MP3-spelare och hörlurar dåligt för hörseln?

Permalänk
Melding Plague

MP3-spelare och hörlurar dåligt för hörseln?

<font style="font-size: 10pt"><b>MP3-spelare och hörlurar dåligt för hörseln?</b></font> <small class="small">torsdag 15 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
En undersökning gjord av audiologiinstitution i ett amerikanskt universitet visar att användare av portabla musikspelare och användare av hörlurar har sämre hörsel jämfört med personer som inte lyssnar på musik så ofta. Tinnitus är även vanligare hos personer som växt upp med walkmans. En annan undersökning gjord av australiens nationella akustiklaboratorie visar att en fjärdedel av alla som använder portabla musikspelare utsätter sig för skadligt höga ljudnivåer. Detta är något att tänka på när man använder MP3-spelare eller sitter med hörlurar vid datorn.
<br />
<br /><i>What she and others may not realize is that many people their age have already damaged their hearing. And researchers fear that the growing popularity of portable music players and other items that attach directly to the ears — including cell phones — is only making it worse.</i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20050913-5305.html" target="_blank">Ars Technica</a> och <a href="http://msnbc.msn.com/id/9314984/" target="_blank">MSNBC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl möjligt. Lite försent för mig bara.

Ipod Nano for the win!

Permalänk

Hehe det sa min fysiklärare till mig för några år sen när jag hade sämst hörsel av höga toner i klassen Lyssnade rätt ofta på musik i hörlurar då.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Tja, gillar man musik så

Jag har faktiskt kollat min hörsel hos en riktig örondoktor och testerna där visade faktiskt att jag hör bättre än "vanliga" människor. Så jag antar att det bara att spela på för min del

Permalänk
Medlem

Nu är det försent, nu är jag redan beroende av min mp3a

iAudio M3 for teh win!

Permalänk
Medlem

Inte så överraskande egentligen, lyssnar man mer på hög volym ansträngs väl öronen mer och slits mer!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem

/me sänker volymen i winamp

Hm, det bättre valet är väl att skaffa slutna hörlurar och inte köra så högt.

Blev enorm skillnad när jag bytte till koss the plug.

Permalänk
Musikälskare

10/10 på hörslen mönstringen

lyssnade typ varje dag med hög volym genom hela gymnasiet, kanske skilljer från person till person...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Diskant är mer skadligt för örat än bas också.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Inte så underligt. Utsätts man ofta för höga ljud skadas hörseln, det är känt sedan länge.

Själv höjer jag aldrig ljudnivån på mp3-spelaren över en viss gräns. Har också börjat använda öronproppar på krogen för att skydda hörseln. Man vill ju fan inte åka på tinnitus, det skulle man bli galen av. =/

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt är det inte så väldigt konstigt

hörlurar av sämre kvalité har ofta förhållandevis mycket diskant vilket är skadligare.
många använder sina hörlurar för att slippa höra omvärlden, på bussen t ex, utan att för den sakens skull ha lurar som verkligen dämpar, vilket leder till högre volym.

Jag tror det här problemet hade varit mindre om det användes mer slutna/in ear hörlurar samt att människor var medvetna att man oftare lyssnar på en förhållandevis mycket högre volym i hörlurar än vad man gör i högtalare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
/me sänker volymen i winamp

Hm, det bättre valet är väl att skaffa slutna hörlurar och inte köra så högt.

Blev enorm skillnad när jag bytte till koss the plug.

när jag skaffade the plug så höjde jag volymen ännu mer

jag måste sänka, annars så kommer det suta illa, när jag kommer över 20'000 Hz (tror jag att det var) så hör inte jag men andra hör.

när jag spelar så har jag alldeles för hög volym, det är ju för att kunna direkt höra minsta ljud och lokalisera varifrån det kommer, det är nog min höga volym som gör att jag blir wh anklagad hela tiden

ps. klarade hörseltestet på mönstringen iaf

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cordinator
när jag skaffade the plug så höjde jag volymen ännu mer

jag måste sänka, annars så kommer det suta illa, när jag kommer över 20'000 Hz (tror jag att det var) så hör inte jag men andra hör.

när jag spelar så har jag alldeles för hög volym, det är ju för att kunna direkt höra minsta ljud och lokalisera varifrån det kommer, det är nog min höga volym som gör att jag blir wh anklagad hela tiden

ps. klarade hörseltestet på mönstringen iaf

Det där med höra saker genom väggarna på CS (vilket jag antar du menar) blir jag också rätt så anklagad för. Fast det beror nog inte bara på min (enligt mig) bra hörsel, även mina hörlurar som är ganska bra spelar sin roll

Permalänk

är ju värre på krogen, tycker jag iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cordinator
jag måste sänka, annars så kommer det suta illa, när jag kommer över 20'000 Hz (tror jag att det var) så hör inte jag men andra hör.

Ehm nja, över 20 000Hz hör inte en käft. Det mänskilga örat klarar 20 - 20 000Hz max, och man kan börja tappa redan i tonåren, så att man inte hör ett smack över 15kHz...

Det är väl inte så illa att du knappt hör nåt över 10kHz? I sådana fall kanske det vore dags att börja tänka och sänka volymen en smula, samt fixa ett par bättre höröurar som dels isolerar omgivningen samt har bättre ljudåtergivning, så att du inte behöver ha så högt...

Är för övrigt föga oväntat att folk får hörselskador av hörlurar, prova att tejpa fast ett par högtalare på öronen och se hur du mår efter nån timme.... (mer än att du har nackspärr för att högtalarna är tunga... ). Kanske inte klockren jämförelse, men i alla fall....=)

Permalänk
Medlem

spelar man så pass högt får man skylla sig själv

som sagts tidigare - krogen ligger i top + biosalongen

det finns ingen mening att ha thx dolby och allt annat i 500 surroundkanaler när dom spelar så högt så man får hålla för öronen

då försvinner allt...

det är bättre att spela lite mindre högt så man verkligen kan uppleva allt ljud och njuta av det...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tänkte lite på er som klagar på att en nyhet inte är en nyhet bara för att ni läst om saken några dagar eller veckor tidigare. Det här med att hörseln skadas av mycket musiklyssnande i hörlurar varnades vi ju för när Walkman kom för 20 år sedan. Att höga ljud i allmänhet skadar hörseln var ju kännt långt innan dess...

Permalänk
Medlem

shiit jag tycker det är alldeles för låg volym när man är på bio. man vill ju att det ska "vibrera" i sätet när nåt händer (sprängs):P. och jag tänker inte bara på basen då naturligvis utan tog det enbart som ett exempel på att det är för lågt.

ingen mer som tycker det är för lågt ljud när man går på bio?

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vrickade-RunaR
är ju värre på krogen, tycker jag iallafall

Absolut värre på krogen!

Jag kör med iAUDIO u2 / Shure E2c
http://www.shurestore.com/earphones/eseries_e2c.html

Kan lätt bomba sönder öronen, men håller mej på en rimlig nivå,
får spara öronen till krogen

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

undrar hur högljudda datorer (mekaniskt ljud då) påverkar hörseln? oljud vid samma db-styrka ska ju vara skadligare än välljud.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag växte upp med 2st 15" högtalare från det att jag var 7år tills dess att högtalarna och stereon brann, efter det köpte jag egna, har väll lyssnat på hög musik hela mitt liv.

Är även en Basnarkoman dessvärre.

Vad jag märkt på senare dar, nu när jag stänger av burken oftare än vad jag gjort tidigare, det är att det susar och tjuter i mina öron.

Har inte diagnoserat tinitus men jag kan sätta en arm på att jag har det.
Därför har jag nu fortsatt med att INTE stänga av min dator, då det lilla surret som den ger ut precis dränker tjutet i mina öron när jag skall sova.

Väldigt jobbigt att sova hos någon annan då det är knäppt tyst, för då märker man det mest.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte pernwall
Ehm nja, över 20 000Hz hör inte en käft. Det mänskilga örat klarar 20 - 20 000Hz max, och man kan börja tappa redan i tonåren, så att man inte hör ett smack över 15kHz...

Det är väl inte så illa att du knappt hör nåt över 10kHz? I sådana fall kanske det vore dags att börja tänka och sänka volymen en smula, samt fixa ett par bättre höröurar som dels isolerar omgivningen samt har bättre ljudåtergivning, så att du inte behöver ha så högt...

För det första så är 20-20 000Hz ingen fix gräns, det är ett ungefärligt genomsnitt, det finns säkert individer som hör ända upp till 23-24kHz, men det stämmer att man (oftast) tappar hörslen för de högre frekvenserna med åldern.
För det andra så brukar inte hörselskador påverka hörseln av de högre frekvenserna.
Dvs. "Ju sämre hörsel man får desto mindre Hz hör man" är inte sant.
Det som skadas är känsligheten för givna frekvensområden, det krävs en högre amplitud av ljudet för att en signal ska uppstå.

Permalänk
Medlem

Har själv tinnitus. Har haft det sen jag var välldigt liten.. Mina päron att skylla på..

