Är "nobody" med i wheel? (ful ful ful sambalösning jag vet :P )

Permalänk
Medlem

Är "nobody" med i wheel? (ful ful ful sambalösning jag vet :P )

Verkar som alla mina filer fixade från windows till Samba-sharen på BSD har wheel som gruppägare, och nobody som ägare eftersom jag kör helt öppet (antagligen gästkonto kanske jag vet inte hur det blev men det funkar).

Nu är haken...det här är jäkligt fult jag vet men jag behöver inte den lokala säkerheten utan gjorde det enkelt för mig....alla filer som tankas från servern och sparas i sharen får min Unix-user som ägare, så när jag från windows försöker flytta dom till en annan katalog (Incoming -> Upload) så kan den ej ta bort filen pga rättigheter. Så jag gör så att antingen flyttar jag från terminalen som min user, eller också kopierar jag från windows och sedan tar bort originalet från terminalen.

Detta gör att jag har en salig blandning av ägare i min share, de flesta ägs av "nobody" men en del av min "Unixtanknings-user".

Vet inte om detta går att lösa på nåt smart/enkelt sätt...tänkte att eftersom alla nobodys filer verkar ha wheel som group (min user är med i wheel) så kanske det skulle räcka att lägga till "w" på group på hela köret med chmod, men det verkar inte som nobody är med i wheel iallafall när man kör groups-kommandot (borde ju inte va det heller tycker man).

Kan man göra så att man skapar en till grupp bara för detta ändamål, och låter nobody samt min user hamna i den, och sedan ändra group-owner rekursivt på hela sambastrukturen? Går det att leka med nobody och ge den grupptillhörighet, eller är den låst på nåt sätt kanske? Och spelar det någon roll vilken grupp som är primary om man gör såhär, eller kan min Unix-user fortsätta va wheel som primary (nej det borde ju inte gå för då kommer alla filer jag sparar som min user bli wheel förståss).

Hmmm....det andra ful-alternativet på mitt fula problem vore om det kunde gå att sätta nån sorts mask på min Incoming-katalog där min Unix-user sparar filer, så att allt som sparas sparas i namnet "nobody". Men det kanske inte går?

Vet inte varför jag löste det så fult, men haken är att det är två Windows-users som ska ha full rättighet till allt, så om vi hade kört med separata konton och loggat in med username så hade vi ägt våra egna filer men inte den andras, så då hade det ändå blivit liknande problem med gemensamma grupper och ändra rättigheter på alla skapade filer för att få det 100% delat/gemensamt.

Nån som orkar reda ut detta lite? Törs inte börja leka/testa för det är många GB som ligger där, så lite läskigt att köra nåt rekursivt om det skulle gå åt skogen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

För att ta det kort: din strävan efter enkelhet har försatt dig i en komplicerad situation.

logga in med din unixanvändare, kör smbpasswd. hitta på ett lösenord(inte ditt vanliga)
Ta bort alla direktiv i smb.conf som du använt för att ge nobody tillgång och skrivrätt till din share. starta om samba.

starta om din windowsdator och försök ansluta till din sambashare. du bör nu få upp en ruta som ber dig skriva in ett giltigt anvnamn/lösenord. fyll i din unixanvändare samt det lösen du nyss hittade på för samba.
Ge sedan dessa loginuppgifter till användare 2, och ändra alla filer till att ägas av seb74:wheel

Det finns fortfarande bättre sätt att lösa det säkerhetsmässigt, men det här blir rätt enkelt, och duger om du litar på att användare 2.
var försiktig med vad du delar ut via samba nu bara.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tack
Fast haken blir ju då att man måste "logga in" aktivt...går inte att bara hoppa in i Samba-sharen från XP....iallafall inte från tjejens dator som inte har samma namn på sitt konto som jag har i XP.

Det som är haken ju, att det är två konton som ska dela på allt...helst iallafall.
Fast klart, man skulle kunna dela upp det olika mellan olika kataloger kanske på nåt smart sätt. Äh, jag vet inte. Jobbigt det här

Borde väl även kunna lägga in en extragrupp tycker jag, och tilldela den till alla användare, och sedan gå efter grupprättighet istället. Sätta "w" på gruppen på alla filer....antar att det funkar så iallafall. Fast då måste nog min user som kör vnc-servern byta till den gruppen primärt så att allt som tankas/skapas på servern ägs av "rätt grupp".

Jaja...funkar ju iallafall dugligt som det är också. Lite rädd att förstöra nåt nu när jag börjat räkna uptime på servern hehe Och sen ligger det ju massa viktiga filer där nu också, så det blir ingen mer lekstuga på den nu. Får leka av mig i Linux istället som jag ska slänga in på en disk strax

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

windows sparar logininfo om du lägger upp sharen som en nätverksenhet på datorn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Borde väl fungera med nåt sånt här?:

[slask] path = /home/seb74/pr0n force user = seb74 force group = seb74 read only = No guest ok = Yes

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
windows sparar logininfo om du lägger upp sharen som en nätverksenhet på datorn.

det sparas inte för mej....

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
det sparas inte för mej....

När du fyller i login/lösen, klicka i att windows skall komma ihåg uppgifterna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion