Maestro kort i USA?

Permalänk
Medlem

Maestro kort i USA?

Funkar mitt Maestro kort i USA, alltså kommer jag att kunna ta ut kontana dollar med kortet i USA? åker dit på tisdag.

Tack

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Borde fungera eftersom det är MasterCard som står bakom Maestro korten.

edit:
http://www.mastercard.com/atmlocator/index.jsp?page=faqs
What is the difference between Maestro, Cirrus, and MasterCard Credit? Can I use any of these at all ATMs?
You can use your MasterCard, Maestro, or Cirrus card to withdraw cash from ATMs. MasterCard, Maestro or Cirrus cards can be used at any ATM which displays the MasterCard, Maestro and/or Cirrus marks in 900,000 ATM locations in 120 countries.

Permalänk
Medlem

Kan han ta ut pengar från sitt svenska konto med sitt svenska kort i en amerikansk ATM? Tycker det hela låter väldigt otroligt...

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Vad är det för otroligt med det?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara konstigare än när du åker till tex Tyskland och använder kortet där?

Permalänk
Medlem

Btw, vad menar dom med ATM? =$

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

ATM = Automatic Teller Machine, dvs bankomat.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, tar med mig kortet dit då

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

min kompis va nyss här med ett Maesto från sverige, han kunde ta ut pengar i maskinerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet brukar vara att det inte är alla ATMs (bankomater) i USA som tar Maestro/Cirrus-kort, iaf inte i vissa mindre städer/orter. Man får kolla runt en del men det brukar alltid finnas någon maskin som tar kortet (kolla efter Maestro/Cirrus-loggan på bankomaterna).

Permalänk
Medlem

Jag ska till New York, borde finnas ett par där?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

tunari: Um, ja.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Finns väl lite risk att det kostar pengar dock. Har för mig att något kort tar ca 40 spänn för uttag utomlands.

Permalänk
Medlem

Ja, jag snackade på banken och det kostade tydligen 35 kr / uttag

Permalänk
Medlem

Jupp det gör det.
Har själv tagit ut pengar med maestro kortet i bl.a. Turkiet. Fick inte betala någon summa för uttaget heller (FSB).

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

enda skillnaden på mastercard och maestro är väll att du inte kan betala saker via internet med maestro, och att du i sverige kan skaffa maestro när du är 16.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Om inte det nu inte mot förmodan skulle funka så finns väl alltid Visa Electron..

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Elektron, Maestro och vanliga VISA, Mastercard är att det behöver direktkoppling för att man ska kunna handla/ta ut cash.

Så du kan inte betala din taxi resa eller spriten på viking line med ett maestro, elektron kort.
Men det kan man med mastercard, visa.

Sen är det massa andra fördelar man får med betalkort, som reseförsäkringar osv.

Men man kan ta ut i typ alla värdens länder med Elektron eller Maestro.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Skillnaden på Elektron, Maestro och vanliga VISA, Mastercard är att det behöver direktkoppling för att man ska kunna handla/ta ut cash.

Så du kan inte betala din taxi resa eller spriten på viking line med ett maestro, elektron kort.
Men det kan man med mastercard, visa.

Sen är det massa andra fördelar man får med betalkort, som reseförsäkringar osv.

Men man kan ta ut i typ alla värdens länder med Elektron eller Maestro.

Konstigt, för jag handlade med mitt maestro-kort sist jag åkte med viking line.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Konstigt, för jag handlade med mitt maestro-kort sist jag åkte med viking line.

Väldigt konstigt.

Citat:

Du kan använda ditt Maestrokort i butiker och uttagsautomater, både i Sverige och utomlands.

När du är utomlands kan du ta ut pengar i alla uttagsautomater som har en Cirrus-dekal, och betala med kortet i butiker där det finns en Maestro-dekal.

Alla dina köp och uttag dras direkt från ditt konto, och redovisas på ditt kontoutdrag. Du kan också få besked om kontoställning via uttagsautomat, Internetkontoret och Bank på telefon.

Notera, Alla dina köp och uttag dras direkt från ditt konto.

Dvs att man måste ha direktkoppling som jag tidigare sade.
Jag tvivlar att de kopplar upp sig via GSM eller satelit för att genomföra köpen.

Det ska gå att handla med maestro om de ligger i hamn.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Väldigt konstigt.

De har nog internet där, för man kunde använda några datorer till att gå ut på internet (mot betalning).

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
De har nog internet där, för man kunde använda några datorer till att gå ut på internet (mot betalning).

Skrev till lite extra över, men hur som helst så orkar jag inte spekulera i det.
Internet kan de få via satelit.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Notera, Alla dina köp och uttag dras direkt från ditt konto.

Dvs att man måste ha direktkoppling som jag tidigare sade.
Jag tvivlar att de kopplar upp sig via GSM eller satelit för att genomföra köpen.

Det ska gå att handla med maestro om de ligger i hamn.

Notera att det i enstaka fall faktiskt går att få så pengarna dras efteråt.

Säger precis som dig, men vet av egen erfarenhet att det har hänt, speciellt när man åker Taxi.

Men som sagt, normalt sett ska det inte gå, det är även därför Electron etc. inte har några instansade tecken vilket vanligt VISA har (man kan då dra det i manuell maskin).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Notera att det i enstaka fall faktiskt går att få så pengarna dras efteråt.

Säger precis som dig, men vet av egen erfarenhet att det har hänt, speciellt när man åker Taxi.

Men som sagt, normalt sett ska det inte gå, det är även därför Electron etc. inte har några instansade tecken vilket vanligt VISA har (man kan då dra det i manuell maskin).

Kort siffrorna på elektron vettefan, men på maestro finns det.
Så man inte ska vara helt utan tillgångar ifall magnet remsan lägger av.

Men har ingen koll på elektron då jag aldrig har haft det.
Men att få VISA brukar inte vara svårt på vissa banker "FSB", fast jag fick visa upp anställningsbevis för att få mitt "SEB".

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Kort siffrorna på elektron vettefan, men på maestro finns det.
Så man inte ska vara helt utan tillgångar ifall magnet remsan lägger av.

Men har ingen koll på elektron då jag aldrig har haft det.
Men att få VISA brukar inte vara svårt på vissa banker "FSB", fast jag fick visa upp anställningsbevis för att få mitt "SEB".

Bara så vi menar samma.

Kort med "stansade" tecken.

Kort utan "stansade" tecken.

Permalänk
Medlem

Japp precis,

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Japp precis,

Kollade Föreningssparbankens Maestro idag, de har icke stansade siffror.

Sen ang. att man skall vara helt utan pengar när remsan lägger av är det egentligen irrelevant om det är stansade siffror eller ej. Iom. att man läser på kortet och knappar in kortnumret manuellt blir det samma sak.

Enda gången de stansade siffrorna används är om man har en riktigt gammal kortapparat där man drar kortet och en kopia på de stansade siffrorna bildas på kvittot.

Permalänk
Medlem

Kort som inte har stansade siffror går inte att knappa in manuellt.
De måste dras i kortläsaren. I alla fall på pressbyrån (har drivit en med min fru). Kort som inte har stansade siffror är bl.a. Electron men det vet vi ju redan.

SantaClaus: Sån där riktigt gammal maskin använde vi på Vivo när vi fick problem med kortbetalningar. Riktigt old. Den används även på en hel del mackar för att lämna deposition när man hyr bil. Den lappen rivs när man kommer tillbaka med bilen oskadd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Kort som inte har stansade siffror går inte att knappa in manuellt.

Knepigt, de kassasystem jag jobbat med har bara brytt sig om att sifforna matats in, inte på vilket sätt, dvs. både magnetremsa och manuellt har fungerat.

Permalänk
Medlem

kort med ej stansade siffror går ej att knappa in manuellt

iaf inte enligt mitt jobb (statoil) och alla andra affärer i sthlm.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.