Men jag märker bara av det när jag ska sova.. måste ha radion på för att inte bli mupp..
Så nu lyssnar man bara på mp3 med rätt så lågt ljud.. plus är inte på krogen så ofta för att det är så jävla hög musik där..

Visa signatur

Jet A1, Bästa doften som finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Som tidigare sagt är det inte så väldigt konstigt

hörlurar av sämre kvalité har ofta förhållandevis mycket diskant vilket är skadligare.
många använder sina hörlurar för att slippa höra omvärlden, på bussen t ex, utan att för den sakens skull ha lurar som verkligen dämpar, vilket leder till högre volym.

Jag tror det här problemet hade varit mindre om det användes mer slutna/in ear hörlurar samt att människor var medvetna att man oftare lyssnar på en förhållandevis mycket högre volym i hörlurar än vad man gör i högtalare.

In ear pluggar är i de flesta fallen sämre än lurar som sitter utanpå örat eftersom ljudet blir mer direkt med pluggar.
Sen är det inte roltogt sant det du säger om lurar med sämre kvalitet. Det spelar ingen roll om lurarna bara spelar diskant och ingen bas, det är styrkan på frekvenserna som spelar roll.
Det som gör lurar med dålig ljudkvalitet såpass farliga är att folk i 9 fall av 10 höjer volymen med dåliga lurar för att få en känsla av att det låter bättre, med ett par slutna "utanpålurar" får man inte känslan av att ljudet låter dåligt och känner då heller inte samma behov av att höja.

Sen måste jag säga att jag är förvånad av hur många som pallar att va i krogmiljö utan öronproppar. Jag har visserligen en svag grad av tinnitus vilket gör att vissa ljud känns riktigt obehagliga i min hörsel men jag lär väl inte vara ensam.
Tycker det är synd att inte fler har orken att investera i 75:- på apotekets granar modell bättre. Visst är det inget fullkomligt skydd men det tar ju ner volymen rejält utan att förstöra ljudet helt.

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeter
shiit jag tycker det är alldeles för låg volym när man är på bio. man vill ju att det ska "vibrera" i sätet när nåt händer (sprängs):P. och jag tänker inte bara på basen då naturligvis utan tog det enbart som ett exempel på att det är för lågt.

ingen mer som tycker det är för lågt ljud när man går på bio?

Jadu... Vet inte var du brukar gå på bio, men i GBG är det minsann långt ifrån låg volym. När några polare var och kikade på senaste Matrix-filmen för något år sedan fick hela gänget hålla för öronen under vissa partier... Rent för jävligt, tycker jag. Just av denna anledning håller jag mig ifrån biografer nu för tiden.

När det gäller musiklyssning i lurar så får jag nog säga att bussåkning och lyssning i öronsnäckor (av mindre tättslutande modell) är bland det värsta man kan göra med sin hörsel. Det är riktigt förrädiskt. Jag åker buss 50 minuter till och från skolan varje dag och har testat ett antal lurar under åren. Just nu kör jag med några slutna lurar som isolerar väl och låter bra (Sennheiser HD25-1) och som jag personligen tycker är ganska "säkra" att använda. Är fortfarande lite tveksam till öronsnäckor av isolerande modell, typ Etymotic ER-4/ER-6 och Koss The Plug...

Kan ju även nämna att jag har tinnitus och att jag fick det från lyssning av för hög musik på bussen. Klantigt värre...

Permalänk

Detta må vara en ny undersökning, men resultatet är föga nytt. Har hört (heheh) många gånger under årens lopp att hörlurar, och då speciellt snäckor, ska vara skadligt för hörseln. Jag kör på som vanligt eftersom musik är min passion, men jag vill absolut inte ha tinnitus så jag ägnar det en tanke ibland.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är därför man har en Mp3-spelare med låg uteffekt, kan typ inte spela för högt

Permalänk
Medlem

Det handlar alltså ljudnivån som är skidlig, har igne med mp3-spelaren att göra...

Och att högljudnivå, framförallt i hörlurar, är sakdligt för hörsel vet väll alla?

Permalänk
Medlem

Även jag tycker ljudvolymen på bio är ALLDELES för hög. Det är ju så illa att det faktiskt gör ont i öronen under våldsamma scener. Inte att förglömma att det är fördömt obekväma stolar med låg rygg och alldeles för lite plats för benen. I de där hemska stolarna vill man "ligga", och det går inte om man inte skickar upp fötterna på raden framför.
Skulle dessa saker ordnas kanske det kan bli värt att gå på bio igen...

Och som andra redan har sagt - det är knappast någon nyhet att det är skadligt att lyssna på musik i hörlurar. Detta har väl flaggats för då och då enda sedan 80talets "freestyle"-boom ?