Permalänk
Medlem

Pengar tillbaka

Hej, Jag beställde mig lite delar från db.com dock så kortslöts moderkortet och cpun så jag hade tänkt att returnera dom nu men finns det nån möjlighet att få pengarna tillbaka för dom för moderkort har jag redan köpt ett nytt och cpu kan jag köpa i den lokala datorbutiken för samma pris.

Visa signatur

Heimdall lvl 60 troll rogue <Inspiration> @ Frostmane

Permalänk
Medlem

Du får inte tillbaka ett öre om det är du själv som har haft sönder grejerna.

Permalänk
Medlem

saken är den att jag inte gjort nåt fel, jag följde supportens anvisningar dom gav mig när det inte funka när skiten kortslöts

Visa signatur

Heimdall lvl 60 troll rogue <Inspiration> @ Frostmane

Permalänk
Hedersmedlem

Vad exakt gjorde du? Varför kortslöts moderkortet?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Du glömde inte distanserna som moderkortet skall skruvas fast i?
Jag menar, du skruvade det väl inte direkt i plåten? Detta är tydligen väldigt vanligt. Att folk missar distanserna och skruvar direkt i plåten så att det blir kortslutning.

Permalänk
Medlem

nope jag glömde ej distanserna såpass mkt kan jag iaf, men eftersom datorn inte gick igång så sa dom på supporten att ag skulle ta ut moderkortet ur chassit och enbart testa med cpu minne och grafikort i när moderkortet låg på antistat påsen och med ett annat nätagg så ja gjorde det och då sa det bara poff så brann en resistor upp.

Visa signatur

Heimdall lvl 60 troll rogue <Inspiration> @ Frostmane

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassh
nope jag glömde ej distanserna såpass mkt kan jag iaf, men eftersom datorn inte gick igång så sa dom på supporten att ag skulle ta ut moderkortet ur chassit och enbart testa med cpu minne och grafikort i när moderkortet låg på antistat påsen och med ett annat nätagg så ja gjorde det och då sa det bara poff så brann en resistor upp.

lol,, jävla klant

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
lol,, jävla klant

Är mer du som är en klant. Han gjorde som dom sa och det paja..... Ne skicka tillbaka det. Så ska du få nya prylar....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Är mer du som är en klant. Han gjorde som dom sa och det paja..... Ne skicka tillbaka det. Så ska du få nya prylar....

han lade moderkortet på antistatpåsen,, jag tror inte dom bad honom göra det faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

va ska skulle det ligga på annars, köksbordet eller ?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
han lade moderkortet på antistatpåsen,, jag tror inte dom bad honom göra det faktiskt.

Tror inte"lunajcjew" bad dig sticka till sweclockers heller, så vad gör du här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
va ska skulle det ligga på annars, köksbordet eller ?

Antistatpåsar (speciellt den randiga typen), kan fungera som ledare på samma sätt som han skulle ha lagt den på en metallplatta (nåja).
Torrt trä leder ström dåligt, och det hade antagligen varit bättre att lägga direkt på köksbordet, men inte bra.

Jag tycker att lassh skall ha nya grejer, om butiken verkligen gav honom instruktioner att göra så.
Men att få pengarna tillbaks är lite väl saftigt när man sabbat kortet själv.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

Helt rätt, jag argumenterar med kunder om detta varje dag men stå på dig att du fått fel instruktioner så ska det nog gå bra.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
lol,, jävla klant

Ditt inlägg har lika stor betydelse och användbarhet för denna diskussion som ett extra sandkorn i sahara.
Kort och gott: Lägg av!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Ditt inlägg har lika stor betydelse och användbarhet för denna diskussion som ett extra sandkorn i sahara.
Kort och gott: Lägg av!

som du ser i ovanstående inlägg så hade jag rätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassh
nope jag glömde ej distanserna såpass mkt kan jag iaf, men eftersom datorn inte gick igång så sa dom på supporten att ag skulle ta ut moderkortet ur chassit och enbart testa med cpu minne och grafikort i när moderkortet låg på antistat påsen och med ett annat nätagg så ja gjorde det och då sa det bara poff så brann en resistor upp.

Då bör du få nya grejer iom att som det sagts du följt dom instruktioner som du fått och det kan ju tänkas att det var fel på spänningsregleringen på moderkortet som gjorde detta eller?

Permalänk
Medlem

Har kört ett flertal moderkort på antistatpåse. Även några under flera månaders tid och det har aldrig hänt något.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
som du ser i ovanstående inlägg så hade jag rätt

Du har fel, en antistat påse är inte elektriskt ledande däremot är den precis som namnet antyder antistatisk... dvs. den kan inte laddas upp med en statisk laddning & kan därför inte avge en statisk urladdning & är därmed antistatisk...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du har fel, en antistat påse är inte elektriskt ledande däremot är den precis som namnet antyder antistatisk... dvs. den kan inte laddas upp med en statisk laddning & kan därför inte avge en statisk urladdning & är därmed antistatisk...

Nja, det finns typ 3 olika sorters antistat-påsar, varav en fungerar som du säger, den andra har så pass hög ytresistans att det bara "försvinner" och den tredje är använder en tunn metall-film på sig, antingen på utsidan eller insidan så kallade Metallized Shielding Bag alternativt MVB som har ännu tjockare metallager.

Finns då totalt 5 olika om man räknar in de 3 olika kategorierna av metallfilms-påsarna.

Metal in, Metal out, MVB som har metallager.
Dissipative och Antistatic.

