Permalänk
Medlem

Lösenordtrubbel, SunOS 5.7

Jag har inhandlat en Sun Enterprise 250 för att sköta diverse serveraktiviteter. Varför? Erkänn att det är ganska manligt att ha en SUN-burk i garderoben ;).

Iallafall köptes den begagnad med allt vad det innebär, t.ex. att rootlösenordet och alla andra lösenord är spårlöst borta.
Det enda jag vet är att burken heter Yoda och har ägts av Adcore en gång i tiden.

Det finns flera alternativ.

1. Skaffa fram lösenordet
2. Bruteforca
3. Något annat
4. Formatera diskarna och installera om från scratch.
5. Ändra lösenordet utan att ta reda på det första

Jag hoppas på alternativ 1. Misstänker dock att det är en omöjlighet. Då återstår alternativ 3, 4 och 5 som realistiska. Vet inte hur det fungerar, om man t.ex. kan sätta i diskarna i en annan dator och ändra lösenordet.

Ja jag vetefan. Jag behöver helt enkelt hjälp.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

Mycket informativt. Jag tackar.
Dock som jag dumt nog glömde att skriva är det en slavburk som saknar grafikkort och tangentbord.
Jag kommer till loginprompten medelst nullmodemkabel.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Sun maskiner har alltid konsoll på en av seriell-portarna (har ja för mig)

Permalänk
Medlem

Åhh vad jag formligen älskar RealTerm!
Bättre terminalprogram till windows existerar inte.

Med hjälp av dokumentet som Gannon länkade till samt detta: http://www.cisco.com/warp/public/701/61.html och lite eget trixande i kombination med RealTerms funktion för att skicka break håller burken just nu på att starta från skiva.

Hemligheten var att skicka detta break just när den skulle boota.
Därefter fortsätta som beskrivet i Gannons länkade dokument.

Jag tackar och bockar!

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sun maskiner har alltid konsoll på en av seriell-portarna (har ja för mig)

Det var precis det han skrev i inlägget ovanför ditt

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk

Re: Lösenordtrubbel, SunOS 5.7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag har inhandlat en Sun Enterprise 250 för att sköta diverse serveraktiviteter. Varför? Erkänn att det är ganska manligt att ha en SUN-burk i garderoben ;).

Speciellt om du sover i samma rum (är ju inte riktigt designad för låg ljudnivå i första hand).

Permalänk
Medlem

Re: Lösenordtrubbel, SunOS 5.7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag har inhandlat en Sun Enterprise 250 för att sköta diverse serveraktiviteter. Varför? Erkänn att det är ganska manligt att ha en SUN-burk i garderoben ;).

Manligt? Kanske. Nördigt? Absolut. Bullrigt? Tveklöst!

Min Sun-burk står dock inte i garderoben utan står här bredvid min peze. Svårt att klämma in dubbla 21"-skärmar i garderob och använda den samtidigt

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lösenordtrubbel, SunOS 5.7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Speciellt om du sover i samma rum (är ju inte riktigt designad för låg ljudnivå i första hand).

Lyckligtvis gör jag inte det ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore

Manligt? Kanske. Nördigt? Absolut. Bullrigt? Tveklöst!

Min Sun-burk står dock inte i garderoben utan står här bredvid min peze. Svårt att klämma in dubbla 21"-skärmar i garderob och använda den samtidigt

Manligt, nördigt, vad är skillnaden?
Was är det för en burk?

Jag har lyckats ändra lösenordet nu och kan nyttja burken :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Lösenordtrubbel, SunOS 5.7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Was är det för en burk?

Sun Ultra30

Dubbla 21" skärmar, Creator 3D-grafikkort med nåt Sun-chip på, 4 st 9GB Seagate Ultrawide SCSI 320 15.000 rpms diskar.

Trevlig burk faktiskt, borde egentligen använda den mer. Bullrig som satan dock, så oftast är den avstängd.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

isecore: Kanske investera i en ljudhuv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
isecore: Kanske investera i en ljudhuv...

Jag har en ljudhuv. Problemet är att det är litegrann som att försöka ljuddämpa en stridsvagn genom att slänga en presenning över den

Men jag kanske bara är känslig, vem vet. En vän till mig har också en Ultra30 i ungefär samma konfiguration, och den är på 24/7 och står ca en meter från hans säng.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Vissa bryr sig inte om ljud, ljus och värme när dom ska sova...

Jag gör dock, kan inte sova med mobil-laddaren inkopplad äns. Eller skärmen på standby.

Permalänk
Medlem

Re: Lösenordtrubbel, SunOS 5.7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag har inhandlat en Sun Enterprise 250 för att sköta diverse serveraktiviteter. Varför? Erkänn att det är ganska manligt att ha en SUN-burk i garderoben ;).

Iallafall köptes den begagnad med allt vad det innebär, t.ex. att rootlösenordet och alla andra lösenord är spårlöst borta.
Det enda jag vet är att burken heter Yoda och har ägts av Adcore en gång i tiden.

Det finns flera alternativ.

1. Skaffa fram lösenordet
2. Bruteforca
3. Något annat
4. Formatera diskarna och installera om från scratch.
5. Ändra lösenordet utan att ta reda på det första

Jag hoppas på alternativ 1. Misstänker dock att det är en omöjlighet. Då återstår alternativ 3, 4 och 5 som realistiska. Vet inte hur det fungerar, om man t.ex. kan sätta i diskarna i en annan dator och ändra lösenordet.

Ja jag vetefan. Jag behöver helt enkelt hjälp.

Tjo!
Men så trevligt att du skaffat dig en lite Sun-kärra.
Vill nog dock råda dig att du iallafall installerar Solaris 9 på maskinen.
Det är nämligen enorma skillnader mellan 7 och 8 för att inte tala om mellan 8 och 9.
Dessutom får du en ren maskin att leka med. Kan va svårt att ha koll på vad fd. ägare att pillat med.

Permalänk
Medlem

Jo jag håller på att installera Solaris 10 nu.
Det är inte lika lätt via terminal som det hade varit via konsoll garanterar jag.
Men det har gått ganska smidigt.
Du var visst Sunfantast om man ska tro din signatur.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jo jag håller på att installera Solaris 10 nu.
Det är inte lika lätt via terminal som det hade varit via konsoll garanterar jag.
Men det har gått ganska smidigt.
Du var visst Sunfantast om man ska tro din signatur.

Solaris 10 är sött, riktigt sött.
Jo, en riktig VT100-terminal är att föredra så att man får den rätta kännslan.
Dessutom så funkar det lite bättre än terminalprogram.
Men konsollinstallationen va faktiskt riktigt bra i Solaris 10.

Jo, givetvis är man sunfantast. Kan lägga till att alla burkar i huset kör Solaris eller Solairs och windows. Men du kan själv gissa vilket som är standard.