Intel extreme graphics drivisar till Suse?

Permalänk

Intel extreme graphics drivisar till Suse?

instalerade Suse 9.1 pro på min laptop härom dagen och kollade därefter på internet för att inskaffa drivrutinerna till hårdvaran i den.

Men nu är det såhär att företaget som tillverkat datorn har inga drivrutiner till linux.

Försökte hitta drivisarna till Intel extreme graphics 845 men hittade bara en uppdatering till Xfree86 som dom skulle vara inkluderade i.

Men det verkar inte funka

Är det någon som har någon drivrutin till Intel extreme graphics 845 som skulle kunna hjälpa mig lite?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

kör "xorgconfig" eller "xf86config" och se om du kan hitta kortet

Annars faktum är att dom har en riktigt accelerad & fin drivare
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df-external/Detail_De...

Permalänk

Jag fixade dehär med graffekortet men nu har jag nästa problem som är vääääääääldigt störande.

När jag startar upp datorn så stannar den, typ hänger sej lr nåt, presis mellan laddningsskärmen har försvunnit och där man ska logga in.
Jag antar att det är något fel på Xserver därför att det är väll den som ska laddas där.

Det enda sättet att komma in i Linux är att trycka i instalations dvd:n och att istellet för att instalera trycka på "Starta befintligt system".

Är det någon som har en aning om hur man kan fixa det utan att behöva instalera om hela skiten en gång till?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

I SuSE kör man inte xorgconfig, man kör sax2.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Varför kör du med en så gammal version av SUSE? Linux utvecklas i en snabb takt, så du bör installera den senaste versionen (9.3) för att få de senaste drivrutinerna. Just stöd för i845-chipset verkar inte stödjas i SUSE 9.1 enligt http://cdb.novell.com/showProduct.php?LANG=en_UK&searchtype=s... men det fungerar i de två senaste versionerna.

Om du vågar kan du installera SUSE 10 RC1 istället. Den största nyheten är den förbättrade prestandan (något som många tidigare har gnällt på ).

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk

ska kolla på dom nyare vertionerna.
Anledningen till att jag kör en lite äldre vertion är att jag har pro-vertionen av 9.1.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

nu när vi endå är inne på instalationer...finns det möjlighet att bara uppdatera ett system från 9.1 till 9.3 utan att behöva göra en helt ny instalation?

Visa signatur

| Pentium 4 3,0 Ghz | ATI Radeon 9800 Pro | 1 GB Ram | Maxtor 120 GB & ST 120 GB | ABIT IS7/IS7-G/IS7-E MB | ASUS CRW-5224A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dressing
nu när vi endå är inne på instalationer...finns det möjlighet att bara uppdatera ett system från 9.1 till 9.3 utan att behöva göra en helt ny instalation?

Ja, det går (välj "Uppgradera befintligt system" under installationsprocessen).

Visa signatur

Credo certe ne cras