nF4 nVRAID - RAID0 expansion

Permalänk
Medlem

nF4 nVRAID - RAID0 expansion

Förutsättningar:

Har nu 2*250GB i RAID0 men behöver slänga in en 250GB till i arrayen.

Enligt dokkisen om nVraid skall man kunna göra detta "on-the-fly", dvs utan att via BIOS rekonstruera arrayen med tillhörande dataförlust.

Jag kör XP i en systempartition på samma array.

Frågan:

Enkelt bonnförnuft får mig att tvivla på att det funkar att expandera arrayen med en disk till när man ligger bootad mot den.

Rätt eller fel?

Permalänk
Avstängd

Vet inte det rätta svaret men jag är med om bonnförnuftet och säger att det inte funkar. Att det skulle gå att stycka en XP- installation från två till tre diskar tror jag absolut inte på. Men prova gärna

Permalänk
Medlem

Ja asså - som du ser av manualen skall det funka men där står inget om att man kan ha systempartitionen bootad i arrayen under expansionen - antar att dom skulle angivit det om det gått.

Törs inte prova utifall det går käpprätt åt hälsingland.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna gå att boota upp på nån BartPE-skiva, och greja med diskarna därifrån... men jag bara gissar. : )

Permalänk
Medlem

Nej - går inte - därför att - nVraid-applikationen med drivisar ligger installerad på XP som ligger på arrayen.

Fler förslag?!

Kom igen nurå - nån måste väl ha gjort det här tidigare?!

Permalänk

Hmm installera windows på en annan disk utanför raidarrayn, slå ihop diskarna med det och sen fixa så du kan boota från arrayen igen...
Ingen aning om det funkar men det är en ide iaf...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD