sjukt kul datorsida

Permalänk
Medlem

sjukt kul datorsida

jag såg en annons i tidningen om en ny datorbutik som öppnat i stan
och självklart var jag intresserad och se deras utbud så jag gick in på sidan och fick värsta chocken:)

http://www.zmartcomputer.com/

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

haha. ganska skoj..

"Men om priset för en ny dator passar din plånbok, är det naturligtvis inget fel på NYTT - om du handlar på rätt ställe.

Som sagt, vi säljer inga nya datorer själva. Men vi kan hjälpa dig hitta en leverantör som du kan lita på och som kan förse dig med en BRA dator.
Inte massproducerade dussinvaror.
"

som om det är något negativt med massproducerade...

hög volym = lägre pris m.m

Permalänk
Medlem

Man kan nog beskriva den sidan bäst som...
Gullig. ^^

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure"

Permalänk
Medlem

Kolla här:
http://www.zmartcomputer.com/portabla.htm
titta längst ner vad som följer med för 249kr. Windows XP?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Kolla här:
http://www.zmartcomputer.com/portabla.htm
titta längst ner vad som följer med för 249kr. Windows XP?!

heh, säkert ingen bränd xp

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Kolla här:
http://www.zmartcomputer.com/portabla.htm
titta längst ner vad som följer med för 249kr. Windows XP?!

Tolker det mer som att de tar 249 spänn för att installera dessa grejor men att man får betala för dom. Men jag kan då inte hitta några priser för mukvaran så det kanske stämmer ändå det du skriver.

Man blir ju trött i skallen efter en stunds surfande på denna sida

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, stämmer detta: "Vi debiterar, enligt svensk lag, ingen moms på begagnad utrustning! Vare sig till privatpersoner eller företag."

Lite nyfiken. Gör PCfynd också så med sina begandnade saker?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Hmm, stämmer detta: "Vi debiterar, enligt svensk lag, ingen moms på begagnad utrustning! Vare sig till privatpersoner eller företag."

Lite nyfiken. Gör PCfynd också så med sina begandnade saker?

/B

De där verkar de ha fått om bakfoten. MOMS är alltid en del av priset vid ett köp eller försäljning. Förutom mellan privatpersoner då man sällan redovisar i sin deklaration att man köpt eller sålt någonting. De borde nog ha uttryckt det som så här: Alla priser inkl. moms.
Är ju praxis att om man riktar sig mot företag anges pris exkl. moms, riktar man sig mot privatperson anges pris inkl. moms.

De måste ju själva redovisa och betala in moms på de produkter/tjänster de säljer.

För köp av begagnade datorer eller skärmar rekommenderas annars www.onceagain.se . Bättre priser OCH garantier.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vi gör datorerna zmartare, genom trimma dem.

Permalänk

jag finner inga ord

OMG DETTA ÄR DET BÄSTA SOM HAR HÄNT MIG DE SENAST VECKORNA!

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

"Vi vill spara dina pengar.
För det tjänar både du och vi på. "

På vilket sätt tjänar dom på det?

Permalänk
Medlem

Vilken jävla skit.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Åh, herregud... Jag har två teorier.
Det är nyinflyttade invandrare som insett att ytterliggare en pizzeria inte gör dem rika utan försöker satsa på datorer. (via skattefiffel verkar det som)

Eller så är det en bunke fjortisungar som kommit över begagnade datorer.

Frågan jag är intresserad av är hur de kommit över så många gamla datorer.

Verkar inte finnas något företag som heter något med Zmart.

Antingen är sidan bluff och båg eller så är det ett olagligt litet företag.
Någon som känner för att anmäla till skatteverket?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Åh, herregud... Jag har två teorier.
Det är nyinflyttade invandrare som insett att ytterliggare en pizzeria inte gör dem rika utan försöker satsa på datorer. (via skattefiffel verkar det som)

Bara för att det är ett knepigt företag med en hysterisk hemsida så måste det vara invandrare? Eller vad menar du?

