Sammanfattning av ATI:s grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Sammanfattning av ATI:s grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Sammanfattning av ATI:s grafikkort</b></font> <small class="small">onsdag 14 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det har onekligen dykt upp väldigt mycket ny information om ATI:s grafikkortsserie Radeon X1x00 de senaste veckorna, tillräckligt mycket för att kunna förvirra något. <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2532&p=1" target="_blank">Anandtech</a> har skrivit en sammanfattning med all information tillgänglig om grafikkort baserade på Radeon X1800 (R520), Radeon X1600 (RV530) och Radeon X1300 (RV515).
<br />
<br />Intressant med den här artikeln är att den skriver att Radeon X1800 XT enbart kommer att ha 16 pipelines. Detta strider mot information tidigare publicerad om att kortet skulle ha 24 pipelines. Förhoppningsvis är det 24 som gäller fastän Anandtech inte brukar ha fel om grafikkort.
<br />
<br /><i> At the top end is the Radeon X1800 XT; this 16-pipe R520 will feature a 600MHz core clock, with a 256-bit memory bus connected to 512MB of GDDR3 memory clocked at 700MHz. The 600MHz core clock will give it a lower fill rate than the GeForce 7800 GTX (24-pipes at 430MHz), while the 700MHz memory clock will give it more memory bandwidth than the stock GTX (600MHz). Much like the GTX, the X1800 XT will be priced at $599. </i>
<br />
<br />Läs artikeln på <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2532&p=1" target="_blank">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men alltså vore kul om man Ati själv gick ut med de rätta specsen till deras nya grafikkortslinje så man vet. Som det är nu ändras scecsen varje vecka känns det som med alla rykten som florerar.

Permalänk
Medlem

Usch fy vilka priser! Och hur kommer x1800le att vara prestandamässigt mot x800xl. Och vilka kort i det segmentet kommer Nvidia att släppa? Ati verkar tappa greppet...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Usch fy vilka priser! Och hur kommer x1800le att vara prestandamässigt mot x800xl. Och vilka kort i det segmentet kommer Nvidia att släppa? Ati verkar tappa greppet...

Du vet att det bara är ryckten och att ATi inte har sagt något officiellt än?

Permalänk
Medlem

Har varit så mycket rykten nu så man har slutat bry sig ärligt talat.
Jag har personligen ställt mig lite frågande till dom här uppgifterna att det inte skulle bli mer än 16-pipes men även om det inte skulle bli fler, så verkar dom ju klara sig mot 7800GTX tack vare de höga klockfrekvenserna.

Men jag vill se fakta och tester på riktigt kort nu, lite trött på all spekulation som sagt.

Permalänk
Medlem

7800GTX går väl att överklocka ganska fint eller? Och 6800GT är ju nästan garanterat till ultra vad jag förstått. Hur kommer ATIs nya att överklocka? Kan man räkna med att överklocka alls? Något iaf. jag räknar med när jag köper processor/GPU. Så ATI bör ju vara rejält billigare om det ska vara värt.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Det är fan på tiden att någon dödar det där fjantiga 24/32-pipe-ryktet som har studsat runt det senaste halvåret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
7800GTX går väl att överklocka ganska fint eller? Och 6800GT är ju nästan garanterat till ultra vad jag förstått. Hur kommer ATIs nya att överklocka? Kan man räkna med att överklocka alls? Något iaf. jag räknar med när jag köper processor/GPU. Så ATI bör ju vara rejält billigare om det ska vara värt.

Omöjligt att säga hur det kommer överklocka... mermorycontrollern och minnena är det som de tror går att klocka mest... upp mot 1600Mhz som de är speccade för.... vad gäller GPU'n så kommer det säkert sättats nya rekord i överklockning vad gäller frekvenserna pga att det är det första kortet med 0.09 tillverkningsprocess, men hur svårt det kommer bli är det ingen som vet.

Citat:

Det är fan på tiden att någon dödar det där fjantiga 24/32-pipe-ryktet som har studsat runt det senaste halvåret.

Ja... som tex ATi själva... men om jag fattat det rätt så har nog anandtech informationen men är under NDA så det kommer väl fram den 5:e oktober.
Att korten är byggda med 32pipor råder det nog inget tvivel om längre. Och att hkepc trodde att det skulle komma 24pipors kort är väl inte så konstigt när de sitter med ett sådant kort i handen. Dock så verkar det som om den senaste revisionen har disablat 16pipor så det bara är 16kvar.. enligt vr-zone.com...

Ligg lågt det är bara 2-3 veckor kvar... ingen större idé att spekulera längre... det har ju varit så mycket fel hittills....

Varför kommer det inte ut några rykten om nvidias kort egentligen. De tillverkas oxo av TSMC. Och kan folk från hkepc åka till fabriken och få fatt på ett "ingejörsexemplar"/tidigt exemplar av ATi's R520 så borde de fan kunna få fram lite info om G71 eller G80 tycker man...