MP3-spelare och hörlurar dåligt för hörseln?

Permalänk
Avstängd

Alla vet att det är skadligt. Folk får skylla sig själva. Min brorsa kör ju så högt att hela omgivningen hör, det lär han ju få sota för.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
För det första så är 20-20 000Hz ingen fix gräns, det är ett ungefärligt genomsnitt, det finns säkert individer som hör ända upp till 23-24kHz, men det stämmer att man (oftast) tappar hörslen för de högre frekvenserna med åldern.

Mja, när du är nyfödd så hör du kanske några kHz över 20k, men sen går det ganska snabbt utför... Och de som hör saker över 20kHz efter att de fyllt 15 är nog väldigt få. För att inte säga extremt få.

Citat:

För det andra så brukar inte hörselskador påverka hörseln av de högre frekvenserna.
Dvs. "Ju sämre hörsel man får desto mindre Hz hör man" är inte sant.
Det som skadas är känsligheten för givna frekvensområden, det krävs en högre amplitud av ljudet för att en signal ska uppstå.

Jo det vet jag, och de områden där det brukar paja först ligger mellan 1-8kHz, som är de områden där man hör bäst.

Men är det så att man är under 30 och inte hör ett smack över 10kHz så hävdar jag fortfarande att man troligen skulle kolla upp hurpass bra/dåligt man hör... Men nu var ju det tidigare inlägget där detta nämndes något svårtolkat så det är kanske inget att bråka om...=)

Edit: Snyggade till det hela en smula...

Permalänk
Medlem

/sänkte ljudet i winamp direkt, hehe

Hade perfekt hörsel vid mönstringen, men då lyssnade jag sällan i hörlurar. Nu vet jag inte. Använder hörlurar lite mer nu och har ibland fått kortvariga pip när det är tyst - lyckligtvis ganska sällan. Ska vara mer försiktig, tror jag. Tinnitus vill man ju inte ha.

Har läst eller hört att barn med ganska hög feber kan höra upp till 30 kHz. Kan kanske stämma, då jag någon gång hade hög feber och tyckte mig höra bättre än normalt. Har lite smått feber nu iofs (förskylning).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Det kan väl inte vara möjligt att det här var 100% nyhet för någon här på forumet?

"VA? Kan högt ljud skada öronen!?"
"VA? Gör det ont att få en kniv i magen!?"

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2