Permalänk
Medlem

Linux i skolan.

Billigare skoldatanät med Linux och tunna klienter i Motala kommun.

Diskutera!

http://www.corren.se/archive/2005/9/20/icseqcq57gz6wny.xml?ca...

Permalänk
Medlem

Roligt för dom, Synd lite att man inte kan försöka komprimissa så att det finns dualboot men Trevligt att dom kan spara pengar hoppas det går bra för dom.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

risk för flamewar...

Jag tycker de ett trevligt initiativ och bra för utvecklingen.. inte minst pengabesparande & göra sig beroende av något... Men jag hoppas de har ett par Windows Terminal-servers med, för somsagt, alla program finns inte för Linux.

Problemet med sånna här projekt att de finns inte så många färdiga lösningar (t.ex som Windows AD/Domän) det närmsta jag kan tänka mig är Novells Linux historia. Eller som nu Cendio AB's ThinLinc.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av administration av "datorparker", men har erfarenheten av användandet av "parker"/datasalar/nätverk från skolan. De system som kört Linux och Unix har alltid funkat som de ska och har aldrig gett upphov till några problem. Däremot så har de system som kört windows varit helt olidliga att arbeta med... program saknas på datorerna, skrivare inte installerade, miljoner(nä det är nog att överdriva) felmeddelande, inställningar som inte sparas. Det beror förvisso till viss del på kompetensen på sys-admin, men faktum kvarstår, Linux- och Unixmaskinerna har alltid funkat bättre.

Har dock läst i någon annan tråd att centaliserad administration av linux-datorer inte är något problem. Fast det vet jag ju egentligen inget om.
För övrigt så blir det väl inte aktuellt i Motala iaf.

Citat:

Motala beslöt att gå över till så kallade tunna klienter, ungefär det som förr kallades terminaler. Programmen finns då på centrala servrar, till skillnad från så kallade feta klienter, som har program direkt i den lokala burken

....

Programvarorna har blivit billigare, inte bara eftersom flera av programmen är gratis men även eftersom de hanteras centralt och man då har bättre kontroll över de licenser som behövs.

Hur som helst, så ser jag annars inte att det borde vara särskilt problematiskt att köra linux i skolan. Har själv kört det i skolan och det har fyllt sin funktion för ändamålet då i alla fall.

Frågan är ju vad skolan behöver ha datorerna till?
"Yrkesutbildning" i Photoshop känns för mig inte som ett måste i svensk grundskola.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Skolans pengar ska inte gå till att befästa Microsofts mjukvarumonopol när fullgoda alternativ finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

"Att dom inte hade Linux i skolan när jag gick i skolan, hade sänkt nätet varje dag!" - Någon snubbe på IRC

Tycker det är en säkerhetsrisk att ha linux i skolan. Man kan komma över mycket information om de andra eleverna. Om nu systemadministratörerna inte läser ezines eller hänger på bugtraq varje dag.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Tycker det är en säkerhetsrisk att ha linux i skolan. Man kan komma över mycket information om de andra eleverna. Om nu systemadministratörerna inte läser ezines eller hänger på bugtraq varje dag.

Det finns exploits i Windows, det finns dumma admins som kör Windows.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det är trevligt att kommunerna sparar pengar på att slopa Microsoft. Inget ont om Microsoft dock. De gör många trevliga program, fast även några dåliga program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom
Det finns exploits i Windows, det finns dumma admins som kör Windows.

Jo det är givet. Lika illa båda två, men jag tycker det känns som att det är 'mer' attraktivt att haxxa linux burkar och det uppkommer frekventare säkerhetsbrister i linux som man kan ta del av om de finns lokalt. Tror inte för en sekund att man kan få windows säkrare än linux. Senast var det ju brister i kärnan.

Låt oss inte göra detta en diskussion om öppen/stängd källkod i säkerhetsbrister.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

öppen källkod är alltid säkrare än stängd,

det finns väl ingen som tror at man skulle använda något skit som windows ifall det var öppen källkod, som utvecklare skulle man skämmas ögonen ur sig,

förutom bättre säkerhet så har du 'mycket' lägre tco med öppen källkod,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
öppen källkod är alltid säkrare än stängd,

det finns väl ingen som tror at man skulle använda något skit som windows ifall det var öppen källkod, som utvecklare skulle man skämmas ögonen ur sig,

förutom bättre säkerhet så har du 'mycket' lägre tco med öppen källkod,

Att folk fortfarande tror på detta är skrattretande.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
"Att dom inte hade Linux i skolan när jag gick i skolan, hade sänkt nätet varje dag!" - Någon snubbe på IRC

Tycker det är en säkerhetsrisk att ha linux i skolan. Man kan komma över mycket information om de andra eleverna. Om nu systemadministratörerna inte läser ezines eller hänger på bugtraq varje dag.

Exakt hur skulle detta gå till? Skulle systemen per automatik vara dåligt uppsatta, eller skulle man förutsätta att inga uppgraderingar görs, eller vad?

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att tunna klienter är ganska dåliga, vi har det på IDA (Institutionen för datavetenskap) där jag har de flesta av mina labbar. Har bara haft problem med skiten, programmen är slöa som satan när det är ett antal personer som använder systemen. GUI:t för program som emacs går knappt att använda (X är så jävla kasst!).
Känns som den enda anledningen till att de kör gratis skitprogram m.m. är för att tjäna pengar. Prestandan på de stationära burkarna vi hade innan var ju klart överlägsen den som finns nu. I en Java kurs vi hade skrev jag ett litet RTS spel .. körde det i > 100 fps på min P4 2.4,.. på de tunna klienterna flöt det i hela 0.1 FPS!!
Säger inte att tunna klienter alltid är dåliga, duger till surfdatorer m.m., men ska man göra lite mer advancerade saker så krävs riktiga burkar.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Man tjänar inte pengar genom att köra gratis programvara, eventuellt spar man, men definitivt inte tjänar.. (om inte du har nå tradedoubler-sponsrad distribution installerad då.....)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man tjänar inte pengar genom att köra gratis programvara, eventuellt spar man, men definitivt inte tjänar.. (om inte du har nå tradedoubler-sponsrad distribution installerad då.....)

Spara skulle nog passa bättre ja .. men
personligen så tror jag att Sun sponsrar oss.. kör ju deras skitoperativsystem på deras skitburkar och använder deras skitspråk Java ...

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Skulle då inte förvåna mig om ni kör nån, numera, ganska gammal sun server (typ lika gammal som installationen är) med X antal klienter..

Uppdaterar dom servern + nätet till nån vettigare konfiguration så ska du se att det blir ganska ok fart på det.

De tunna klienter jag använt har alla haft duglig hastighet till det dom är till för, d.v.s. lättare kontorsarbete.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.