kan du ju kika i den default konfen, jag har den i /usr/X11R6/lib/X11/xorg.conf.

Kolla under (v2.6.13)
-> Device Drivers
->Grapics support
-> Support for frame buffer devices

och se om ditt kort är ikryssat. Sedan kommer inte jag på något mer som skulle ha med kärnan att göra. Eller så kan det vara så att du har missat "Driver" under "Section Device" i xorg.conf

Jag har inte glömt det, kör med xorgconfig för att göra filen, men jag har inte installerat ATI's drivare, antagligen det som är felet. Får fixa det. Men hur installerar jag ett .rpm paket i Gentoo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xCr
Jag har inte glömt det, kör med xorgconfig för att göra filen, men jag har inte installerat ATI's drivare, antagligen det som är felet. Får fixa det. Men hur installerar jag ett .rpm paket i Gentoo?

Det gör du inte. Ska du installera ATi-drivrutinerna så kör du:

emerge ati-drivers

Men som sagt, det låter som om ditt kort är gammalt och inte stöds av ATI. Du får i stället kompilera in ATi-drivrutinerna via kärnan. Om du kör genkernel så ska du lägga till "radeon" i /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 ...

Permalänk
Medlem

Kan jag göra nått så inte X startas när jag bootar? Då slipper jag få det där felmeddelandet och boota om varenda gång, då kan jag sitta och jobba i terminalen hela tiden istället.

Men "radeon", jag har inte ett radeon kort.

Permalänk
Medlem

för att fimpa x kör som root 'init 3'
vill du inte starta x när du bootar så ändra till 'initdefault 3' i /etc/inittab ,

jag har bara kört gentoo i fem minuter så jag är inte helt säker på att det funkar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
för att fimpa x kör som root 'init 3'
vill du inte starta x när du bootar så ändra till 'initdefault 3' i /etc/inittab ,

jag har bara kört gentoo i fem minuter så jag är inte helt säker på att det funkar.

Vill man inte starta X automatiskt skriver man:

rc-update del xdm

På prompten då så klart, inte i inittab...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Vill man inte starta X automatiskt skriver man:

rc-update del xdm

På prompten då så klart, inte i inittab...

men det är way mycket fulare är att ändra init..

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?