Gillar inte vad du insinuerar.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Det här har de ju faktiskt helt rätt i. För många Svenssons räcker det alldeles utmärkt. Men man ska nog inte kräva att kunna köra Windows XP. Det kanske man å andra sidan inte heller behöver.

" Den enda gång du verkligen behöver en NY dator är, om du vill köra de allra nyaste, mest avancerade spelen, redigera högupplösta filmer i realtid eller köra andra mycket krävande applikationer som kräver datorer med väldigt kraftiga processorer.

Om du istället använder datorn som de allra flesta, dvs till ordbehandling, registerhantering, kalkyler, bokföring, fakturering, internetsurfning, e-mail, de vanligaste spelen etc, räcker oftast en begagnad dator precis lika bra."

Verkar vara en synnerligen sympatisk butik, som kanske inte tilltalar alla extrema överklockare och gejmers här på Sweclockers.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klart att det inte är invandrare, de stavar inte så illa. Helt klart några funiga fjortisar!
-nisse

Visa signatur

Nisse

Permalänk
Medlem

WINDOWS XP (OEM-versionen) från Microsoft, världens största mjukvaruleverantör. Ett mycket driftsäkert operativsystem

Från
http://www.zmartcomputer.com/portabla.htm

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kentucky
WINDOWS XP (OEM-versionen) från Microsoft, världens största mjukvaruleverantör. Ett mycket driftsäkert operativsystem

Från
http://www.zmartcomputer.com/portabla.htm

Finstilt längst ner under WindowsXP texten:

"(Villkor: Att datorn har minst 128 MB minne. CD eller dokumentation medföljer ej.)"

Komentarer överflödiga...

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
Bara för att det är ett knepigt företag med en hysterisk hemsida så måste det vara invandrare? Eller vad menar du?

Gillar inte vad du insinuerar.

Jag har varit medlem här längre än du så det kvittar vad du tror att jag inseminerar...

Hursomhelst så menade jag att ingen vuxen människa som gått svensk skola gör en sådan sida om de inte är efterblivna eller vill luras.

Invandrare - 1. Svårt med språket 2. Svårt med lagarna pga språk m.m.
Sen är många av de som kommit hit ena jäklare på att vara framåt även om de inte har kunskapen. Kulturell skillnad tror jag.

Sen antar jag att du tänkte att jag menade att invandrare gör svarta affärer osv eller?

Det ÄR att handla svart om man köper något ur den här butiken oavsätt vilka det är som skapat affären. (Troligtvis högstadie dropouts som insett att CS inte var den bästa vägen att bli rik på...)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
inseminerar...

Ehhrm inseminera är konstgjord befruktning som bl.a bönderrna ägnar sig åt när dom vill ha riktigt friska kalvar ifrån en riktigt stark tjur t.ex med massor av kvigor utan att tjuren ska behöva arbeta sig trött om man säger så :p.

Du menar nog

insinuera har jag en svag aning om =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag har varit medlem här längre än du så det kvittar vad du tror att jag inseminerar...

Hursomhelst så menade jag att ingen vuxen människa som gått svensk skola gör en sådan sida om de inte är efterblivna eller vill luras.

Det ÄR att handla svart om man köper något ur den här butiken oavsätt vilka det är som skapat affären. (Troligtvis högstadie dropouts som insett att CS inte var den bästa vägen att bli rik på...)

hmms, så du menar att man bör kunna göra en proffsig sida om man har gått i svensk skola? Eftersom HTML, CSS, Javascript etc är basämnen i grundskolan eller vad menar du? Vill luras? Du låter inte logisk, om man vill luras så gör man en proffsig sida för att inte väcka misstankar eller hur?

Du menar oavsett och inte oavsätt? varför skulle det vara svart, du vet ju inte om de är registrerade som företag och betalar skatt osv?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Gå in här: http://www.onlinenic.com/english/whois.php
och sök på zmartcomputer.com så får ni upp vem som äger sidan.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

Ehhrm inseminera är konstgjord befruktning som bl.a bönderrna ägnar sig åt när dom vill ha riktigt friska kalvar ifrån en riktigt stark tjur t.ex med massor av kvigor utan att tjuren ska behöva arbeta sig trött om man säger så :p.

Du menar nog

insinuera har jag en svag aning om =/

Jag vet vad jag skrev. Det var ett skämt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat

hmms, så du menar att man bör kunna göra en proffsig sida om man har gått i svensk skola? Eftersom HTML, CSS, Javascript etc är basämnen i grundskolan eller vad menar du? Vill luras? Du låter inte logisk, om man vill luras så gör man en proffsig sida för att inte väcka misstankar eller hur?

Du menar oavsett och inte oavsätt? varför skulle det vara svart, du vet ju inte om de är registrerade som företag och betalar skatt osv?

Jag menar att i vanlig svensk skola så lär man sig om moms bl.a.
Personer som du och jag blir inte lurade av såna här sidor.
Herr Svensson i Böckleby blir däremot lurad då sidan talar direkt till honom och hans extremt begränsade kunskap om hemsidor och datorer.

1. Jag har sökt och ej hittat något företag som heter zmart computers.
2. De skriver direkt på sidan att ingen moms behöver betalas för att det är begagnat vilket är en ren lögn.

Sen har du ju riktigt gott om argument när du klagar på min stavning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Gå in här: http://www.onlinenic.com/english/whois.php
och sök på zmartcomputer.com så får ni upp vem som äger sidan.

Så det är en dansk som äger sidan, antar man kan vara säker på att det är han som äger "firman" också då.
Se, en invandrare

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara samma kille som försökte blåsa folk förra året på blocket. Han sålde bärbara datorer som han aldrig skickade fast flera betalade en handpenning i förskott.

Han diskuterades här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=21477...

Permalänk
Medlem

Moms måste alltid betalas. Dock är momsen bara beräknad på vinsten, då den ursprungliga momsen redan är betald av konsumenten i första skedet. Se nedan.

http://www.skatteverket.se/skatter/moms/vinstmarginalbeskattn...

Normal VMB
Vinstmarginalen vid normal VMB är skillnaden mellan en varas försäljningspris och dess inköpspris. Man räknar fram vinstmarginalen för varje vara för sig.

I inköpspriset ska du räkna in alla kostnader för inköpet utom eventuell ränta. Du ska räkna in ersättningen till leverantören men inte till t.ex. annan fraktförare. Reparationskostnader ska inte inräknas i inköpspriset.

Beskattningsunderlaget, dvs. det värde som momsen ska beräknas på, är 80 % av vinstmarginalen vid skattesatsen 25 %. Det är enklare att beräkna momsen till 20 %1 av vinstmarginalen. Beloppet blir detsamma.

Exempel 1
Ett företaget köper in en begagnad vara från en privatperson för 900 kr och säljer den vidare för 1 000 kr. Vinstmarginal, beskattningsunderlag och utgående moms beräknas på följande sätt.

Vinstmarginal (1 000 kr – 900 kr) 100 kr
Beskattningsunderlag (80 % av 100 kr) 80 kr
Utgående moms (25 % av 80 kr) 20 kr

Vid skattesatsen 25 procent kan momsen också beräknas till 20 procent av vinstmarginalen (inklusive moms).

Om du säljer en vara med förlust (inköpspriset är större än försäljningspriset) uppkommer ingen vinstmarginal. Försäljningen beskattas inte men du får inte heller räkna av förlusten mot vinst vid annan försäljning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag har varit medlem här längre än du så det kvittar vad du tror att jag inseminerar...

Hursomhelst så menade jag att ingen vuxen människa som gått svensk skola gör en sådan sida om de inte är efterblivna eller vill luras.

Invandrare - 1. Svårt med språket 2. Svårt med lagarna pga språk m.m.
Sen är många av de som kommit hit ena jäklare på att vara framåt även om de inte har kunskapen. Kulturell skillnad tror jag.

Sen antar jag att du tänkte att jag menade att invandrare gör svarta affärer osv eller?

Det ÄR att handla svart om man köper något ur den här butiken oavsätt vilka det är som skapat affären. (Troligtvis högstadie dropouts som insett att CS inte var den bästa vägen att bli rik på...)

Inte visste jag att den som varit medlem längre har tolkningsföreträde. Jag yrkar på att reglerna genast uppdateras så att ingen annan gör om misstaget.

Vad jag vänder mig emot är att så fort något verkar vara mysko så hävdar man att det är invandrare.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Kronowski -

Jag tycker det är lite löjligt att man inte får dra slutsatser om dessa går emot någon sorts osynlig barriär.

Det är lite som det där skämtet där chris rock föreställer en slav som kan läsa, när han närmar sig korsningen och ser skylten där det står "stop" så har han två val, stanna och bli hängd, eller åka in och "im gonna hava me an accident".

Det är ju nästan samma sak här. Ett företag med en oseriös hemsida, dålig svenska, dåliga kunskaper om svensk lagstiftning, som dessutom försöker lura folk med överpriser på begagna utrustning, försäljning av olagliga operativsystem osv osv...

Hur många realistiska antaganden kan man egentligen göra?

1) En person som är väl insatt i vår kultur, har bra språkfärdigheter, grundläggande kunskap om lagen, och är uppväxt i det svenska samhället med allt vad det innebär. Men som struntar i allt detta.

2) En person som inte är väl insatt i vår kultur, har dåliga språkfärdigheter, saknar grundläggande kunskap om lagen och inte är uppväxt i det svenska samhället.

Vilket av dessa två alternativ är det troligaste i det här fallet? Alternativ finns det ju gott om, som mer eller mindre uppfyller kraven för alternativ 2. T.ex. fjortisar som har hoppat av skolan.

Men herregud, vi kan ju inte påstå att det pekar på att det är en icke-svensk som har gjort hemsidan, får då är vi rasistsvin. Visst jag kan väl erkänna att det ligger lite olika värderingar i orden icke-svensk och invandrare i dagens samhälle. Men Jag har en känsla av att mortifer666 inte sitter med en hitlerposter på väggen och nazimusik i lurarna.

"Vad jag vänder mig emot är att så fort något verkar vara mysko så hävdar man att det är invandrare."

Visst jag är infödd svensk och jag kanske blundar för all denna smygrasism som händer överallt, just därför att den inte drabbar mig. Det är nog t.o.m. troligt att jag gör det! Men jag tänker ju inte sluta använda huvet bara för att en minioritet tar illa vid sig av slutsatserna. Så länge jag anser att slutsatserna är logiska.

Det är när man slutar tänka som vi ska bli oroliga.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
Inte visste jag att den som varit medlem längre har tolkningsföreträde. Jag yrkar på att reglerna genast uppdateras så att ingen annan gör om misstaget.

Vad jag vänder mig emot är att så fort något verkar vara mysko så hävdar man att det är invandrare.

Jupp så är det
Det är en oskriven regel som oftast bara gäller mig.

Vad jag vänder mig emot är att så fort någon ens antyder invandrare så slår vissa människor bakut.
(invandrare - alla som flyttat hit från andra länder...)
Att sen BRÅ's egen statistik visar ett tragiskt överflöd av invandrare i brottstatistiken är en annan femma.
Det måste iallafall få sägas innan någon börjar ryta om rasism och hets mot folkgrupp (folkgruppen invandrare bestående av danskar, tyskar, jugoslaver, araber, afrikaner, vietnameser m.m.)

Bara för att du verkar tolka ordet invandrare som en svartmuskig zigenare med kniv i en husvagn så innebär det inte att jag har samma tolkning.

Sheep

Tack, det var ett väldigt bra inlägg.
Dock har du fel i att jag inte har en hitlerposter på väggen och mina lurar dundrar ut tysk nazistmusik blandad med 60 år gammal propaganda och min katt är fet och heter Göring
Nä, du har helt rätt.
Jag skiter i regel i vad folk har för ursprung sålänge de är trevliga och hjälper till i samhället.
Det finns smygrasism överallt men den yttras sällan och det värsta är att när folk väl har något att säga oavsett om det är 100% sant så måste de alltid gardera sig med att säga:
"Jag är inte rasist, det får du inte tro, men..."

Den här sidan är extremt dåligt för att vara på den snälla sidan och extremt bluffig och olaglig för att vara på den elaka sidan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Kronowski -

Jag tycker det är lite löjligt att man inte får dra slutsatser om dessa går emot någon sorts osynlig barriär.

Det är lite som det där skämtet där chris rock föreställer en slav som kan läsa, när han närmar sig korsningen och ser skylten där det står "stop" så har han två val, stanna och bli hängd, eller åka in och "im gonna hava me an accident".

Det är ju nästan samma sak här. Ett företag med en oseriös hemsida, dålig svenska, dåliga kunskaper om svensk lagstiftning, som dessutom försöker lura folk med överpriser på begagna utrustning, försäljning av olagliga operativsystem osv osv...

Hur många realistiska antaganden kan man egentligen göra?

1) En person som är väl insatt i vår kultur, har bra språkfärdigheter, grundläggande kunskap om lagen, och är uppväxt i det svenska samhället med allt vad det innebär. Men som struntar i allt detta.

2) En person som inte är väl insatt i vår kultur, har dåliga språkfärdigheter, saknar grundläggande kunskap om lagen och inte är uppväxt i det svenska samhället.

Vilket av dessa två alternativ är det troligaste i det här fallet? Alternativ finns det ju gott om, som mer eller mindre uppfyller kraven för alternativ 2. T.ex. fjortisar som har hoppat av skolan.

Men varför ska man dra slutsatser om något som inte är relevant för ämnet. Vad tjänar det till att påstå att det är invandrare eller fjortisar som ligger bakom företaget.
Genom att skuldbelägga en stor grupp människor (i detta fallet invandrare och fjortisar) för något som en människa eller en liten grupp människor gjort (det vill säga de som står bakom företaget) är missvisande och skapar fördomar.

Citat:

Kronowski - Men herregud, vi kan ju inte påstå att det pekar på att det är en icke-svensk som har gjort hemsidan, får då är vi rasistsvin. Visst jag kan väl erkänna att det ligger lite olika värderingar i orden icke-svensk och invandrare i dagens samhälle. Men Jag har en känsla av att mortifer666 inte sitter med en hitlerposter på väggen och nazimusik i lurarna.

Jag förutsätter inte det heller om mortifer666 men jag tycker att man ska tänka på vad det är man säger, eller i det här fallet skriver, och vad för budskap det sprider.
Vilken etnicitet eller klasstillhörighet människorna som står bakom företaget har är inte intressant i denna tråd. Vare sig det är en invandrare, punkare, homosexuell, helsvensk, kvinna, man, moderat, socialdemokrat och så vidare.
Däremot kan det vara relevant att uppmärksamma företaget och de enskilda personer som står bakom. Om dessa personer sysslar med skumma affärer så är det på sin plats att varna sina medmänniskor.
Däri ligger skillnaden. Jag anser att man ska tala om individer istället för en stor grupp människor.

Citat:

"Vad jag vänder mig emot är att så fort något verkar vara mysko så hävdar man att det är invandrare."

Visst jag är infödd svensk och jag kanske blundar för all denna smygrasism som händer överallt, just därför att den inte drabbar mig. Det är nog t.o.m. troligt att jag gör det! Men jag tänker ju inte sluta använda huvet bara för att en minioritet tar illa vid sig av slutsatserna. Så länge jag anser att slutsatserna är logiska.

Det är när man slutar tänka som vi ska bli oroliga.

Sluta inte att tänka, men tänk också på vad det är man förmedlar till sin omvärld. Skulle man varje gång sätta ett likhetstecken mellan skumt och invandrare, eller för att ta ett exempel, skumt och socialdemokrater, skapar vi i förlängningen en negativism kring dessa grupper utan att se individerna inuti dem.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.