Privat data återställd på begagnade hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Privat data återställd på begagnade hårddiskar

<font style="font-size: 10pt"><b>Privat data återställd på begagnade hårddiskar</b></font> <small class="small">onsdag 14 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4229550.stm" target="_blank">BBC</a> har skrivit en liten artikel om begagnade hårddiskar och liknande lagringsmedier och hur enkelt det är att återställa raderade filer från sådana. Ett företag som heter Disklabs köpte 100 stycken begagnade hårddiskar och 50 USB-minnen och från nästan alla medier gick det att återskapa filer inklusive privata filer, webläsarhistorik och lösenord. Detta är förmodligen många läsare redan bekanta med men om man inte tänkt på riskerna att sälja begagnade hårddiskar är artikeln läsvärd.
<br />
<br /><i>Most worryingly, said Mr Steggles, it was possible to extract the temporary files that Microsoft's Internet Explorer browser uses to keep track of what people do when they are using the web.
<br />
<br />With a little work, it was possible to reconstruct almost everything that some users did online, and to grab cookies and login details for sites they visited.
<br />
<br />"With not a massive amount of work we could go in there and help ourselves to whatever we want," he told the BBC website. </i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4229550.stm" target="_blank">BBC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har hör det för!
MEn är det någon som vet hur man gör?
För jag har en massa filer som jag behöver på min hårddisk som jag var tvungen att formatera när jag fick virus!

mvh
UQK

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt okänt faktum att man kan återställa ganska mycket data från en gammal disk, dock så kan dom inte göra det enkelt om man formaterar hela disken.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är ju inte helt okänt faktum att man kan återställa ganska mycket data från en gammal disk, dock så kan dom inte göra det enkelt om man formaterar hela disken.

Efter att man formaterat är det inte alls några problem att få tillbaka data, MEN har man tankat över nån fil till den nyformaterade disken så blir det väldigt svårt att återskapa datan man vill ha efter det

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

Och av denna anledning måste man skriva över hela hårddisken med random data så kan man inte återställa den till ursprungligt skick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UQK
Har hör det för!
MEn är det någon som vet hur man gör?
För jag har en massa filer som jag behöver på min hårddisk som jag var tvungen att formatera när jag fick virus!

mvh
UQK

google: getdataback ntfs -> första svaret: http://www.runtime.org/gdb.htm

Fungerar skitbra, har själv använt det ett par gånger.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

hmm, intressant.

men om man formaterar, tar bort alla partitioner, formaterar in NTFS och sen formaterar den partitionen en gång, går det verkligen att återskapa då också?

utan filsystem inga filer?

eller har jag fel?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Alltså när man formaterar så tar man bort innehållsföreteckningen och inte filerna. Sen om man formaterar och skriver över hela disken igen så är man trygg Med Apple Disk-måjs kan man ställa in så att en disk skrivs över 32 gånger.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Tar du bort en partation tar du bara bort tabellerna för var filerna ligger på hårddisken.
Formaterar du (fullständig) med XP-skivan så tar du bort tabellerna och kollar så att alla sektorer är hela (scandisk).

Du måste skriva över informationen med ny. Till exempel finns noll-formatering. Då skriver du binära nollor över hela disken. Då kan du inte få tillbaka informationen med mjukvaruprogram (vad jag vet). Skriver du binära nollor över hela disken så kan man fortfarande få tillbaka information. Men det krävs en hel del.

Det finns företag som jobbar med att ta tillbaka information på förstörda hårddiskar. De kan ta mellan 30 000 -100 000 kronor. (Kommer inte ihåg summan).

Permalänk
Medlem

Ja asså - det här har vi ju snackat tillräckligt om i FAQ'n om lagring sedan långt tillbaka.

1. Formatering skapar en ny MFT - datat finns kvar att återvinnas med tex GetDataBack.

2. Skall du döda datat måste du alltså skriva över allt gammalt, gärna ett par ggr om du vill ge CIA bekymmer, en ggn räcker för att grannen som hittar din gamla sunkdisk i soprummet skall få bekymmer.

3. Använd Killdisk - enkelt raderingsprogg.

Permalänk
Medlem

Kör t ex killdisk så är det väldigt svårt att få tillbaka Data.

En vanlig formatering är dock ingen match.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!