Detta är ett perfekt exempel på en Metal Out påse: http://www.charleswater.co.uk/catalog/Images/Cat_Imgs/90300.g...
Jag har sett flera moderkort som levererats i en sådan, metal in och metal out är dessutom de vanligaste på marknaden (med metal in som klar vinnare iof).

Skulle hans påse vara av Metal Out så lär det säga Poff ganska snabbt när han kör..

Vill du läsa lite mer finns denna excellenta sida: http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kapar tråden en sväng, men det är så att i Maj köpte jag nya grejjer. Moderkort, cpu. chassi, the works.

Chassit är detta: http://www.thermaltake.com/xaserCase/sviking/va4000bwssviking...

Jag satte dit distanserna först av allt men märkte att moderkortet kom för högt upp i och med detta, kontakterna kom nästan 1 cm för högt upp gör bakpanelen. Utan distanserna kom den i perfelt höjd.

En släng av lesshet och idioti svepte över mig och jag tänkte att "jahapp, då ska det kanske vara så på det här chassit."

Således har jag alltså kört min dator sedan i början av maj, med moderkortet skruvat direkt i plåten...
Uptime: 3w 15h 47m 29s

Har jag bara haft en jävla tur eller kan det vara så att det är något ytskickt eller liknande i chassit som möjliggör att moderkortet säkert kan vara skruvat direkt på chassit?

Chassit var även utformat som så att där instanserna skulle in var det en "kulle". Detta spädde endast på min teori att kortet skulle vara skruvad i chassit då kullarna lyfte upp moderkortet så perfekt.

Jag kan absolut ingenting om el-läran, det är knappt jag kan det som många skulle kalla 'sunt förnuft' kring el-läran så jag är lite fundersam och lite uppskrämd nu.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

finns chassin som har "inbyggda" utbuktningar i moderkortsplåten istället för distanser.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nja, det finns typ 3 olika sorters antistat-påsar, varav en fungerar som du säger, den andra har så pass hög ytresistans att det bara "försvinner" och den tredje är använder en tunn metall-film på sig, antingen på utsidan eller insidan så kallade Metallized Shielding Bag alternativt MVB som har ännu tjockare metallager.

Finns då totalt 5 olika om man räknar in de 3 olika kategorierna av metallfilms-påsarna.

Metal in, Metal out, MVB som har metallager.
Dissipative och Antistatic.

Detta är ett perfekt exempel på en Metal Out påse: http://www.charleswater.co.uk/catalog/Images/Cat_Imgs/90300.g...
Jag har sett flera moderkort som levererats i en sådan, metal in och metal out är dessutom de vanligaste på marknaden (med metal in som klar vinnare iof).

Skulle hans påse vara av Metal Out så lär det säga Poff ganska snabbt när han kör..

Vill du läsa lite mer finns denna excellenta sida: http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Hade påsen varit av metaliserad plast även på utsidan så skulle det sagt poff... vid ATX kontakten då först & främst... då det är den som har högst lödpunkter förutom parallel portar & dyl... att ett ytmonterat motstånd brinner upp direkt finner jag väldigt märkligt pga. en antistat påse.. snarare som jag skrev så skulle det blivit en kortslutning vid atx kontaktens lödpunkter... men man kan aldrig vara säker samt att vi bara spekulerar ju (jag iaf).

Citat:

There are two common types of metallized shielding bags varying by construction, the metal-in and the metal-out shielding bags. The metal-in (buried metal) shielding bags are the most common type currently used and are recommended for packaging of ESD sensitive (ESDS) components. They also tend to be superior to the metal-out construction in durability and cost. The metal-out shielding bags are also designed to protect against static induced damage. The metal layer is closer to the outside surface resulting in these bags having lower resistance readings than the metal-in which can be important in some applications.

Jag tror att moderkorts tillverkarna väljer det bästa & billigaste alternativet (spekulation från min sida igen).. vad tror du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det gör dom nog, jag har dock varit med om Metal out åtminstone en gång.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Ursäkta om jag kapar tråden en sväng, men det är så att i Maj köpte jag nya grejjer. Moderkort, cpu. chassi, the works.

Chassit är detta: http://www.thermaltake.com/xaserCase/sviking/va4000bwssviking...

Jag satte dit distanserna först av allt men märkte att moderkortet kom för högt upp i och med detta, kontakterna kom nästan 1 cm för högt upp gör bakpanelen. Utan distanserna kom den i perfelt höjd.

En släng av lesshet och idioti svepte över mig och jag tänkte att "jahapp, då ska det kanske vara så på det här chassit."

Således har jag alltså kört min dator sedan i början av maj, med moderkortet skruvat direkt i plåten...
Uptime: 3w 15h 47m 29s

Har jag bara haft en jävla tur eller kan det vara så att det är något ytskickt eller liknande i chassit som möjliggör att moderkortet säkert kan vara skruvat direkt på chassit?

Chassit var även utformat som så att där instanserna skulle in var det en "kulle". Detta spädde endast på min teori att kortet skulle vara skruvad i chassit då kullarna lyfte upp moderkortet så perfekt.

Jag kan absolut ingenting om el-läran, det är knappt jag kan det som många skulle kalla 'sunt förnuft' kring el-läran så jag är lite fundersam och lite uppskrämd nu.

Ska vara så. Mitt lian li har flytt/utbyt bara sånna distanser. smidigt faktist. Bara att klicka i distansen och skruva fast mamma plankan....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
jag har dock varit med om Metal out åtminstone en gång.

Där ser man, så helt säker kan man inte vara då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless