Prishöjning efter att ha beställt en produkt, vad händer?

Permalänk
Medlem

Prishöjning efter att ha beställt en produkt, vad händer?

Mörrn. Historian är nu alltså så att jag beställde i Fredags en PSP med 1.50 firmware ifrån Gametronics för totalt 2 734 skr. Idag så märkte jag att priset har höjts till 2995 skr och läste en del forumsinlägg där jag som har beställt för det gamla priset kommer att få betala det nya, trots att jag har orderunderlag där det klart och tydligt står det gamla priset. Jag har inte fått någon kontakt med dem vare sig via deras Live Support, Email eller Telefon där jag kan få någon konkret information.

Så frågan är sålunda: Har Gametronics rätt att kräva 2995 utav mig när jag beställde den för 2 734? Har jag rätt att få min PSP för det gamla priset? Och vad säger lagen om detta, är detta ens lagligt?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Inaktiv

Varför inte ta och ringa eller maila Gametronics och fråga?

Detta hittade jag på deras sida:

Citat:

Prisvillkor:

Alla priser är inklusive svensk lagstadgad moms 25%. Fraktavgift tillkommer med 29:- per order. Handlar du för över 600:- är det fraktfritt. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för eventuella prisfel.

Permalänk
Medlem

Om du har fått en orderbekräftelse med 2734:- som prisuppgift är det summan du ska betala. Vill de ändra priset är inte har rätt att häva köpet.

De måste alltså inte sälja den till dig för 2734:- men kan inte tvinga dig att köpa den för 2995:-.

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Varför inte ta och ringa eller maila Gametronics och fråga?

Detta hittade jag på deras sida:

Citat:

Prisvillkor:

Alla priser är inklusive svensk lagstadgad moms 25%. Fraktavgift tillkommer med 29:- per order. Handlar du för över 600:- är det fraktfritt. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för eventuella prisfel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy

Jag har inte fått någon kontakt med dem vare sig via deras Live Support, Email eller Telefon där jag kan få någon konkret information.

Saken är den att produkten har funnits i deras lager i 2 veckor och till deras "Billiga Inköpspris", det var då jag beställde den. Att det sedan har blivit en ökning i deras "Inköpspris" är ju inget som skall påverka mig, då jag köpte det innan detta hände.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aelrik
Om du har fått en orderbekräftelse med 2734:- som prisuppgift är det summan du ska betala. Vill de ändra priset är inte har rätt att häva köpet.

De måste alltså inte sälja den till dig för 2734:- men kan inte tvinga dig att köpa den för 2995:-.

Som jag misstänkte då. Rätt så kasst att det blir såhär, det är ju inget massivt "prisfel" som det brukar vara i liknande fall.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

vänta med att köpa den tills en downgrader har kommit,sen kan du ju köpa den billigt från en annan affär

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

downgrader e väl endå på ett visst avstånd? har dom inte lagt ner det till och med?

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSoul
downgrader e väl endå på ett visst avstånd? har dom inte lagt ner det till och med?

Nej, det har de absolut inte och ja, det är nog en bit kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Prishöjning efter att ha beställt en produkt, vad händer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Mörrn. Historian är nu alltså så att jag beställde i Fredags en PSP med 1.50 firmware ifrån Gametronics för totalt 2 734 skr. Idag så märkte jag att priset har höjts till 2995 skr och läste en del forumsinlägg där jag som har beställt för det gamla priset kommer att få betala det nya, trots att jag har orderunderlag där det klart och tydligt står det gamla priset. Jag har inte fått någon kontakt med dem vare sig via deras Live Support, Email eller Telefon där jag kan få någon konkret information.

Så frågan är sålunda: Har Gametronics rätt att kräva 2995 utav mig när jag beställde den för 2 734? Har jag rätt att få min PSP för det gamla priset? Och vad säger lagen om detta, är detta ens lagligt?

Varför oroar du dig ens för att du skall betala det nya priset? Prishöjningen är minimala 261kr. Om dom nu redan har varorna i lager, lär dom endast ändra priset ifall det är ett tryckfel. 261kr höjning ser inte ut som ett enormt tryckfel.

Om dom skulle höja priset kan du alltid häva köpet.
Har för mig jag läst om tidigare fall där priserna i såna autogenerade emailbekräftelser inte är bindande. Då dom genereras automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Nej, det har de absolut inte och ja, det är nog en bit kvar.

I PSP-tråden står det så iallafall, t.o.m. en länk och citat från utvecklarna själva som har lagt ner arbetet med downgradern.
Möjligt att andra tar upp arbetet igen men vad jag läst så är det nerlagt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv

Du ska betala 2734 som ni har avtalat om. Jag anser inte de har rätt att häva det och det skulle förvåna mig mycket om de ens försökte.

Det avtalsvillkoret de skrivit in vet jag inte om det är giltigt mot konsument och i vilket fall borde det inte komma ifråga här.

Permalänk
Medlem

det är väl priset vid beställning som gäller, så länge som det inte har blivit något sjukt konstigt pris eller så?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
I PSP-tråden står det så iallafall, t.o.m. en länk och citat från utvecklarna själva som har lagt ner arbetet med downgradern.
Möjligt att andra tar upp arbetet igen men vad jag läst så är det nerlagt.

Det är många fler än skojarna wab som jobbar med det så, finns massor med trådar om det på tex pspupdates.
Att wab var skojare kom inte för mig som någon nyhet.

Till trådskaparen: Klart du ska betala priset i mailet. Inget annat.

Permalänk
Medlem

tror det är störrerisk att dom fixar homebrew till 2.0 än downgrader då downgrader skulle resultera i att man måste formatera flashminnet och sedan göra en cleaninstall... man kan inte blanda nya och gamla filer tydligen

bi99uy: jag har inte fått nått mail om 2999:- än och min beställning på deras sida är det fortfarande 2734:- på

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"